Brokuły. Właściwości prozdrowotne, kalorie, składniki odżywcze


brokuly

Brokuły. Właściwości prozdrowotne, kalorie, składniki odżywcze

Brokuły należą do rodziny kapustowatych.

Brokuły: skład

Brokuły: kalorie

Pomimo bogactwa witamin i minerałów w swoim składzie, brokuł jest produktem niskokalorycznym. W postaci świeżej zawiera 29 kcal na 100 g produktu. Jednocześnie wysoka zawartość białka pozwala na szybkie nasycenie się brokułami.

Ważne jest, aby błonnik pokarmowy poprawia trawienie, przyczyniając się do szybkiego usuwania toksyn i żużli z organizmu. Nic dziwnego, że brokuły są aktywnie spożywane, gdy trzeba szybko schudnąć i utrzymać formę.

Indeks glikemiczny brokułów wynosi 12, co nie jest dużo. Brokuły mogą być spożywane przez osoby chore na cukrzycę.

Kapusta ma korzystny wpływ na organy. Ze względu na obecność błonnika poprawia perystaltykę jelit, co z kolei pomaga w szybszym i pełniejszym trawieniu pokarmów.

Pozostałe toksyny i żużle, wraz z nieprzetworzonym włóknem, wykraczają poza ciało. Regularne stosowanie brokułów pozwala na “rozpoczęcie” metabolizmu, zapomnienie o uczuciu ciężkości i wzdęcia w żołądku. Karoten zawarty w kapuście korzystnie wpływa na błony śluzowe, blokuje szkodliwe dla jelit jony metali ciężkich. Enzym ten łagodzi błony śluzowe, pomaga zaciskać rany i wrzody, co oznacza, że produkt jest zalecany w przypadku nieżytu żołądka i wrzodu.

Korzystne właściwości brokułów

Właściwości lecznicze brokułów wynikają również z obecności włókien. Ma łagodne działanie odciążające i moczopędne. Kapusta uratuje przed zaparciami, stanie się prewencją chorób układu moczowego.

Składniki kapusty usuwają cholesterol z kanałów naczyniowych, zwiększając ich elastyczność. Zawarty w składzie chlorofil poprawia również krążenie krwi, a żelazo zapobiega niedokrwistości. W tym względzie można argumentować, że brokuł jest użyteczny dla ludzkiej krwi i układu naczyniowego.

Zawarty w produkcie potas stosowany jest do wzmocnienia mięśnia sercowego, zwiększenia jego aktywności. Brokuł pomaga zmniejszyć ciśnienie wewnątrzczaszkowe i tętnicze.

  1. Brokuły mają korzystny wpływ na organy OUN, poprawiając przewodnictwo zakończeń nerwowych. Zalecany jest w stresie emocjonalnym, stresie, chronicznym zmęczeniu. Tym, którzy cierpią na zaburzenia snu, zaleca się włączenie tego typu kapusty do codziennej diety. Zawarty w składzie fosfor ma pozytywny wpływ na komórki mózgowe, co pomaga wzmocnić pamięć i koncentrację. Beta-karoten jest znanym składnikiem poprawiającym i zachowującym ostrość widzenia.

  2. Brokuły zawiera również dość rzadką witaminę K, która w połączeniu z wapniem i magnezem sprzyja pozytywnemu wpływowi brokułów na układ kostny. Roślinność pomaga wzmocnić szkliwo zębów i zmniejsza ryzyko próchnicy, zwiększa wytrzymałość kości, mobilność chrząstek. Regularne stosowanie brokułów można uznać za profilaktykę osteoporozy, podagry, reumatyzmu.

Zalety

Lekarze i dietetycy mówią o zaletach brokułów: rekordowy poziom kwasu askorbinowego i rzadki kompleks obiektów fitness czynią tę kulturę naprawdę wyjątkową. Regularne spożywanie młodych zielonych kwiatostanów będzie miało następujące pozytywne skutki:

Liczne badania medyczne wykazały, że regularne spożywanie brokułów ma ogólny wpływ na zdrowie i regenerację organizmu. Ponadto, sześć witamin z grupy B z powodzeniem pomaga radzić sobie ze skutkami stresu, eliminuje bezsenność.

Właściwości użyteczne dla dzieci, kobiet, mężczyzn

Brokuły mogą poprawić funkcje ochronne organizmu podczas grypy i przeziębień, pozbyć się wiosennej awitaminozy.

Dla mężczyzn

Brokuły są użyteczne, ponieważ zmniejszają ryzyko zapalenia prostaty. Ponadto kwiatostany są uważane za afrodyzjaki, co poprawia potencję i zwiększa libido.

Dla kobiet

Kobiety w ciąży, oprócz ogromnego zapasu witamin i mikroelementów, dostarczają swojemu organizmowi kwas foliowy, niezbędny do rozwoju i tworzenia się tego ostatniego.

Zawarte w nim witaminy z grupy B pozwalają kobietom w ciąży na ustabilizowanie tła emocjonalnego, złagodzenie lęku i niepokoju, pozbycie się bezsenności. Działając jako łagodny środek przeczyszczający, warzywo uwalnia kobietę od zaparć, które są dość powszechne w pierwszym trymestrze ciąży.

Dla dzieci

Przecier brokułowy jest często pierwszym pokarmem dla dziecka, co ponownie wynika z użyteczności jego składu, wysokiej zawartości białka i hipoalergiczności. Produkt może być wprowadzany do diety dzieci w wieku od 4-5 miesięcy. Zawiera ono białko potrzebne do wzrostu, które w przeciwieństwie do analogu pochodzenia zwierzęcego jest wchłaniane przez organizm dziecka.

Brokuły to minimum kalorii, maksimum wartości

Jednak obecność białka i witamin sprawia, że brokuły są przydatne dla zdrowia osób dorosłych, jeśli te z jakiegoś powodu nie mogą lub nie chcą jeść białka pochodzenia roślinnego. Dla sportowców brokuł jest dodatkowym źródłem białka, które jest niezbędne dla wzrostu mięśni.

Codzienne spożywanie nawet 100 g brokułów pozwala na zauważenie poprawy w pracy narządów trawiennych (co jest ważne dla osób “na wadze”), zwiększenie wytrzymałości organizmu i szybszą regenerację mięśni po treningu, a w konsekwencji wzrost ich jakości.

Czy jedzenie brokułów chroni przed nowotworem?

Brokuł jest jednym z produktów, który zmniejsza ryzyko wystąpienia raka.

Brokuły przy odchudzaniu

Dla kobiet florety brokułowe są prawdziwym naturalnym lekarstwem na wiele dolegliwości.

Systematyczne stosowanie warzyw jako dekoracji zmniejsza ryzyko wystąpienia raka prostaty, a także przyczynia się do łagodnego oczyszczenia organizmu.

Zdrowa dieta wzmacnia układ odpornościowy, normalizuje metabolizm i pomaga łagodzić nieprzyjemne objawy. Produkty na bazie brokułów są teraz dostępne w aptece.

Olej z nasion brokułu utrzymuje świeżość twarzy, zapobiega przedwczesnemu starzeniu się

Brokuły a uroda?

Brokuł jest od dawna stosowany nie tylko dla zdrowia ciała, ale także dla urody skóry i włosów.

  1. Olej z kapusty zachowuje świeżość twarzy, zapobiega przedwczesnemu starzeniu się. Ponadto, pomaga wygładzić włosy i nadaje im połysk, który jest skuteczny przeciw rozdwajaniu się końcówek.

  2. Zastosowanie nasion roślinnych wynika z ich zwiększonej zawartości kwasów tłuszczowych i użytecznych witamin, a olej jest łatwy i przyjemny w użyciu.

Jeśli chcesz jeść brokuły w celach zdrowotnych, najlepszą opcją jest sałatka z delikatnych młodych kwiatostanów kapusty. Może być również blanszowany bez utraty witamin i właściwości odżywczych. W tym przypadku zachowa on przydatność produktu, a jego smak pozostanie pikantny.

Możliwe przeciwwskazania

  1. Na przykład, nie zaleca się stosowanie brokułów, ponieważ zawierają one guaninę, która nie jest częścią zdrowej diety.

  2. Silna obróbka cieplna negatywnie wpływa na jakość warzyw, traci witaminy i minerały, przez co jest bezużyteczna. Nie należy smażyć za dużo brokułów w dużych ilościach oleju.

  3. W przypadku zapalenia trzustki należy uważać na potrawy z takiej kapusty. W ostrej fazie choroby powoduje pojawienie się kolki i wzdęcia żołądka, ponieważ zielone warzywo zawiera dużo błonnika.

Brokuły. Warto jeść codziennie

Lekarze zalecają jedzenie średnio do 200 g gotowanych brokułów w zupach, przecierach lub gulaszu każdego dnia. W przypadku nieżytu żołądka z podwyższoną kwasowością soku żołądkowego, należy zrezygnować z surowych brokułów. Przydadzą się w tym przypadku dania z kapusty gotowanej na parze, jak również gotowane warzywa.

Kupowanie i przechowywanie brokułów

Brokuł ma gęste, zwarte kwiatostany o jednolitym zielonym odcieniu, średniej twardości i przyjemnym zapachu świeżych warzyw. Kwiatostany nie powinny mieć widocznych śladów psucia się (zgnilizny, pleśni), żółtawe i przynajmniej lekko otwarte główki będą nieprzyjemne w smaku, a także zawierać niewielką ilość przydatnych substancji. Kupując mrożoną kapustę, należy trzymać się producenta, którego już znasz.

Przechowywanie brokułów

Brokuł można przechowywać w lodówce przez 2-3 dni, aby zwiększyć jego bezpieczeństwo można go zawinąć w mokry ręcznik - to doda jeszcze kilka dni. Ponieważ warzywo musi oddychać, nie można go umieścić w przestrzeni bez powietrza jak worek. Ale brokuły można przechowywać w zamrażarce nawet do sześciu miesięcy.

Zalety brokułów dla organizmu - przepisy i ich stosowanie

Użyteczne właściwości kapusty brokułowej :

Szczególnie przydatny jest surowy brokuł, zachowujący skład witamin.

Surowy brokuł, mrożony i pieczony - właściwości

Witaminy, substancje blokujące komórki nowotworowe, antyoksydanty są najlepszym sposobem na utrzymanie ich w stanie surowym. Ale ten sposób gotowania nie jest pokazany, jeśli osoba ma zapalenie żołądka. Jak przygotować surowe brokuły?

  1. Na sałatkę witaminową: dzielimy umyte brokuły na kwiatki, kroimy gotowane ziemniaki, świeże ogórki, drobno posiekane zioła. Łączymy składniki sałatki, dodajemy oliwę z oliwek, kwaśną śmietanę lub majonez.

Mrożone brokuły doskonale zachowują wszystkie niezbędne witaminy i minerały. Można używać do zup, gulaszu, zapiekanek.

Zapiekanka z kurczakiem

Jak przygotować:

Brokuły pokrój w małe różyczki i sparz 4 minuty w gotującej się wodzie.

Mięso smaż w garnku na rozgrzanym tłuszczu aż będzie zupełnie suche.

Do garnka wsyp makaron, dodaj Knorr Naturalnie Smaczne wymieszany z 400 ml wody i śmietaną. Następnie przypraw pieprzem i curry. Wszystko razem gotuj 3-4 minuty.

Makaron z mięsem przełóż do naczynia żaroodpornego. Z wierzchu posyp startym żółtym serem i ułóż brokuły. Całość zawiń w folię aluminiową i wstaw do nagrzanego do 190 °C piekarnika na 30 minut. Po tym czasie usuń folię, a zapiekankę dopiecz jeszcze 10 minut, tak aby ser na powierzchni zrobił się chrupiący.

Jak przygotować brokuł, aby zachować jego dobroczynne właściwości

Gotować brokuły w celu zachowania ich korzystnych właściwości nie powinny przekraczać trzystu sekund. W ogóle nie powinno się gotować w kuchence mikrofalowej. Silnie osłabi to użyteczne właściwości smażenia w oleju.

Najlepszym sposobem na zdrowie jest gotowanie zdrowych warzyw w temperaturze około stu stopni przez okres nie dłuższy niż pięć minut. Bardzo dobrze jest go parzyć. Można dusić w małej ilości wody, blanszować, jeść na surowo. Zastanówmy się nad kilkoma przepisami, które zachowują korzyści płynące ze zdrowego warzywa.

Kremowe tagliatelle z kurczakiem i brokułami

  1. makaron tagliatelle 350 gramów

  2. Fix Spaghetti 4 sery z brokułami Knorr 1 opakowanie

  3. pierś z kurczaka 1 sztuka

  4. brokuły 0.5 sztuki

  5. pomidorki cherry 8 sztuk

  6. śmietana 18% 50 mililitrów

  7. olej 2 łyżki

Jak przygotować:

Makaron ugotuj al dente w lekko osolonej wodzie i odcedź. Brokuły podziel na różyczki i ugotuj.

Fix Knorr wymieszaj ze szklanką zimnej wody oraz śmietaną.

Na rozgrzanej oliwie przesmaż kurczaka pokrojonego w niedużą kostkę, wlej przygotowany Fix i zagotuj.

Do sosu dodaj makaron, brokuły oraz pokrojone na połówki pomidorki. Całość wymieszaj, zagotuj i wyłóż na talerze. Tip: Aby wzbogacić smak dania posyp je startym parmezanem.

Zupa z jogurtem:

  1. Składniki:

  2. 2 małe cebule (u mnie razem 100 g),

  3. 250 g włoszczyzny (u mnie 2 marchewki, 1 korzeń pietruszki i kawałek selera),

  4. 300 g różyczek brokuła (zerknij na moje przepisy z brokułem),

  5. 3 ząbki czosnku,

  6. mały pęczek pietruszki (bez łodyg),

  7. 3 – 4 plasterki imbiru,

  8. 1 łyżeczka chlorelli (ja użyłam chlorelli w proszku firmy Purella Food),

  9. ok. 35 g oliwy z oliwek,

  10. 50 ml + 700 ml wody,

  11. zioła i przyprawy: kurkuma, kozieradka, zioła prowansalskie, 3 duże łyżki sosu sojowego, pieprz, odrobina papryki ostrej, opcjonalnie: sól.

Przygotowanie:

Cebulę obieramy, kroimy i szklimy w emulsji z wody (ok. 50 ml) i oliwy. Następnie dodajemy mocno rozdrobnioną włoszczyznę (najlepiej rozdrobnić ją w blenderze lub urządzeniu wysokoobrotowym ew. zetrzeć na tarce), 700 ml wody. Wszystko doprawiamy kurkumą i kozieradką. Gotujemy 15 minut (od zagotowania).

Dodajemy różyczki brokuła, obrany czosnek, imbir i gotujemy wszystko przez kolejne 10 minut.

Dodajemy sos sojowy, zioła prowansalskie, szczyptę pieprzu i papryki, zieloną pietruszkę i chlorellę, a następnie wszystko miksujemy bardzo dokładnie. Otrzymujemy gesty, rozgrzewający krem i smakujemy go najlepiej od razu.

Najszybsza sałatka z brokułem

Przygotowanie:

Brokuł podzielić na różyczki i ugotować w osolonej wodzie. Wyjąć łyżką cedzakową, włożyć do miski, ostudzić.

Ugotować jajka na twardo, obrać i pokroić w ćwiartki.

Rzodkiewki umyć, pokroić w plasterki, pomidorki w ćwiartki.

Czosnek przecisnąć przez praskę i wymieszać z oliwą.

Wszystkie składniki włożyć do miski z brokułem, dodać ser, oprószyć solą i pieprzem, polać oliwą, delikatnie wymieszać.

Po wierzchu posypać kiełkami rzodkiewki.