Superfoods – co to jest superżywność?


superfoods superzywnosc

Superfoods – co to jest superżywność?

Co to jest superfoods?

W tłumaczeniu z języka angielskiego termin superfoods odnosi się do produktów, które zawierają dużo użytecznych substancji.

Analiza chemiczna ujawnia białka, antyoksydanty, minerały, kwasy i witaminy. Ich unikalne właściwości mogą poprawić zdrowie, wygląd, strukturę włosów.

Superfoods:

Termin “superfoods” odnosi się głównie do produktów pochodzenia roślinnego. Są one przeznaczone do zastąpienia mleka i potraw mięsnych w diecie wegan. Początkowo większość z nich była reprezentowana przez owoce i nasiona egzotycznych roślin, grzybów, które wcześniej były mało znane.

Szczegółowe badanie ich właściwości pomogło również znaleźć analog superfoods, które są bardziej znane wszystkim. Większość z nich jest pochodzenia roślinnego - nasiona, grzyby, owoce i olej.

W czasach starożytnych, wiele nadprzyrodzonych dóbr było częścią głównego pożywienia. Dziś dietetycy stosują takie produkty jako dodatek do żywności. W niektórych przypadkach są one traktowane jako suplementy diety i zaleca się ich stosowanie w ograniczonych dawkach.

Superfoods: lista najbardziej użytecznych produktów

Produktów o unikalnych właściwościach są rośliny.

Algi

Unikalne właściwości algi związane z normalizacją tła hormonalnego, równowagą zasadową, przywróceniem poziomu wapnia i oczyszczeniem ścian naczyń znane są od czasów starożytnych. Są one skuteczne w usuwaniu toksyn, trucizn. Spożywają je w świeżej, wysuszonej formie.

Algi są sklasyfikowane:

  1. Brązowe algi morskie.
  1. Fucus. To kolejne brązowe algi.
  1. Spirulina.
  1. Chlorella.
  1. Laminaria.

Czy owoce to Superfood?

Kolejną grupą superfoods są owoce. Zawarte w nich użyteczne substancje pomagają w leczeniu chorób układu rozrodczego, poprawiają właściwości immunologiczne organizmu i poprawiają zdrowie. Owoce służą do normalizacji układu pokarmowego, mają działanie odmładzające.

Najużyteczniejsze owoce, które należą do superfoods:

  1. Jagody goji.
  1. Noni.
  1. Jagody acai.

Egzotyczne i drogie płody można zastąpić bardziej znanymi. Unikalne właściwości mają:

  1. Dzika róża (Ze względu na bogatą zawartość minerałów i witamin dzika róża eliminuje objawy niedokrwistości, działa tonizująco, poprawia właściwości immunologiczne.)

  2. Czarny jesion (Popiół z czarnych owoców reguluje ciśnienie, poziom cholesterolu, wzmacnia układ odpornościowy. Działanie moczopędne tych owoców pomaga radzić sobie z obrzękami. Szczególną właściwością jesionu górskiego jest przywrócenie elastyczności naczyń krwionośnych)

  3. Rokitnik i żurawina (Jagody goji lekko przypominają rokitnik. Zawiera również wiele antyoksydantów, witamin i aminokwasów. Rokitnik zwyczajny przyspiesza procesy metaboliczne, wzmacnia układ odpornościowy. Owoce są skuteczne w leczeniu chorób układu płciowego. Poprawiają one skład krwi, zapobiegają zakrzepicy, normalizują układ pokarmowy).

Nasiona i orzechy

Superfoods obejmuje nasiona wielu roślin, a także orzechy. Przyczyniają się one do normalizacji aktywności umysłowej, pracy serca i układu pokarmowego. Produkty te również działają odmładzające.

Najbardziej znane nasiona i orzechy, które należą do superfoods:

  1. Nasiona chia.
  1. Mak.
  1. Sezam.
  1. Nerkowiec.
  1. Migdały.

Jako alternatywę dla egzotycznych nasion i orzechów:

  1. Nasion lnu. (Zawierają one aminokwasy, pierwiastki śladowe i witaminy. Nasiona poprawiają układ nerwowy, mają działanie moczopędne i przeczyszczające, normalizują trawienie).

  2. Nasiona konopi. (Bogate w białko, kwasy tłuszczowe i minerały. Ich regularne stosowanie poprawia stan zdrowia serca, układu pokarmowego i zmniejsza objawy menopauzy).

  3. Sezam może być zastąpiony przez nasiona słonecznika (Bogate w magnez i potas).

  4. Migdały można zastąpić orzechami pinii i pestkami moreli.

Grzyby

Grzyby jako Superfoods. Niestety, ale pieczarki nie należą do grupy produktów użytecznych. Grzyby powinny być spożywane ostrożnie, szczególnie w przypadku kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Najbardziej użytecznymi grzybami są te, które należą do Superfoods:

  1. Reishi.
  1. Shiitake.
  1. Burmistrza.
  1. Kurki.

Co jeszcze można nazwać zdrową żywnością?

Użyteczne produkty, które nie należą do wyżej opisanych grup:

Według wielu naukowców superfoods można również nazwać tak znanymi nam produktami, jak buraki, marchew, brokuły, szpinak, gryka.

Jak spożywać superżywność

Zaleca się spożywanie superfoods w małych ilościach.

Istnieją negatywne skutki uboczne:

Stosowanie superżywności jako dodatku

Ze względu na potrzebę ostrożnego i ograniczonego stosowania superżywności, zaleca się stosowanie ich jako przyprawa lub dodatek do dania, a nie jako podstawowy, samodzielny posiłek.

Przykłady wykorzystania superfoods:

Przepisy na dania z superfoods

  1. Budyń z nasion chia. W ciągu nocy należy namoczyć ćwierć szklanki nasion w 100 ml mleka migdałowego. Rano należy wymieszać chia z dwoma oczyszczonymi daktylami, pół szklanki jagód do smaku i niewielką ilością mleka migdałowego. Wymieszać aż do uzyskania konsystencji jogurtu. Do smaku można dodać wanilię i ozdobić jagodami. Również można dodać maliny, jagody i borówki;

  2. Łosoś jest jeden z najbardziej użytecznych gatunków ryb. Zawiera kwasy tłuszczowe omega-3, białko, witaminy D, B3, B6 i magnez. Niektóre gatunki łososia są klasyfikowane jako superfoods. Cudowne właściwości tej ryby można wykorzystać łącząc je z nasionami chia. Dzięki tej kombinacji można gotować łososia w wersji chlebowej. Aby to zrobić, należy wziąć pół szklanki nasion chia, ćwierć szklanki nasion sezamu i wymieszać je. W powstałej mieszaninie należy upiec filet z łososia i upiec w piekarniku. Podczas pieczenia można przygotować sos z miodu, oliwy z oliwek i skórki z cytryny. Gotową rybę polać sosem.

  3. Mak w proszku jest doskonałym składnikiem do batoników energetycznych. Weź półtorej szklanki maku, jedną szklankę daktyli bez pestek, dwie łyżki chipsów czekoladowych, dwie szklanki nerkowca i jedną szklankę wody. Wszystkie składniki ubijamy w mikserze do uzyskania gęstej konsystencji;

  4. Lody z kakao w proszku. Włóż cztery banany do zamrażarki na godzinę. Następnie zmiksuj banany razem z trzema łyżkami kakao w proszku. Podaj lody do stołu z jagodami lub miodem.

Przydatne wskazówki dotyczące prawidłowego stosowania superżywności

  1. Przed zjedzeniem nasion, orzechów i roślin strączkowych zaleca się moczyć je w wodzie przez 8-12 godzin. Następnie należy je umyć, dodać troszkę wody, wymieszać z jogurtem, owocami lub dodać do sałatki.

  2. Kolejną radą, którą dzielą się dietetycy, jest stosowanie bardziej znanych analogów niż superfoods. Głównym argumentem jest to, że one nie wywołują reakcji alergiczne i organizm jest już do nich przyzwyczajony.

  3. Ważna jest również regularność. Stosowanie superfoods powinno być stałe. Nie należy gotować wszystkich potraw w ciągu jednego dnia, używając nasion chia, jagód goji, spiruliny i chlorelli, a następnego dnia jeść hamburgery, smażone ziemniaki i inne szkodliwe produkty spożywcze.