Witamina B1 - Rola w organizmie, przyczyny niedoboru


Witamina B1

Witamina B1

Witamina B1 (tiamina) została odkryta w 1926 roku. Przedstawia bezbarwne kryształy o zapachu drożdży, dobrze rozpuszczalne w wodzie, słabo rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych i całkowicie nierozpuszczalne w alkoholu. W środowisku alkalicznym, w regionie ultrafioletowym widma, witamina B1 wykazuje właściwości fluorescencyjne.

Witamina B1 jest termostabilna - może wytrzymać ogrzewanie do 140°C w środowisku kwaśnym, ale w środowisku alkalicznym i neutralnym opór na wysokie temperatury spada.

W naturze witamina B1 jest syntetyzowana przez rośliny i wiele mikroorganizmów.

Wzór chemiczny witaminy B1 - C12H17N4OS

Witamina B1 rola w organizmie

Wszystkie witaminy z grupy B pracują w “ścisłej współpracy”, a witamina B1 nie jest wyjątkiem. Tiamina odgrywa ogromną rolę w organizmie człowieka, wpływając na jego podstawowe funkcje regulacyjne:

Zawartość witaminy B1 w żywności

Witamina B1 występuje w wielu produktach pochodzenia zarówno roślinnego (zwłaszcza orzechach i kaszy), jak i zwierzęcego (wieprzowina, wątroba, nerki). W małych ilościach jest on syntetyzowany przez bakterie zamieszkujące w naszych jelitach.

Tabela pokazująca poziom tiaminy w różnych produktach pomoże Ci prawidłowo zbudować swoją dietę.

  1. Produkty o zawartości tiaminy 0,09 - 0,06 mg w 100 gramach: jajka, biała kapusta, buraki, cebula, ogórki, rzodkiewka, słodka papryka, pomidory, ananas, figi, maliny, pomarańcze, mandarynki.

  2. Produkty o zawartości tiaminy 0,05 - 0,01 mg w 100 gramach: Produkty mleczarskie (mleko, twaróg, śmietana, ser), śledź, rzepa, bakłażan, dynia, pietruszka, kapusta kiszona, winogrona, porzeczka, wiśnia, śliwka, morele, cytryny, grejpfrut, jabłka, gruszki, arbuz, melon, brzoskwinia, granat, banany, świeże grzyby.Na przykład zielona fasola traci ponad 90% pierwotnej zawartości tiaminy w jednym roku przechowywania w stanie zamrożonym. Straty w przypadku innych produktów spożywczych wahają się w granicach 20-60%.

Witamina B1 działanie w organizmie

  1. W organizmie tiamina przechodzi w formę aktywną, gdy jest magnez. Oprócz produktów zawierających tiaminę, w skład żywności bogatej w magnez wchodzą takie produkty jak otręby owsiane i pszenne, orzechy i wodorosty morskie, kakao, kuraga, sezam, soja, szpinak i krewetki.

  2. Główną przyczyną niskiego poziomu tiaminy jest wysokie spożycie alkoholu. Herbata i kawa w dużych ilościach usuwa również tiaminę z organizmu, dlatego lepiej jest pić mniej tych napojów, a pić czystą wodę. Niektóre produkty, zwłaszcza surowe ryby, bardzo szybko rozkładają tiaminę.

  3. W żywności wszystkie witaminy i minerały zazwyczaj doskonale się uzupełniają, ale w przypadku wstrzyknięć mogą być niepożądane interakcje tiaminy z witaminą B6 i witaminą b12, jeśli są one podawane w tym samym czasie. W tym przypadku, jeśli osoba ma reakcję alergiczną na tiaminę, witamina B6 i witamina B12 mogą ją kilkakrotnie wzmocnić.

  4. Tiamina jest również niezgodna z penicyliną, streptomycyną lub kwasem nikotynowym. Sulfonamidy, jak również preparaty zawierające alkohol naruszają prawidłowe wchłanianie witaminy B1. Antagonistą tiaminy jest cholina. Antybiotyki, leki zawierające siarkę, doustne środki antykoncepcyjne, leki zobojętniające mogą obniżyć poziom tiaminy w organizmie.

Zalecane dzienne spożycie tiaminy (witaminy B1) w zależności od wieku (mg):

WiekDzienne spożycie (mg)
Niemowlę0-12 mies.0.4
Dzieci1-11 lat0.8- 1
od 1 roku do 11 lat
Mężczyźni11- >181.1 - 1.5
Kobiety11- >181.3 - 1.8

Zdecydowanie większość ludzi potrzebuje dodatkowej dawki witaminy B1. Na przykład, więcej tiaminy jest potrzebne, jeśli spożywasz półprodukty lub mąkę rafinowaną i produkty zbożowe. Ludzie, którzy spożywają alkohol i herbatę, potrzebują również większych dawek. W zimnym klimacie zapotrzebowanie na tiaminę wzrasta do 30-50%.

Niedobór witaminy B1

Prowitamina witaminy B1 może się rozwijać, jeśli jest niewystarczająco dostarczana z pożywieniem lub jeśli z jakiegoś powodu nie jest wchłaniana. To nie tylko zakłóca normalny przebieg regulowanych przez nią procesów, ale także gromadzi toksyczne produkty przemiany węglowodanów (kwas mlekowy i pirogronowy).

Głównym wrogiem witaminy B1 jest kawa. Osoby spożywające duże ilości kawy, zwłaszcza kawy rozpuszczalnej, herbaty i cukru rafinowanego, mogą mieć również zwiększone ryzyko niedoboru tiaminy, ponieważ napoje te z jednej strony aktywnie niszczą witaminy z grupy B, a z drugiej strony działają jako środki moczopędne (diuretyki) i usuwają z organizmu płyn z witaminami rozpuszczalnymi w wodzie.

Wczesne objawy niedoboru witaminy B1 to: zwiększona drażliwość, ciągłe zmęczenie, brak apetytu i utrata pamięci. Potem są: słaby sen, senność, osłabienie mięśni, swędzenie i mrowienie w nogach, depresja.

Przy bardziej ostrym i przedłużającym się niedoborze witaminy B1 występuje szereg objawów patologicznych:

Witamina B1 - leczenie chorób

  1. Jedną z chorób związanych z niedoborem witaminy B1 (tiaminy) jest zapalenie wielonerwowe przewodu pokarmowego (lub Beri-Beri; w Singalese (Cejlon) “ekstremalne osłabienie”, od osłabienia beri). Rozwój tej choroby jest spowodowany zarówno brakiem witaminy B1 (tiaminy) w diecie, jak i brakiem jej (tiaminy) wchłaniania w organizmie. Beri-beri charakteryzuje się amyotrofią, zaburzeniami układu sercowo-naczyniowego.

  2. Witamina B1 jest stosowana w leczeniu organicznych dysfunkcji mózgu, takich jak “organiczny zespół uszkodzenia mózgu”, pomaga poprawić funkcjonowanie mózgu u osób zdrowych, zwiększając zdolność uczenia się. Suplementacja witaminą B1 pomaga w leczeniu depresji i innych chorób psychicznych. Tiamina poprawia funkcjonowanie układu nerwowego i zmniejsza ból w różnych chorobach neurologicznych.

  3. Stosowane w: zapaleniu neuronów, zapaleniu wielonerwowym, porażeniu obwodowym, zespole astenowagetatywnym, itp.

  4. Witamina B1 jest przepisywana na choroby układu sercowo-naczyniowego, takie jak: niewydolność krążenia, zapalenie mięśnia sercowego, zapalenie ucha środkowego. Dodatkowe spożycie tiaminy jest konieczne podczas stosowania leków moczopędnych w nadciśnieniu, zastoinowej niewydolności serca.

  5. W praktyce dermatologicznej witamina B1 jest stosowana w dermatozach pochodzenia neurologicznego, swędzeniu skóry o różnej etiologii, piodermii, egzemie, łuszczycy.

Wykazano stosowanie witaminy B1 w leczeniu chorób narządów trawiennych:

Korzyść tiamina

Zdrowie i uroda kobiet wymaga wszystkich witamin, w tym substancji z grupy B. Brak witamin natychmiast wpływa na wygląd, a jest ku temu szczególny powód. Dostając się do wnętrza ciała, witaminy są najpierw wysyłane do organów wewnętrznych, aby kontrolować metabolizm, krążenie krwi, tworzenie nowych komórek, itp. Wszystko, co pozostaje, służy do wzrostu loków, aktywowania mieszków włosowych, normalizacji gruczołów łojowych w warstwach skóry, wzmacniania paznokci.

Przy wystarczającym spożyciu tiaminy, jakość włosów znacznie się poprawi, one:

Tiamina (witamina B1) działa nie tylko na włosy, ale także na skórę głowy. Dzięki regulacji gruczołów łojowych, naskórek pozostaje nawilżony i nie wysycha, ale głowa nie brudzi się zbyt szybko. Niektórzy stosowali lokalnie witaminę B1 do włosów i zdołali pozbyć się łojotoku.

Jak używać tiaminy

Maski domowej roboty

Jedną z opcji wykorzystania tiaminy do leczenia włosów jest samodzielne robienie masek. Wykonane są z prostych i łatwo dostępnych składników: olejów roślinnych, miodu, jajek, soku z cytryny. Można je znaleźć w każdej lodówce. Gotowanie też nie zajmie dużo czasu, a efekt okaże się magiczny.

Suche włosy.

Składniki:

Wszystkie składniki dokładnie wymieszać do uzyskania jednorodnej konsystencji. Maske z witaminą B1 najlepiej stosować na czyste włosy, dzięki czemu będzie działać lepiej. Po nałożeniu na włosy należy założyć czapkę polietylenową. Trzymać maseczkę na włosach przez 40-60 minut, a następnie zmyć ją.

Tłuste włosy.

Składniki:

Suche pokruszone rośliny dodać do wody, pozniej dodac chleb. Dalej dodać zawartość ampułki z witaminą B1, po czym nałożyć maseczkę na włosy. Aby uzyskać najlepszy efekt, należy założyć czapkę polietylenową. Maskę można zmyć po godzinie.

Maska przeciw wypadaniu włosów

Składniki:

Cebulę należy oczyścić i pokroić. Do cebuli dodaje się żółtko i inne składniki. Maseczka do włosów z witaminą B1 stosowana jest głównie na korzenie, nie zaleca się rozprowadzania masy na końcówki. Po nałożeniu na włosy należy założyć czapkę polietylenową. Trzymać maseczkę na włosach przez 40-60 minut, a następnie zmyć ją. Główną wadą stosowania tej maski jest nieprzyjemny zapach cebuli, który będzie trudny do spłukania.

Dla pięknych włosów

Składniki:

Jajko należy ubić do piany i wymieszać z miodem. Następnie do mieszanki dodaje się oleje i zawartość ampułki. Większość mieszanki należy nałożyć na korzenie, a resztę rozprowadzić na całej długości, nie zapominając o końcówkach. Po nałożeniu na włosy należy założyć czapkę polietylenową. Trzymać maseczkę na włosach przez 40-60 minut, a następnie zmyć ją.

Dla blasku.

Składniki:

Olej i kefir wymieszać i podgrzać w kąpieli wodnej. Do mieszanki trzeba dodać sok z aloesu, ampułkę z Witaminą B1. Po nałożeniu na włosy należy założyć czapkę polietylenową. Trzymać maseczkę na włosach przez 40-60 minut, a następnie zmyć ją.