Suszone owoce – Czym są i co warto o nich wiedzieć?


suszone owoce

Suszone owoce – Czym są i co warto o nich wiedzieć?

Suszone owoce i suszone warzywa to owoce i warzywa, z których woda jest usuwana przez suszenie. Pozostaje skoncentrowana kaloryczność owoców. Najczęściej kupowane są- rodzynki, moreli, śliwki, jabłka, gruszki, figi. Popularne suszone warzywa - cebula, czosnek, marchew, papryka bułgarska, buraki.

Zalety suszonych owoców i warzyw:

Produkcja suszonych owoców

Zazwyczaj produkcja obejmuje suszenie na słońcu, ale w przypadku produkcji przemysłowej metoda ta nie jest odpowiednia. Producenci najczęściej używają hermetycznych komór odwadniających, które mogą szybko usuwać wodę z dużej ilości owoców. W nich suszenie odbywa się za pomocą gorących strumieni powietrza lub promieniowania podczerwonego. Suszenie owoców bez podgrzewania jest bardziej korzystne.

Suszenie jest odpowiednie dla owoców - rodzynek, knedli, itp. Istnieje metoda - sublimacja produktów. Można znaleźć wysublimowane jagody. Jeśli dodać cukier do suszonych owoców, to już nie będą suszone owoca, a tylko kandyzowane owoce. Egzotyczne owoce (ananas, papaja, mango) są często karmelizowane, aby nie straciły swojego kształtu. Dlatego słusznie nazywane są one owocami kandyzowanymi.

Niestety, do produkcji suszonych owoców nie zaniedbuje się czasami owoców, które zaczęły się psuć lub zostały uszkodzone. Stąd wniosek: jakość takich suszonych owoców jest wątpliwa.

Wszystkie suszone owoce są poddawane działaniu detergentów, oparów i pestycydów w celu lepszego przechowywania, ochrony przed owadami i wprowadzenia do obrotu:

Jakie są wady ze stosowania suszonych owoców?

Producenci dodają środek konserwujący E220 do suszonych owoców. Jest to substancja chemiczna zatrzymująca wodę. Dla organizmu - delikatnie mówiąc, nie jest to użyteczne.

Zawsze czytaj skład. Nie wykluczam pozbawionych skrupułów producentów, ukrywających pełny skład. Ale częściej skład jest napisany uczciwie. Jeśli jest konserwant, to będzie napisane.

Suszone owoce uważane są za produkt naturalny i użyteczny, odpowiedni do stosowania w diecie, odchudzania. Uważa się, że mogą one bezpiecznie zastąpić słodycze. To prawda.. Wszystkie one mają różne właściwości i w różny sposób oddziałują na ludzkie ciało. Suszone owoce mogą zarówno pomagać, jak i szkodzić.

Zdrowotne właściwości suszonych owoców

Suszone owoce są bardzo zdrowe, ale w małych ilościach i przy indywidualnej selekcji. Każdy świeży owoc sam w sobie jest naturalnym źródłem witamin. Suszone owoce zachowują wszystkie swoje dobroczynne właściwości po przetworzeniu, z tym że są teraz zawarte w bardziej skoncentrowanej formie.

Są to całkiem naturalne przysmaki, które uwielbiają dorośli i dzieci. Suszone owoce są często zalecane w dietach, oczyszczaniu organizmu, przy zaostrzeniu chorób układu pokarmowego. Są one bardzo kaloryczne i zawierają duzo weglowodanow. I pożywne i oczyszczające.

OwoceSuszone
kaloriebiałkotłuszczwęglowodany
Owoce
Jabłka2582,12,162,3
Morele3045,41,272,2
Śliwki2853,51,268,9
Winogrona2892,30,571,2

Z tabeli wynika, że suszone owoce są dość kaloryczne.

Suszone morele

Suszone morele są jedne z najbardziej popularnych suszonych owoców. Suszone morele można spożywać osobno, w wypiekach, do przyrządzania sosów i kompotów. Często spożywa się ten rodzaj suszonych owoców zamiast zwykłych słodyczy.

Suszone morele zawierają następujące składniki:

Nic dziwnego, że ten suszony owoc ma wiele użytecznych właściwości:

Jeśli masz czas żeby namoczyć suszone owoce, to będą one miękkie i lekko strawne.

Suszone śliwki

Kolejnym suszonym owocem, który zawsze znajdzie swoje miejsce na stole, są śliwki. Mogą być dodawane zarówno do deserów jak i dań głównych. Dzięki czemu można uzyskać niezwykły, pikantny smak potraw.

W suszonych śliwkach znajdziemy jeszcze więcej użytecznych elementów niż w suszonych morelach:

Jeśli spojrzeć na korzyści i szkody tych suszonych owoców w odchudzaniu, widać, że śliwki mogą być bezpiecznie spożywane podczas diety. Poprawia funkcjonowanie przewodu pokarmowego, pozytywnie wpływa na pracę trzustki. Spośród wszystkich suszonych owoców, suszone śliwki zawierają najwięcej kwasów organicznych.

Suszone rodzynki

Rodzynki są słusznie uważane za najbardziej użyteczne ze wszystkich suszonych owoców.

Uwaga! Wszystkie rodzaje rodzynek mają wysoki poziom kalorii, więc nie należy ich spożywać w dużych ilościach podczas diety. W przeciwnym razie rodzynki stanowią ogromne wsparcie dla twojego zdrowia:

  1. Pozytywny wpływ na płuca, nerki, układ pokarmowy.

  2. Normalizuje ciśnienie krwi, poprawia pracę serca.

  3. Powinien być stosowany w przypadku anemii, ponieważ rodzynki mają dużo żelaza.

  4. Zwiększa poziom hemoglobiny.

  5. Witamina B1 zapewnia normalne funkcjonowanie układu nerwowego.

  6. Wzmacnia funkcje ochronne organizmu.

Dzięki fruktozie i glukozie ten rodzaj suszonych owoców jest wielką pomocą dla tych, którzy wykonują pracę fizyczną. Spożywając owsiankę z rodzynkami na śniadanie, zostaniesz obciążony energią na cały dzień.

Suszone daktyle

Daktyle często zastępują słodycze, smakują tak samo dobrze jak cukierki. Warto jeść, jeśli ma się osłabiony układ odpornościowy, a w innych przypadkach ten rodzaj suszonych owoców jest bardzo przydatny.

Oto % dziennego zapotrzebowania na elementy w 1 szklance daktyli:

Użycie daktyli wspomaga układu sercowo-naczyniowymu i immunologicznymu.

Suszone jabłka

Suszone jabłka są przede wszystkim przydatne przy anemii i innych chorobach obniżających poziom hemoglobiny. W 100 g takich jabłek zawiera prawie połowę dziennego zapotrzebowania na żelazo.

I takie suszone owoce są również źródłem błonnika. Świeże jabłka zawierają znacznie mniej błonnika, ale suszone jabłka, dzięki takiemu składowi, poprawiają funkcjonowanie przewodu pokarmowego i obniżają poziom cholesterolu. Ale w tych suszonych owocach nie ma witaminy C, więc nie można całkowicie zastąpić świeżych jabłek suszonymi.

Suszone gruszki

Mniej popularnymi suszonymi owocami są gruszki, ale w rzeczywistości nie należy ich zaniedbywać.

Substancje zawarte w suszonych gruszkach będą wspomagać układ krążenia i przyniosą wiele innych korzyści:

  1. Suszone gruszki zawierają dużą ilość kwasów organicznych, błonnika, glukozy, fruktozy, witaminy C.

  2. Wśród wszystkich suszonych owoców jest w gruszkach najwięcej przeciwutleniaczy, bez których normalne funkcjonowanie serca jest niemożliwe.

  3. Gruszki mają arbutynę, naturalny antybiotyk.

  4. Suszone gruszki powinny być stosowane przy problemach z trzustką.

  5. Normalizuje trawienie, wzmacnia naczynia krwionośne.

A także ten suszony owoc jest idealny na przekąski między posiłkami.

Suszone owoce- kaloryczność

Suszone owoce są stosowane w diecie, jednak błędem jest myślenie, że są one niskokaloryczne. Wręcz przeciwnie, mają więcej kalorii na jednostkę wagi niż świeże owoce. Podczas szlifowania i suszenia z półproduktu usuwana jest wilgoć, a udział kwasu askorbinowego jest znacznie zmniejszony. Wartość energetyczna produktu wzrasta. Świeża morela o wadze 45 gramów zawiera około 12 kcal, a suszona morela o wadze 45 gramów - ma już prawie 60 kcal.

Ze względu na wysoką zawartość glukozy i fruktozy, suszone owoce nie są zalecane dla diabetyków. Ich codzienna dieta może być uzupełniona maksymalnie o 100g tego produktu.

Suszone owoce na odchudzanie

Dla osób z nadwagą, nadużywanie suszonych owoców przyniesie dodatkowe kilogramy. Tylko suszone gruszki i jabłka nadają się do odchudzania. Owoce te zawierają niewiele węglowodanów i mało cukru. Ich spożywanie w żywności sprzyja delikatnej utracie wagi z powodu pektyny i błonnika.

Dla bezpieczeństwa osobistego, lepiej unikać jedzenia egzotycznych owoców.

Najlepiej samemu wysuszyć owoce i jagody. Suszone owoce mogą i powinny być spożywane, ale wszystko jest dobrze z umiarem! Zaleca się jednak, aby jeść je tylko w pierwszej połowie dnia!

Suszone owoce dla kobiet,mężczyzn, dzieci

Korzyści z suszonych owoców są oczywiste

  1. Kardiolodzy zalecają regularne spożywanie takich produktów osobom mającym problemy z układem sercowo-naczyniowym i samym sercem, zwłaszcza kuraryny. Zawierają one dużo potasu, który wspomaga mięsień sercowy. Inne substancje zawarte w suszonych owocach pomagają oczyścić ściany naczyń krwionośnych ze szkodliwego cholesterolu, zapobiegają powstawaniu tzw. tabliczek.

  2. Suszone owoce lub kompot z suszonych owoców są często zalecane dla osób cierpiących na dystonię naczyniową. Pomogą również poprawić ton, hemoglobinę, wyleczyć się z udaru mózgu, zawału serca.

  3. W celu utrzymania równowagi wodnej pacjenci otrzymują buliony z suszonych owoców. Oprócz tego, że zatrzymują one wilgoć w organizmie, a także są pełne cukrów, dając siłę i energię do odwodnienia.

  4. Produkt zawiera dużo pektyn, które w widoczny sposób stymulują perystaltykę jelit i normalizują mikroflorę, chroniąc przed dysbiozą. Usuwa toksyny, nawet przy dość silnym zatruciu.

  5. Ze względu na wysoką zawartość witamin z grupy B, wielu uważa suszone owoce za “kojące”, ponieważ mają one przyjemne i łatwe do uspokojenia działanie. Zaleca się spożywanie suszonych owoców w warunkach stałego stresu, przedłużającej się depresji, bezsenności lub odwrotnie, senności.

  6. Wiele rodzajów suszonych owoców korzystnie wpływa na wątrobę, rozładowując ją, ponieważ przyczyniają się do odpływu żółci, rozszerzając kanały. Dlatego też zaleca się ich spożywanie tym, którzy spożywają napoje alkoholowe, dużo nie przetworzonego jedzenia.

  7. Wysoka zawartość wapnia pozwala, że suszone owoce pomagają budować nową tkankę kostną, wzmacniają paznokcie, włosy i zęby, zapobiegają rozwojowi próchnicy i chorób dziąseł, jednocześnie dezynfekując jamę ustną.

  8. Napary są przepisywane dla osób cierpiących na uporczywe obrzęki. Wiele rodzajów suszonych owoców pomaga zapobiegać artrozie, demencji starczej, osteoporozie, zapaleniu stawów, bólom stawów.

Dla mężczyzn

Ze względu na wysoką zawartość składników odżywczych, suszone owoce okazują się być silne u połowy ludzkości, szczególnie podczas aktywnego uprawiania sportu lub wysiłku fizycznego.

Oprócz przywracania funkcji rozrodczych, w medycynie ludowej suszone owoce są od dawna stosowane przez lekarzy i uzdrowicieli do zapobiegania i leczenia zapalenia prostaty.

Dla kobiet

Główne korzyści z tych produktów dla kobiet to ich silny skład antyoksydacyjny i wysoka zawartość żelaza. To jest dokładnie to, czego każda dziewczyna potrzebuje podczas swojego okresu lub podczas menopauzy.

Ważne jest, aby jeść suszone owoce dla kobiet w ciąży i w okresie laktacji. Znacznie poprawiają one kondycję przyszłej matki w pierwszym i drugim trymestrze, ale także pomagają w kształtowaniu szkieletu dziecka, w budowie jego małego, kruchego cielątka. Ponadto, w większości przypadków nie ma przeciwwskazań do picia bulionów, z wyjątkiem osobistej nietolerancji, więc można pić je w celu zwiększenia zawartości tłuszczu i ilości mleka matki podczas karmienia dziecka.

Dla dzieci

Pierwszy niepodważalny plus suszonych owoców to, że można je podawać dzieciom od najmłodszych lat.

Wysoki poziom włókien i żelaza wspiera i wzmacnia odporność dziecka. W związku z tym zaleca się podawanie suszonych owoców dzieciom, które regularnie uczęszczają do dużych grup: szkół, przedszkoli, sekcji, i tak dalej.

Jak wybrać suszone owoce?

Niestety, słabej jakości suszone owoce są częstym zjawiskiem. Często, z powodu zabiegów chemicznych, uszkodzenia suszonych owoców w organizmie przewyższają korzyści.

Kupując suszone owoce zwracajcie uwagę:

Jak przechowywać suszone owoce?

Podczas przechowywania suszonych owoców należy przestrzegać kilku ważnych zasad:

  1. Owoce powinny być przechowywane w chłodnym i suchym miejscu, gdzie nie ma dostępu do światła słonecznego.

  2. Nie należy mieszać różnych rodzajów suszonych owoców, ponieważ mają one różne smaki i wskaźniki wilgotności. Tylko rodzynki i moreli mogą być przechowywane razem.

  3. Można je przechowywać w szklanych i ceramicznych słojach, drewnianych pojemnikach, pojemnikach plastikowych z dostępem powietrza, bawełnianych lub płóciennych workach oraz słojach z systemem próżniowym.

  4. Proszę pamiętać o dacie ważności. Śliwki, daktyle i figi mogą być przechowywane maksymalnie przez 6 miesięcy, rodzynki - 1 rok.

  5. Okresowo przewietrzanie i sprawdzaj suszone wywary owocowe, zbieraj je, usuwając zepsute i susząc wilgotne.

  6. Dobrym miejscem do przechowywania takiej żywności jest część warzywna w lodówce.

Suszone owoce – podsumowanie

Pomimo oczywistych korzyści, nie należy spożywać zbyt wielu suszonych owoców, przede wszystkim ze względu na ich wartość kaloryczną. Pamiętaj o korzyściach i szkodach płynących z suszonych owoców, jeśli jesteś na diecie. Jeśli jesz za dużo, możesz zastosować dietę nadwagi. Najlepiej, jeśli zjesz nie więcej niż 200 gramów tego produktu dziennie.

Idealnie, przekąski z suszonych owoców kilka razy dziennie.

Nie trzeba jeść suszonych owoców osobno, można je dodawać do różnych potraw, dobrze komponują się z twarogiem, kaszą.

Ważne! Mieszanka suszonych owoców z orzechami i miodem pomoże w walce z zaparciami, nadciśnieniem, problemami z tarczycą, usunie z organizmu pasożyty. Jest to doskonała profilaktyka raka.

Aby nie dopuścić do tego, by suszone owoce były zbyt twarde, należy zalać je wrzącą wodą przez pięć do siedmiu minut. Jednocześnie będziesz je dezynfekował i pozbędziesz się owadów, które mogą znajdować się w owocach.