Czy jedzenie sushi przeszkadza w odchudzaniu?

Czy jedzenie sushi przeszkadza w odchudzaniu?

sushi-odchudzanie

Czy jedzenie sushi przeszkadza w odchudzaniu?

Dania tradycyjnej kuchni japońskiej weszły w życie w ciągu ostatnich kilku lat. Sushi i rolki stały się powszechną częścią diety, a nawet zastąpiły niektóre posiłki. Japońska kuchnia wydaje się tak zrównoważona, że nie ma w niej nic zbędnego: tylko ryż i ryba. Więc, czy można jeść sushi na diecie i jak jeść, aby schudnąć?

O rolkach

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, to dowiedzieć się, czym są rolki i z czym jedzą. Po pierwsze, to rodzaj sushi, symbol japońskiej kuchni. Potrawy te dawno już wykroczyły poza swoją ojczyznę, a teraz gotuje się je na całym świecie. Z reguły głównymi składnikami rolek są: arkusze nori (suszone i traktowane w specjalny sposób glony), ryż i czerwona ryba.

Do sushi można dodać według własnego uznania prawie każdy składnik – od innych składników mięsa (krewetki, węgorz, krab) po warzywa (bakłażan, ogórek, pomidor). Dlatego też, w zależności od metody gotowania i zastosowanych składników, wartość kaloryczna japońskiego dania jest różna. Zależy to również od tego, czy jesteś na diecie czy nie?

Zazwyczaj sushi towarzyszy sos sojowy i wasabi, pikantny imbir. Sos sojowy ma wysoką zawartość soli, która zatrzymuje płyn w organizmie i hamuje metabolizm. Dlatego nie jest to produkt dietetyczny i nie jest zalecany przy odchudzaniu.

Jakie są rodzaje sushi?

Istnieje kilka rodzajów sushi. Główne różnice między nimi dotyczą kształtu kawałków. Poniżej wymieniłam kilka najczęściej spotykanych rodzajów japońskiego przysmaku.

  1. Nigiri – porcja ryżu uformowana w niewielki wałeczek, na którym kładziony jest plaster ryby lub rozcięta krewetka. W nigiri nie używa się wodorostów.

  2. Maki (lub hosomaki) – ryż z rybą i warzywami, zawinięty w suszone algi nori. Maki można zrobić również z samym ryżem i warzywami, np. marynowaną rzodkwią japońską. Hosomaki mają około 2–3 cm grubości.

  3. Futomaki – są to grubsze maki. Ich kawałki mają 4 cm grubości.

  4. Uramaki – inaczej maki odwrócone. Rolkę sushi uramaki rozpoczyna się od ułożenia ryżu. Następnie układa się na nim wodorost i pozostałe składniki, a następnie zwija za pomocą bambusowej maty. Na koniec gotowe uramaki jest obtaczane w sezamie i dekorowane kawiorem. Sezam jest charakterystycznym dodatkiem do tego rodzaju sushi.

  5. Temaki – kawałki wodorostu nori uformowane są w rożek. W środku znajduje się ryż i inne dodatki.

  6. Gukanmaki – ten rodzaj sushi przypomina kształtem niewielką łódeczkę. Formuje się je pojedynczo z ryżu zaprawianego octem. Następnie uformowany ryż owija się odpowiednio przyciętym płatem nori. Czarna otoczka powinna wystawać nieco ponad poziom ryżu, by zabezpieczać ułożone na nim dodatki.

  7. Inari – sakiewki ze smażonego tofu, wypełnione wyłącznie ryżem zaprawionym octem.

Sushi na odchudzanie

Japońska kuchnia jest naprawdę zrównoważona, ale nie wszystkie składniki są dietetyczne.

Najpierw należy rozważyć możliwe składniki japońskiej potrawy:

  • Ryż;

  • ryba czerwona (pstrąg, łosoś);

  • Węgorz;

  • Krewetka;

  • Arkusze nori;

  • awokado;

  • Ogórek, pomidor, bakłażan, cukinia.

Oczywiście, podczas gotowania można używać innych składników, wszystko będzie zależało od wyobraźni i preferencji jedzącego. Warzywa, arkusze nori, owoce morza, bogate w jod – użyteczne produkty, które mogą i powinny być spożywane podczas utraty wagi, uzupełnienie zapasów składników odżywczych niezbędnych do normalnego funkcjonowania organizmu przez długi czas.

Jak wybrać sushi przy odchudzaniu?

Jeśli chcesz pozbyć się nadmiaru wagi, spróbuj ugotować sushi i zwijać się. Jest to najbezpieczniejszy sposób, aby uczynić je jak najbezpieczniejszymi dla Twojej figury, ponieważ w tym przypadku sam wybierasz składniki. Oto kilka sztuczek, które sprawią, że twoje danie będzie mniej kaloryczne i słone.

  • Biały ryż należy zastąpić ryżem brązowym, a jeszcze lepiej czerwonym lub czarnym. Indeks glikemiczny tego produktu jest niższy niż w przypadku ryżu rafinowanego. Jednocześnie zachowuje się więcej składników odżywczych. W szczególności nieprzetworzone ziarna ryżu są bogate w błonnik, magnez i selen.

  • Kup wysokiej jakości sos sojowy. Powinien on być otrzymywany w drodze naturalnej fermentacji i zawierać minimalną ilość sodu. Należy jednak pamiętać, że nawet dobry sos sojowy jest dość słonym produktem i nie trzeba się nim przejmować. Spróbuj zastąpić go mieszanką soku cytrynowego i zielonej musztardy.

  • Zrob rolki bez dodawania majonezu i miękkiego sera. Poza tym, że produkty te są zbyt kaloryczne, zawierają wiele szkodliwych dodatków chemicznych i uwodornionych tłuszczów. Przydatne, ale wysokokaloryczne awokado w przepisie należy zastąpić świeżymi ogórkami.

  • Do nadzienia należy wziąć minimum średnio tłuste ryby, takie jak tuńczyk, różowy łosoś lub owoce morza – krewetki, mięso kraba. Staraj się unikać składników wędzonych i solonych – przyczyniają się one do powstawania obrzęków w organizmie.

Sushi: korzysci

Wiele osób wie, jakie potrawy kuchni rosyjskiej są przydatne. Niewiele osób pyta jednak o inne potrawy, które są obecne w codziennej diecie każdego człowieka.

Warto od razu zauważyć, że odpowiednio przygotowane sushi jest zdrowym i niezwykle pożywnym daniem. Obejmuje ryby morskie (tuńczyk, węgorz, łosoś itp.), bogate w witaminy, mikroelementy i pierwiastki śladowe. Główną wartością owoców morza jest wysoka zawartość kwasów tłuszczowych Omega-3, które dostarczają organizmowi korzyści z ziemi. Ich spożywanie ma pozytywny wpływ na wszystkie narządy i układy i ma wiele korzystnych skutków:

  • poprawia funkcje naczyń krwionośnych i serca;

  • spowalnia rozkład włókien kolagenowych w chrząstce, a tym samym wzmacnia stawy;

  • normalizuje ciśnienie krwi i poziom cholesterolu;

  • poprawia pamięć i aktywność mózgu;

  • eliminuje drażliwość, nerwowość, zwiększone zmęczenie;

  • wyrównuje tło hormonalne;

  • wzmacnia system odpornościowy;

  • zapobiega rozwojowi onkologii;

  • hamuje proces starzenia się i sprzyja odmłodzeniu skóry.

Kolejnym cennym składnikiem potrawy jest wasabi, roślina zielna z rodziny kapustowatych, która zawiera dużą ilość izotiocyjanianów. Substancje te mają właściwości antybakteryjne i aktywnie zwalczają mikroorganizmy, które powodują choroby narządów GIT. Do owijania bułek stosuje się algi noriowe, które znacznie zwiększają korzyści płynące z ziemi i równoważą ich szkodliwość dla zdrowia poprzez zastosowanie jodu, retinolu, witamin E i C.

Ryż i ryby w japońskim daniu dają szybkie nasycenie, co czyni je optymalnymi składnikami diety do odchudzania. Wartość kaloryczna sushi wynosi od 127 Kcal na 100 gramów, dzięki czemu można je bezpiecznie spożywać. Oczywiście prawidłowa dieta obejmuje różne rodzaje żywności, dlatego pożądane jest stosowanie bułek na przemian z innymi produktami.

Jaką szkodę może zrobić sushi

Spożywanie ich w dużych ilościach lub stosowanie produktu złej jakości ma wiele negatywnych konsekwencji. Główna szkoda dla ziemi jest następująca:

  • Surowe ryby mogą zawierać larwy i ikra pasożytów. Tasiemce i robaki okrągłe mogą łatwo przeniknąć do ludzkiego ciała i stać się źródłem helmintozy.

  • Sos sojowy zawiera dużą ilość soli. Średnie dzienne spożycie dla osoby dorosłej wynosi około 8 g, a jedna łyżeczka sosu co najmniej 1 gram. Sól zatrzymuje płyn w organizmie, odkłada się na stawach, i w nadciśnieniu zwiększa ciśnienie krwi.

  • Algi nori są bogate w jod, który w przypadku nadużywania ziemi gromadzi się w nadmiarze w organizmie i sprzyja chorobie tarczycy.

  • Biorąc pod uwagę fakt, że ziemia zawiera bogaty ryż skrobiowy, nie są one zalecane w przypadku cukrzycy typu mellitus.

  • Ponadto w ostatnich latach było wielu pozbawionych skrupułów producentów, którzy sprzedają wasabi i sos sojowy niskiej jakości. Do tych produktów dodawane są różne barwniki, środki aromatyzujące i inne dodatki chemiczne, które nie przynoszą dokładnie żadnych korzyści.

Sushi a dieta

Sushi dieta jest monodietą, więc jej czas trwania nie powinien przekraczać 4-5 dni. Dlatego też należy rozważyć kilka ważnych kwestii:

  • W ciągu dnia są trzy posiłki: śniadanie, obiad i kolacja. Należy jednak pamiętać, że posiłki nie mogą być takie same. Na śniadanie i kolacje może zjeść osiem małych rolek, ale obiad nie powinien przekroczyć czterech.

  • Ważne jest, aby gotować zgodnie z klasycznym przepisem z podstawowymi produktami. Nie należy dodawać bekonu, kiełbasy ani oliwek. Zaleca się stosowanie ryb, lub przygotowanie dania z warzyw.

  • Wszystko oprócz wody i zielonej herbaty powinno być wykluczone z listy zwykłych napojów. Napoje te mają właściwości antyoksydacyjne i pomagają w trawieniu spożywanych potraw.

Przykładowe menu dla danego dnia

Ważne jest, aby zrozumieć, że na sushi dieta nie może być zróżnicowana. Istnieje możliwość zmiany wewnętrznego wypełnienia znanego dania, ale smak pozostanie prawie taki sam. Następujące dania będą odpowiednie jako menu dzienne:

  • Śniadanie: szklanka zielonej herbaty, osiem rolek z warzywami i algami, jabłko;

  • Obiad: szklanka czystej wody niegazowanej i porcja sushi z czerwoną rybą;

  • Kolacja: tradycyjna zielona herbata, 4 rolki z nadzieniem z węgorza.

  • W ciągu dnia można zjeść kilka przekąsek . Należy to zrobić z lekkimi, niskokalorycznymi sałatkami i owocami. Ważne jest jednak, aby jeść je w umiarkowanych ilościach. Rolki odchudzające i sushi powinny być spożywane bez sosu sojowego, ale wasabi nie jest zabronione. Zabronione jest smażenie i pieczenie potraw na diecie.

Dieta na rolkach i sushi nie jest opracowana przez dietetyków. Została ona wynaleziona przez miłośników japońskiej kuchni, dlatego przed rozpoczęciem diety zaleca się rozmowę z lekarzem.

Dlaczego kobiety powinni ograniczać stosowanie sushi w okresie ciąży?

Lekarze nie pozwalają jeść sushi w czasie ciąży z jednego powodu – obecności surowych produktów w tym daniu. Dlatego większość lekarzy zaleca rezygnację z egzotycznych rolek. Niebezpieczeństwo związane z surową żywnością jest następujące:

  • żywność nie jest poddawana obróbce cieplnej, co powoduje infekcje. Istnieje również ryzyko wystąpienia zapalenia wątroby lub robaków. Leczenie tych chorób przy noszeniu dziecka jest długie i trudne;

  • psucie japońskiego jedzenia – często prowadzi do zatrucia

  • wasabi jest na tyle pikantnym przyprawą, że powoduje problemy żołądkowe;

  • imbir, warzywo korzeniowe o specyficznym smaku i pikantnym posmaku, może powodować reakcję alergiczną;

  • sos sojowy, klasyczny sos sojowy, który jest nawet dobry dla przyszłych mam, ale sos podawany w japońskich restauracjach jest znacznie inny w składzie i nie ma żadnej wartości.

Jakiego rodzaju sushi mogą jeść kobiety w ciąży?

Sushi i rolki są wykonane z różnych produktów, więc można wybrać najbezpieczniejszy z nich. Należą do nich te wyprodukowane z produktów wegetariańskich, bez surowych ryb. Zanim jednak podejmiesz decyzję, skonsultuj się z lekarzem – pozwól mu powiedzieć, które sushi będą dla Ciebie nieszkodliwe. Dzisiaj różne produkty są owijane w arkusze z algami, więc wybieraj tylko zdrowe sushi. Najlepszym rozwiązaniem jest gotowanie w domu, dzięki czemu będziesz wiedział jakich potraw używasz i jaka jest ich jakość.

10 najbardziej zaskakujących faktów o sushi

Porcja

Przede wszystkim, bez względu na to, jak zdrowa jest żywność, jej ilość odgrywa ważną rolę.

Jodyna

Jod jest elementem niezbędnym do normalnego funkcjonowania ludzkiego organizmu. W przypadku jej niedoboru, zatrzymuje ona produkcję hormonu tyroksyny, który jest odpowiedzialny za metabolizm. Metabolizm staje się powolny, ciało źle spala kalorie – w związku z tym nadmiar wagi nie utrzymuje się w oczekiwaniu. Najlepszym sposobem zapobiegania niedoborom jodu jest uzyskanie wystarczającej ilości jodu z pożywienia. Japońska kuchnia jest pod tym względem idealna: jej podstawy – ryby morskie, owoce morza i algi – mistrzowie w zawartości tego pierwiastka śladowego.

Ryba

Dary morza są idealnym źródłem łatwostrawnego białka. Ponadto niewiele produktów zawiera zarówno ważne witaminy – A, D i E, jak i pierwiastki śladowe – wapń, magnez, żelazo, fosfor, cynk, selen, bor, lit, miedź, mangan, brom. Nie należy zapominać o aminokwasach – w tym o kwasach tłuszczowych Omega-3 – zdrowa dieta bez nich jest po prostu niemożliwa.

Ryż – energia

Ryż to węglowodany. Węglowodany to energia. Bez energii nie możemy, odpowiednio, i uznać węglowodanów za zakazane w dążeniu do idealnej figury w niewłaściwy sposób. Inną kwestią jest to, że węglowodany muszą być prawidłowe, a ogólny stosunek białka, tłuszczu i węglowodanów musi być zrównoważony. Ten sam ryż z rybą da poczucie nasycenia i ładunek długotrwałej energii. Zatem uczucie głodu nie potrwa długo.

Zdrowe tłuszcze

Tłuszcze są potrzebne organizmowi – chronią komórki nerwowe, są częścią tkanki łącznej, utrzymują elastyczność błon komórkowych, pomagają wchłaniać pokarm. Tłuszcze wielonienasycone to tłuste ryby (łosoś, makrela, śledź), orzechy włoskie, siemie lniane, jednonienasycone to orzechy, orzeszki ziemne, sezam, awokado. I tak, całkowita ilość tłuszczów w diecie – nawet tych zdrowych – nie powinna przekraczać 30%.

Bezglutenowy

Z historycznego punktu widzenia Japończycy nie spożywali ziaren glutenu – wynika to z położenia geograficznego kraju i cech rolnictwa wyspiarskiego. W ich diecie nie ma chleba i praktycznie nie ma innych produktów z pszenicy.

Kalorie

Chcesz być zawsze w formie? Będziesz musiał mieć oko na spożycie kalorii. Nie, liczenie każdej kalorii to za dużo. Lepiej jest najpierw dać pierwszeństwo bezkalorycznym i (ponownie) właściwemu kalorycznym jedzeniu. Kuchnia japońska należy do tej kategorii: sama ryba jest znacznie mniej kaloryczna niż najbardziej chude mięso czy kurczak, wartość kaloryczna ryżu jest umiarkowana, porcje są małe – standardowa porcja rolki pobiera tylko 200-300 kalorii.

Wybierz dane główne

Wybierz niskokaloryczną zupę miso (tylko ok. 75 kcal na porcję), która jest zrobiona ze sfermentowanej soi, alg i sera tofu. Przy okazji, może być również bardziej pożywny, jak łosoś czy węgorz. Sashimi – cienko pokrojona surowa ryba (łosoś, tuńczyk) i owoce morza to również doskonały wybór na super dietę.

Świeżość

Sparafrazuję klasykę: kuchnia japońska ma tylko jedną świeżość – pierwszą i ostatnią. To proste: cechą kuchni jako całości jest minimalna obróbka cieplna produktów. Z jednej strony pozwala na maksymalne zachowanie wszystkich witamin i pierwiastków śladowych – dzięki temu z pożywienia otrzymacie Państwo wszystkie korzyści płynące ze świeżych i naturalnych produktów. Z drugiej strony, ta świeżość żywności staje się krytyczna. Albo gotuj z odpowiednimi produktami, albo wybierz ostrożnie restaurację – nie wszystkie są jednakowo bezpieczne.

Powolność

Oprócz oryginalnych, zdrowych produktów, prostych receptur i minimalnej obróbki cieplnej, kolejnym sekretem japońskiej długowieczności w zdrowym i zadbanym ciele jest podejście do jedzenia jako sensownego procesu.

  • Polityka Prywatności
  • Kontakt

Leave a Comment