Arbuz – dlaczego warto go jeść? Ile ma kalorii?


arbuz

Arbuz – dlaczego warto go jeść?

Wraz z nadejściem letnich dni i do późnej jesieni, w każdej kuchni można poczuć słodki i tropikalny zapach arbuzów. Owoc ten słynie z niesamowitego smaku i delikatnego zapachu, który kojarzy się ze świeżą morską bryzą, słońcem oraz poczuciem lekkości i błogości. Ponadto arbuz ma wiele przydatnych właściwości, dlatego należy włączyć ten owoc do diety - oznacza to nie tylko rozpieszczenie w domu pysznego przysmaku, ale także dbanie o jego zdrowie.

Ile kalorii ma arbuz?

Ten owoc jest częstym elementem diet odchudzających, ponieważ zawiera niewiele kalorii. W 100g jest ich zaledwie około 30. Trzeba jednak pamiętać, że ma wysoki indeks glikemiczny (75), a to oznacza, że po jego spożyciu występuje wzrost poziomu cukru we krwi. Dlatego też owoc ten, choć pełen wody, nie jest polecany cukrzykom.

Arbuz: witaminy

Sezon arbuzowy rozpoczyna się w tym samym czasie co większość domowych jagód i owoców - od połowy lata do połowy jesieni. To właśnie w tym czasie można zapewnić organizmowi całoroczne zaopatrzenie w witaminy i pierwiastki śladowe, a arbuzy odgrywają w tym nie mniejszą rolę. Kompozycja miąższu tego niezwykłego owocu zadziwia wyobraźnię swoimi leczniczymi właściwościami:

  1. Witamina A. Retinol przywraca witalność, napełnia ciało energią i ma pozytywny wpływ na skórę, włosy i paznokcie. Substancja ta będzie szczególnie przydatna dla tych, którzy cierpią na nadmierne wysuszenie skóry lub zapalenie skóry.

  2. Witamina B z grupy tych witamin wpływa na jakość procesów metabolicznych, działa uspokajająco i relaksująco. Ponadto, zwiększona zawartość witamin z grupy B jest wykazywana w obecności zaburzeń układu krążenia.

  3. Kwas askorbinowy - substancja ta hamuje proces starzenia się, chroni przed działaniem szkodliwego promieniowania ultrafioletowego i tła promieniowania. Witamina C bierze również udział w procesach hematopoezy i krążenia krwi, pomaga przezwyciężać sytuacje stresowe i reguluje odpowiedź immunologiczną.

  4. Kwasy organiczne. To właśnie te substancje dostają się do przewodu pokarmowego, regulują proces przemiany materii, utrzymują zrównoważone pH i normalizują trawienie. Ponadto, niektóre z nich mają silne właściwości antyseptyczne, co oznacza, że pomagają łagodzić objawy zatrucia pokarmowego.

  5. Włókno roślinne. Wysoka zawartość błonnika w miąższu arbuza jest gwarancją doskonałego trawienia i przemiany materii. Ponadto, substancja ta obniża poziom cholesterolu i zmniejsza wchłanianie cukru, a tym samym działa profilaktycznie na choroby układu krążenia.

  6. Wapń otrzymywany z pokarmem wapniowym wzmacnia układ kostny, korzystnie wpływa na zęby i paznokcie oraz normalizuje pracę serca.

  7. Żelazo. Ten cenny minerał jest podstawą hematopoezy, reguluje układ endokrynologiczny, pomaga utrzymać energię życiową i poprawia odporność.

  8. Pektyna. Oczyszczanie organizmu, ochrona przed zewnętrznymi pestycydami, wysokie właściwości antyoksydacyjne i usuwanie toksycznych metali z organizmu to główne właściwości pektyn. Ponadto, substancja ta poprawia perystaltykę i wspomaga skuteczne trawienie.

  9. Magnez. Ten składnik ma korzystny wpływ na włókna nerwowe, ma łagodne działanie przeciwskurczowe, poprawia pracę serca i promuje zrównoważony metabolizm.

  10. Fosfor.Makroelement sprzyja szybkiej regeneracji komórek, służy jako podstawa silnych kości i zębów, poprawia metabolizm energetyczny i ma pozytywny wpływ na układ enzymatyczny.

Wszystkie te substancje zawarte są w nadmiarze w soczystym miąższu arbuza, który może stać się nie tylko smaczną przekąską, ale także domowym “uzdrowicielem”.

5 niezbędnych właściwości

Przynajmniej 1-2 razy w tygodniu jedząc arbuza, można uchronić się przed poważnymi problemami w organizmie, pozbyć się nieprzyjemnych objawów i zapomnieć o wizycie u lekarza. W jakich przypadkach ten owoc będzie szczególnie cenny?

  1. W chorobie nerek. Diuretyczne właściwości soku arbuzowego są znane każdemu, kto kiedykolwiek próbował tego cudownego owocu. To dzięki temu arbuz pomaga oczyścić nerki, a przy regularnym użytkowaniu - pozbyć się piasku i małych kamieni.

  2. W chorobach wątroby. Wysoka zawartość naturalnych zasad ma wyraźne działanie żółciotwórcze na organizm.

  3. Jako środek profilaktyczny w chorobach układu krążenia. Mikro- i makroelementy, witaminy i minerały tworzące arbuza nie tylko poprawiają pracę serca, ale także zapobiegają odkładaniu się cholesterolu w naczyniach.

  4. W niedokrwistości. Żelazo, które jest częścią ciała arbuza, jest łatwo trawione przez organizm, a tym samym szybko normalizuje hemoglobinę.

  5. W przypadku problemów z układem pokarmowym błonnik roślinny w połączeniu z kwasem foliowym i pantotenowym poprawia mikroflorę jelitową, stymuluje przemianę materii i normalizuje wymianę energii.

Arbuz jest bardzo przydatny dla kobiet

Czołowi kosmetolodzy od dawna lubią sok arbuzowy jako tonizujący balsam, który jest odpowiedni dla wszystkich rodzajów skóry. Przy regularnym stosowaniu, zapomnisz o podrażnieniach, nadmiernej suchości i jędrności skóry. A jeśli spędziłeś dużo czasu na słońcu, zrób maseczkę arbuzową, nasycając skórę sokiem - pozbędziesz się nieprzyjemnych oparzeń i zaczerwienień po oparzeniach słonecznych.

Jednakże, po prostu jedząc arbuza, można osiągnąć nie mniej wymierne rezultaty. Za kilka tygodni skóra stanie się bardziej miękka i gładka.

Nie spiesz się z wyrzucaniem skórek i nasion arbuzów - wywar na ich bazie będzie doskonałym płukankiem do włosów, przywróci im naturalny połysk, miękkość i jedwabistość.

Korzyści z arbuza dla kobiety w ciąży

Lecznicze właściwości arbuza nie mogły pozostać niezauważone przez lekarzy, którzy zalecają regularne stosowanie tego płodu, zwłaszcza w okresie ciąży. W tym trudnym dla organizmu kobiety okresie potrzebna jest po prostu wysoka zawartość kwasu foliowego, witamin i mikroelementów, które mogą pochwalić się arbuzem - te substancje nie tylko dostarczają matce spodziewającej się dziecka wszystkiego, co niezbędne do utrzymania normalnej aktywności, ale także pomagają dziecku prawidłowo uformować się w łonie matki.

Folacyna (inna nazwa kwasu foliowego) bierze udział w tworzeniu łańcuchów DNA niemowlęcia, reguluje podział komórek i poprawia wchłanianie białka. I chociaż zawiera on wysoki procent wody, obrzęk, który przeraża wiele kobiet w ciąży, po zjedzeniu arbuza nie jesteś w niebezpieczeństwie! Arbuz pomaga szybko przywrócić normalny poziom krwi i równowagę energetyczną. Arbuz będzie szczególnie przydatny dla matek karmiących piersią, ponieważ pomoże w nawiązaniu laktacji i przyspieszy produkcję mleka matki.

Właściwości arbuza dla mężczyzn

Arbuz na odchudzanie

Dowiedzmy się, czy można jeść arbuzy na różnych dietach.

  1. Dieta ketogeniczna. Jego istotą jest ograniczenie ilości węglowodanów, więc na diecie keto pożądane jest zaprzestanie spożywania owoców. Ale można dodać kilka jagód do menu. Arbuzy i melony mają stosunkowo niską zawartość węglowodanów, dlatego są dopuszczone do stosowania w ograniczonych ilościach w diecie ketogenicznej.

  2. Dieta Dąbrowskiej. 4-tygodniowy system żywienia ma na celu poprawę metabolizmu, dzięki czemu można pozbyć się 10 dodatkowych kilogramów miesięcznie. W diecie Dąbrowskiej należy trzymać się listy dozwolonych produktów spożywczych i całkowicie wyeliminować zakazane produkty. Dozwolone są świeże warzywa i owoce: owoce cytrusowe, jabłka, melony, brzoskwinie, arbuzy, kiwi.

  3. Dieta Kremlowska. Główną dietą “Kremla” są produkty białkowe, a węglowodany są zredukowane do minimalnej ilości. Dla wygody, każdemu produktowi przypisuje się punkty równe ilości węglowodanów. W 100 gramach słodkich jagód zawiera aż 9 punktów, a więc dużo.

  4. Dieta gryczana. W pewnym okresie głównym produktem diety jest gryka, gotowana w specjalny sposób. Istnieje kilka odmian diety gryczanej: surowa (dopuszcza się tylko kaszę gryczaną prażoną, wodę i zieloną niesłodzoną herbatę), kefir gryczany (do menu gryczanego dodaje się kefir beztłuszczowy), lekka (dopuszcza się łączenie gryki z niskokalorycznymi owocami i warzywami). W przypadku lekkiej diety gryczanej do diety można dodać niewielką ilość masy arbuzowej. Istnieje również wariant diety arbuzowo-gryczanej: codziennie należy zjeść 1 kg kaszy gryczanej na parze i arbuza w ilości 50 gramów miazgi na 1 kg masy ciała.

Korzyści zdrowotne arbuza

Dbanie o swoje zdrowie jest bardzo proste! Dodaj arbuz do sałatek, zjedz w stanie czystym lub wyciśnij sok - w ten czy inny sposób ten owoc będzie nie tylko pysznym deserem, ale również doskonałym zapobieganiem chorobom.

Przeciwwskazania:

Wskazania do stosowania:

Jak wybrać dobrego arbuza?

Kiedy zaczyna się sezon arbuzowy?

Aby wybrać właściwy arbuz, musisz najpierw wybrać odpowiedni czas na jego zakup. Idealny okres to od połowy sierpnia do połowy września.

Optymalny rozmiar.

Optymalne jest, gdy “jagoda” waży 7-10 kg.

Paski arbuza

Po pierwsze, arbuz powinien błyszczeć, a nie być matowy, to mówi o jego młodości. Ale stopień dojrzałości dobrze pokazuje paski owoców. Im większy kontrast pomiędzy jasnymi i ciemnymi paskami, tym lepiej.

Po ocenie pasiastej “jagody”, warto zwrócić uwagę na tzw. “beczkę” - miejsce, w którym leży arbuz podczas dojrzewania. Tam nie ma słońca i jest w tym żółtym miejscu. Optymalnie, gdy taka plama ma średnicę 5-10 cm nasyconego koloru żółtego lub nawet pomarańczowego. Plamka jest mniejsza lub większa, o innym odcieniu, może wskazywać na brak lub nadmiar wilgoci i słońca

Suchy ogon

Uważa się, że dojrzały i prawidłowo zebrany arbuz powinien mieć suchy ogon. Zgadza się, ale jest to również mit wśród zasad. Jeśli jagoda została ścięta wcześniej i leży w magazynie przez długi czas, jej ogon na pewno wyschnie.

Dźwięk dojrzałego arbuza. Jak wybrać arbuza na podstawie dźwięku?

Dźwięk arbuza zależy od gęstości płodu, im wyższy, tym bardziej rezonansowy jest. I, jak wiadomo, dojrzałe arbuzy nie pobierają już wilgoci z ziemi (ogon jest już wysuszony), więc z każdym dniem są bardziej wysuszone, tracąc swoją gęstość. W rezultacie, im bardziej dojrzały jest arbuz, tym mniej brzmi.

Dania i potrawy z arbuza

Ciasto “Arbuz”

Składniki:

Sposób przygotowania przepisu:

ciasto “Arbuz”

  1. Szpinak rozmrażamy na situ, odciskami i blendujemy na w miarę gładką masę. Jajka z cukrem ubijamy na puch. Następnie wlewamy olej, dodajemy szpinak i na końcu mąkę z proszkiem do pieczenia. Formę wykładamy papierem do pieczenia, wylewamy ciasto i pieczemy ok 30-35 minut. Studzimy.

  2. Składniki kremu powinny być dobrze schłodzone. Śmietanę ubić, dodać serek i cukier puder do smaku

  3. Galaretkę rozpuszczamy w 1,5 szkl wody.

  4. Na zimne ciasto wykładamy krem. Na kremem i układamy jagody i zalewamy tężejącą galaretką. Wstawiamy do lodówki

Sałatka z arbuzem

Składniki:

Przygotowanie

  1. Arbuza dokładnie obierz ze skórki i pozbądź się pestek.

  2. Pokrój w drobną kosteczkę i odłóż do miski.

  3. Ser typu feta pokrój także w kostkę.

  4. Jeżeli zdecydujesz się na ten w typie bałkańskiego zetrzyj go na tarce o drobnych oczkach.

  5. Pomidorki koktajlowe przedziel na pół i wymieszaj z arbuzem i serem. Posyp garścią wymytej rukoli i roszponki.

Przygotuj sos: wymieszaj miód płynny z octem jabłkowym i oliwą z oliwek.

Polej nim wszystkie składniki i dopraw na koniec solą, pieprzem i cynamonem.

Podaj po kilku minutach, aż wszystkie smaki połączą się.

Możesz podawać także na zimno, prosto z lodówki. Najlepsza jest tego samego dnia.

Chłodnik

Składniki:

Przygotowanie:

Wszystkie składniki wkładamy do pojemnika blendera i krótko miksujemy na najmniejszych obrotach – tak, by pozostały drobne cząstki owoców. Chłodnik wstawiamy do lodówki na ok. 2-3 godziny. Podajemy z serem feta i/lub grzankami.