Detoks organizmu: jak przeprowadzić w domu?


detoks organizmu

Detoks organizmu: jak przeprowadzić w domu?

Co to jest detoks organizmu? Jest to ograniczona czasowo zmiana diety mająca na celu usunięcie z organizmu niepotrzebnych produktów i toksyn. Dieta ta odciąża układ pokarmowy, wątrobę i nerki, pozwalając im w naturalny sposób radzić sobie z przetwarzaniem i usuwaniem toksyn. Efektem jest normalizacja trawienia i w efekcie poprawa stanu skóry, a także wzmocnienie obronności organizmu, doskonałe zdrowie, brak alergii i zwiększenie wydajności. Utrata masy ciała jest tylko “efektem ubocznym” tej diety. Poprawia metabolizm i pracę nerek, co powoduje nadmiar płynów, obrzęk i skuteczniejsze wchłanianie pokarmu. Ale nadal głównym celem detoksu organizmu jest pozbycie się szkodliwych substancji, które gromadzą się dzień po dniu, zatruwają organizm i uniemożliwiają jego prawidłowe funkcjonowanie.

Jak przeprowadzić detoks organizmu?

Kiedy i jak przeprowadzić detoks organizmu, aby była ona jak najbardziej korzystna bez szkody dla organizmu? Są to najbardziej podstawowe zasady detoksu organizmu w domu:

  1. Lepiej jest wcześniej przygotować się do detoksu organizmu, aby wejście do niej było gładkie i nie szokowało organizmu. Kilka tygodni (lub lepiej, więcej) przed rozpoczęciem diety, zacząć zmniejszać ilość smażonej, mąki, pikantnej i słonej, zrezygnować z alkoholu i kawy. Trzymajcie się diety - zjedzcie kolację 3 godziny przed snem. Na tydzień przed dietą należy zmniejszyć ilość mięsa i ryb, zastępując je warzywami, fasolą, kaszą i produktami mlecznymi. Desery mogą być zastąpione przez detoks-sok zrobione ze świeżych owoców z probiotykami - utrzymają jelita sprawne.

  2. Po rozpoczęciu diety zacznij codziennie rano od szklanki niezbyt zimnej wody i plasterka cytryny, która pomoże Ci “obudzić się” i przyspieszyć proces detoksykacji.

  3. Nie należy planować detoksu w okresach intensywnego stresu. Sesja, zgiełk przygotowań do wakacji czy ślubu nie jest najlepszym czasem na takie wydarzenie. Detox sugeruje nie tylko ograniczoną dietę, ale także pełny wypoczynek. Wybierz spokojne dni i postaraj się zapewnić sobie 8-godzinny sen.

  4. Połącz swoją dietę z innymi środkami. Na przykład, wizyta w spa. Zabiegi takie jak masaże, okłady, sauna podczas detoksykacji będą najbardziej skuteczne. Podniosą one również wyniki twojej diety. Nie należy rezygnować z umiarkowanej aktywności fizycznej - spacerować, pływać w basenie, jeździć na rowerze.

  5. Pamiętaj, że detoksu organizmu to nie to samo co dieta postna. Nie powinieneś cierpieć i czuć się nieswojo. Zrób plan posiłków i menu detoksykacyjne i trzymaj się go. Optymalny rozkład diety wynosi co najmniej 5-6 razy dziennie, ale posiłki powinny być małe. Złóż dłonie razem- objętość, którą otrzymasz, będzie maksymalną objętością każdej porcji.

  6. Nie zapomnij o wodzie. Picie podczas detoksu organizmu pomoże w pracy nerek. Powinieneś pić 2 litry płynu dziennie. Oprócz wody można pić herbaty ziołowe, soki detoksykacyjne, koktajle i smoothie.

  7. Zacznij od małego. Istnieją detoksy o różnym czasie trwania, ale jeśli nie jesteś przyzwyczajony do ograniczania się, nie zawyżaj poprzeczki. Zacznij od 3-dniowego detoksu. Następny może być dłuższy - 7 dni. 10-dniowa detoksykacja jest dość poważnym wyzwaniem dla tych, którzy często oczyszczają organizm.

  8. Nie przesadzaj. Detoksu organizmu nie powinien być przeprowadzany częściej niż raz na cztery tygodnie.

  9. Zanim zaczniesz detoks organizmu, porozmawiaj ze swoim terapeutą. Niektóre choroby wewnętrzne, a także ostre stany zapalne i infekcje mogą być przeciwwskazaniem do stosowania tej diety. Nie należy stosować detoksykacji w czasie ciąży i karmienia piersią, ani gdy poziom cukru we krwi jest niski.

Detoks organizmu: co jeść?

Więc, na jakich produktach powinien opierać się właściwy detoks organizmu? Oczyszczanie polega głównie na spożywaniu pokarmów roślinnych, dlatego też dieta detoksykacyjna jest często określana jako dieta wegańska. To jest to, co można jeść praktycznie bez ograniczeń:

  1. Brokuły. To warzywo jest nasycone kwasem foliowym, witaminą C i włóknem.

  2. Burak. Pomaga odbudować zapasy żelaza w organizmie i wspomaga funkcjonowanie wątroby.

  3. Winogrona. Prawdziwy skarbiec pierwiastków śladowych - zawiera potas, fosfor, żelazo, mangan i magnez. Pektyny w winogronach usuwają metale ciężkie, a enzymy poprawiają wchłanianie składników odżywczych z pożywienia i przyspieszają trawienie.

  4. Szparagi. Zawierają one kumarynę - substancję, która poprawia aktywność naczyń krwionośnych i serca. Jest źródłem witaminy B6, która normalizuje poziom cukru we krwi. Szparagi mają również łagodne działanie moczopędne.

  5. Citrusy. Dostarczają organizmowi witaminę C, a układowi pokarmowemu niezbędny błonnik.

  6. Słodka papryka. Niezwykle bogaty w witaminy C i A, poprawia stan przewodu pokarmowego i trzustki.

  7. Banany. Naładować energią i zapewnić wystarczające zaopatrzenie w potas i magnez.

  8. Jabłka. Zawiera dość rzadką witaminę P, żelazo i dużo strawialnej fruktozy. Podobnie jak winogrona, zawierają one również pektyny, które pomagają pozbyć się metali ciężkich.

  9. Karczochy. Mają one właściwości żółciopędne, usprawniają procesy metaboliczne i działają przeciwzapalnie.

  10. Granaty. Bogate w witaminy C, P i E, poprawiają krążenie krwi.

  11. Ogórek. Posiada łagodny efekt moczopędny.

  12. Kapusta morska. To jest źródło jodu, którego potrzebuje nasz układ nerwowy.

  13. Suszone owoce. Zawierają one te same witaminy i składniki mineralne, co świeże owoce, ale w większych stężeniach. Słodkie suszone owoce pomagają w zaspokajaniu zapotrzebowania na desery przy odchudzaniu. Ale są bardzo kaloryczne, więc nie należy się nimi przejmować.

  14. Ziarna w małych ilościach. Szybko się nasycają, a uczucie nasycenia po talerzu kaszki pozostaje wystarczająco długo. Prawie wszystkie zboża zawierają witaminy z grupy B.

  15. Sadzonki. W kiełkującym owsie, pszenicy i soi zawiera ogromną ilość witamin i mikroelementów, jest to prawdziwy suplement diety - tylko nie farmacja, i naturalny.

  16. Smoothies i herbaty ziołowe. Z tych wszystkich warzyw i owoców można zrobić świeżo wyciśnięte soki i koktajle. Poranna kawa może być zastąpiona napojem imbirowym lub cyrkoniowym, a wieczorna herbata może być zastąpiona rosołem z waleriany lub tymianku.

Wszystkie te produkty są niezwykle skuteczne w oczyszczaniu organizmu. Jeśli chcesz, możesz również dodać inne owoce i warzywa. Podczas długiej (od 7 dni) diety detoksykacyjnej raz dziennie można zjeść również jedno ugotowane jajko lub omlet na parze, małą porcję twarogu lub beztłuszczową rybę gotowaną na grillu lub na parze. Potrawy powinny być wypełnione oliwą z oliwek lub sezamem i sokiem z cytryny.

Detoks organizmu: co jest zabronione?

Aby detoks organizmu był skuteczny, należy nie tylko dodać do diety powyższe produkty, ale także wyeliminować wszystko, co szkodliwe. Cukier i wszelkie słodycze, słone, smażone i wędzone, gotowe sosy, alkohol, kawa, kakao, słodkie napoje gazowane, wszelkie produkty z mąki - od ciastek po chleba - oraz tłuszcze zwierzęce są zabronione.

Przepisy na detoks organizmu:

Przepisy na detoks mogą być ciekawe i smaczne. Najważniejsze, żeby zastosować trochę fantazji.

  1. Sok detoksykacyjny z pieprzu i limonki. Świeżo wyciskany słodki sok paprykowy dobrze komponuje się z sokiem z kwaśnych limonek. Jest to lekki napój orzeźwiający bogaty w witaminy z grupy B i witaminę C. Ten sok nie tylko oczyszcza organizm, ale także łagodzi napięcie nerwowe.

  2. Sok z bananów i jabłek. Do miksera włożyć jeden banan i jedno obrane i pokrojone jabłko, dodać kilka kostek lodu i szklankę świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego. Ubijaj wszystko do jednorodnej konsystencji, dzięki czemu uzyskasz odżywczy i pyszny koktajl detoksykacyjny. Można zastąpić jeden z posiłków bez szkody dla zdrowia.

  3. Jabłkowe i imbirowe koktajle detoksykacyjne. W mikserze zmielić pokrojone w kostkę jabłko, dodać pół soku z limonki i starty świeży imbir.

  4. Grillowana cukinia. W misce zmieszać 50 g oliwy z oliwek i rozdrobnione pikantne zioła - oregano, bazylię i rozmaryn. Cukinię pokroić w kostkę o grubości 1-1,5 cm, wymieszać z olejem i pozostawić na 20 minut. Umieść na grillu cukinię z dodatkami smakowymi i smaż do miękkości bez dodawania oleju.

  5. Japońska zupa detoksykacyjna. Na opakowanie (50 g) suszonych alg i szczyptę mielonego imbiru wlać litr wrzącej wody, dodać dwie łyżki pasty Miso i pół soku z limonki.

  6. Sałatka dla detoksu organizmu. Wymieszać filiżankę drobno posiekanej czerwonej kapusty, pół filiżanki słomianej gotowanej piersi z kurczaka, tarte jabłko, ogórek i marchewkę. Dodaj kilka szczypty rozdrobnionych migdałów i dopraw sałatkę mieszanką oliwy z oliwek i soku z cytryny.

Jak zrobić detoks organizmu w domu?

  1. Głodówka na czystej wodzie jest najskuteczniejsza, ale i najtrudniejsza. Maksymalny czas głodówki to 21 dni. Ten rodzaj detoksykacji jest zalecany tylko po konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

  2. Głodówka na bulionie warzywnym z dodatkiem przypraw przeciwzapalnych (kurkuma, pietruszka, imbir, cytryna). W tym przypadku, w przeciwieństwie do detoksu wodnego (diety wodnej), objętość bulionu warzywnego jest ściśle regulowana ilościowo: nie więcej niż 150 mililitrów trzy razy dziennie. Wodę i herbatę ziołową można pić w nieograniczonych ilościach.

  3. Detoks organizmu na sokach owocowych. Istnieją odmiany, z ograniczeniami objętościowymi lub bez. Istnieją również opcje: tylko na sokach owocowych, tylko na warzywach. Detoks organizmu wyłącznie na sokach owocowych nie jest zalecana: mają one za dużo cukru, co oznacza, że taki sposób postępowania nie tylko będzie trudny do przeprowadzenia ze względu na skoki poziomu cukru we krwi, ale również może poważnie zaszkodzić mikroflorze jelitowej. Przecież szkodliwe bakterie uwielbiają cukier! Lepiej wybierać między warzywami i sokami owocowo-warzywnymi.

  4. Detoks organizmu na smoothie. Smoothies przygotowywane są w mikserze i rozcieńczane wodą zwykłą lub kokosową do żądanej konsystencji.

  5. Detoksykacja na warzywach poddanych obróbce cieplnej. To bardzo delikatna forma oczyszczenia. W tym przypadku, jesz tylko gotowane warzywa przez kilka dni. Brak zbóż, chleba, ziemniaków lub kukurydzy (ze względu na wysoką zawartość skrobi), orzechów lub fasoli. Tylko to, co jest po prostu trawione i nie obciąża układu pokarmowego. Zalecane w tym przypadku limit objętości 200-300 gramów warzyw trzy razy dziennie. Im bardziej zróżnicowane menu, tym lepiej. Ponadto, można i należy napełniać warzywa olejem roślinnym tłoczonym na zimno. Sól jest dozwolona w małych ilościach.

  6. Detox “wegański”, jest to detoks organizmu gdzie przez pewien czas można jeść tylko żywność roślinną, ale nie ma ograniczeń co do jej objętości.

Detoks organizmu: czy są z tego jakieś plusy?

Detoks organizmu: minusy?

Jakie problemy mogą pojawić się po detoksie?

Niebezpieczeństwo polega na tym, że długotrwała detoksykacja - dieta może spowodować uszkodzenie organizmu, powodując odwodnienie i niedobór niezbędnych elementów.

Dla kogo jest zalecany detoks organizmu?

Jezeli masz:

  1. Przewlekłe zmęczenie i utrata siły przez cały dzień. Zwłaszcza, gdy ciężko jest się obudzić, nawet po długim śnie;

  2. Skóra ma niezdrowy, blady wygląd;

  3. Nadmiar wagi;

  4. Zakłócenia snu. Jeśli budzisz się cały czas w nocy i nie możesz spać przez dłuższy czas;

  5. Różne alergie.

  6. Zwróć uwagę na to, co jesz. Jeśli twoja dieta jest zdominowana przez mięso lub żywność z wysoką zawartością GMO tutaj, nawet bez diagnozy, można powiedzieć, że trzeba oczyścić organizm. Ale możesz ułatwić sobie życie i nie spędzić długiej detoksykacji oraz zorganizować kilka dni w tygodniu.

Detoks organizmu 3 dniowy

1-dniowa detoksykacja

3-dniowa detoksykacja

Dzień pierwszy

Dzień drugi.

Dzień trzeci

Jak prawidłowo wyjść z detoksu?

Dać pierwszeństwo produktom, które są bogate w błonnik (warzywa, zwłaszcza grube) do karmienia pożytecznej mikroflory jelitowej. Plus, co najmniej na tydzień po detoksie wstrzymać się od produktów : zbóż, chleb, mąka, cukier (we wszystkich rodzajach) i alkohol. W przeciwnym razie detoks organizmu będzie mało przydatny.

Jeśli wybraliście jeden z trzech pierwszych programów, to jedzenie powinno być wprowadzane stopniowo i w małych porcjach. Nie zaleca się stosowania surowych warzyw, orzechów, mięsa, fasoli, ponieważ są one trudne do strawienia. Wprowadź to wszystko etapami.