Kwas foliowy - witamina B9 - Ile potrzebujemy?


witamina b9 kwas foliowy

Kwas foliowy - witamina B9

Kwas foliowy, czyli witamina B9, jest jedną z najbardziej niezbędnych witamin dla naszego organizmu. Nasz organizm - a dokładniej mikroflora jelitowa - może produkować ją samodzielnie, ale w bardzo małych ilościach. Większość kwasu foliowego musi być dostarczana witaminami albo z jedzeniem.

Co to jest kwas foliowy i dlaczego go potrzebujemy?

Kwasu foliowego jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania naszego układu pokarmowego.

Za co ta substancja jest odpowiedzialna?

  1. Wzrost komórek i utrzymanie integralności DNA. Naruszenie tych procesów prowadzi do powstawania guzów, dlatego też kwas foliowy w pewnym stopniu zapobiega powstawaniu guzów.

  2. Niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, serca i naczyń krwionośnych, syntezy aminokwasów.

  3. Kwas foliowy ma korzystny wpływ na układ nerwowy, a tym samym na nasze samopoczucie i wydajność.

  4. Kwas foliowy jest niezbędny w przypadku hematopoezy - jego niedobór może spowodować anemię.

To ciekawy fakt.

Sztucznie syntetyczny kwas foliowy pojawił się 70 lat temu - w 1947 roku.

Uważa się, że dodatkowy zapas kwasu foliowego jest niezbędny tylko w okresie ciąży. Ale to jest mit. Przyszłe matki powinny rzeczywiście brać kwas foliowy, ponieważ brak tej witaminy zwiększa ryzyko poronienia i przedwczesnego porodu, patologii płodu i depresji poporodowej u matki. W czasie ciąży wzrasta zapotrzebowanie na kwas foliowy, ale prawie każdy z nas potrzebuje tej witaminy.

Brak kwasu foliowego

Najczęściej brak kwasu foliowego jest spowodowany niewłaściwym odżywianiem. Nierzadko jednak dysbakteriozy i choroby jelit prowadzą do awitaminozy, w której ta witamina nie jest już wchłaniana. Na wchłanianie kwasu foliowego negatywny wpływ mają leki przeciwdrgawkowe, doustne środki antykoncepcyjne, barbiturany i alkohol.

W przypadku niedoboru witaminy B9 możliwe są następujące konsekwencje:

Objawy niedoboru kwasu foliowego pojawiają się bardzo szybko - 5-30 dni po obniżeniu się poziomu we krwi. Pierwszymi objawami niedoboru witaminy B9 jest zmęczenie, brak apetytu, drażliwość. Symptomy nie są specyficzne, więc większość ludzi po prostu nie zwraca na nie uwagi. I za nic - niedobór kwasu foliowego jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych rodzajów awitaminozy. W niektórych regionach występuje on u 100% populacji, a nawet w najbogatszych miejscach, co piąty cierpi na niedobór kwasu foliowego. Jeżeli nie zostaną podjęte działania w celu zapewnienia podaży tej witaminy, po 3-4 miesiącach może rozwinąć się niedokrwistość, której objawy stale rosną.

Nadmiar kwasu foliowego

Całkiem trudno jest zdobyć nadmiar kwasu foliowego. Jest to witamina rozpuszczalna w wodzie, a wszelkie nadmiary są zwykle szybko eliminowane w moczu bez szkody dla niego. Mogą wystąpić problemy z ciężkimi chorobami wątroby i nerek.

Nadmiar kwasu foliowego jest zagrożeniem:

Dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy

Foliany jako koenzym biorą udział w metabolizmie kwasów nukleinowych i aminokwasów. Niedobór folianów prowadzi do zakłócenia syntezy kwasów nukleinowych i białek, co powoduje zahamowanie wzrostu i podziału komórek, szczególnie w szybko rozmnażających się tkankach: szpiku kostnym, nabłonku jelitowym itp. Niedostateczne spożycie folianu w czasie ciąży jest jedną z przyczyn wcześniactwa, hipotrofii, wrodzonej brzydoty i zaburzeń rozwojowych dziecka. Wykazano wyraźną zależność między poziomem folianów, homocysteiny i ryzykiem wystąpienia chorób układu krążenia.

WiekDzienne zapotrzebowanie
Niemowlęta0 - 12 mies.50
Dzieci od 1 roku do 11 lat1 - 11 lat200
Mężczyźni11- >18400
Kobiety11- >18400

Źródła witaminy B9 - kwas foliowy

Substancje o aktywności kwasu foliowego są szeroko rozpowszechnione w przyrodzie. Ich bogatym źródłem są zielone liście roślin i drożdży. Substancje te znajdują się również w wątrobie, nerkach, mięsie, żółtku jaj, serze i innych produktach.

Żywność pochodzenia roślinnego i zwierzęcegoZawartość kwasu foliowego w µg na 100 g produktu
Fasola, zielona fasola.220
Zielony Groszek25-120
Kalafior50-160
Kapusta90-100
Marchewka60-130
Petrushka170
Spinach100-130
Pomidory40-110
Wątroba z kurczaka100-150
Łosoś w puszce87
Jajko13-30

Kwas foliowy dla kobiet

Dzięki regularnemu uzupełnianiu zapasu kwasu foliowego, kobieta może długo zachować, a co najważniejsze, przedłużyć swoją młodość. Ta magiczna witamina regeneruje pojawienie się nowych komórek i zapewnia zachowanie starych. W rezultacie skóra pozostaje przez długi czas świeża i gładka, włosy i paznokcie stają się i mocne lśniące. Regularne uzupełnianie witaminy B9 poprawia samopoczucie kobiet. Szczególnie pomaga w PMS i menopauzie. To właśnie w tym okresie stan kobiety charakteryzuje się zwiększoną nerwowością i nadpobudliwością.

Kobiety po 40 roku życia są szczególnie ważne, aby regularnie przyjmować witaminy, które pomagają normalizować pracę jelit oraz przyspieszyć metabolizm. Dzięki B9 poprawia się wchłanianie korzystnych substancji. Bardzo cenną funkcją kwasu foliowego jest zapobieganie występowaniu objawów niepożądanych, które pojawiają się w wyniku zmian hormonalnych podczas menopauzy.

Korzyści płynące z kwasu foliowego w ciąży

  1. Kwas foliowy zajmuje pierwsze miejsce na liście leków, które lekarz przepisuje kobiecie, która planuje zajść w ciążę. Jest to zasadniczo witamina B9, która łatwo rozpuszcza się w wodzie i aktywnie wpływa na szereg podstawowych procesów w organizmie człowieka. Położnicy na całym świecie twierdzą, że kwas foliowy jest niezwykle ważny przy planowaniu ciąży. Ma to bezpośredni wpływ na ciążę i rozwój płodu. Jego niedobór nie tylko komplikuje przebieg ciąży, ale także proces zapłodnienia.

  2. Kobiety w ciąży muszą regularnie uzupełniać swoje niedobory witaminy B9.

  3. Stosowanie kwasu foliowego jest szczególnie ważne dla kobiet w ciąży. Aby urodzić zdrowe dziecko, jego organizm potrzebuje dużej ilości witamin, więc wszystkie zapasy przyszłej mamy szybko się wyczerpują. Trzeba je regularnie uzupełniać. Ponadto, sam kwas foliowy tworzy się w organizmie w bardzo małych dawkach, co nie jest wystarczające dla kobiety w ciąży.

  4. Regularne przyjmowanie witamin jest szczególnie ważne dla matek w pierwszym trymestrze ciąży. W tym okresie, położyć główne płody, tworzenie rurki nerwowej, która bezpośrednio wpływa na rozwój całego układu nerwowego. Niedobór witamin w pierwszym trymestrze może prowadzić do poronień lub poważnych zaburzeń

Co powoduje do niedoboru kwasu foliowego u noworodka?

Dlatego kwas foliowy, w pierwszym trymestrze ciąży, musi być regularnie podawany do organizmu kobiety w wystarczających ilościach. Po urodzeniu dziecka ważne jest, aby nie przerywać przyjmowania kwasu foliowego, ponieważ dziecko otrzymuje tę witaminę przez mleko matki. A dla dziecka, które aktywnie rośnie, kwas foliowy jest bardzo ważny. Jest on częścią wszystkich komórek ciała, jest więc rodzajem materiału budowlanego, który powinien być regularnie uzupełniany.

Korzyści Witamina B6 u kobiet w ciąży:

Korzyści płynące z kwasu foliowego dla płodu:

Ile brać kwasu foliowego podczas planowania ciąży?

Dlaczego kwas foliowy jest tak ważny podczas planowania ciąży? Ogromny procent osób na świecie ma prawdziwy niedobór kwasu foliowego, ale każdy z nas może mieć niedobór witaminy B9 przez całe życie, i nawet nie podejrzewać tego. Poważnie należy zwrócić uwagę na takie objawy, które wskazują na brak kwasu foliowego, jak ciągła drażliwość, ciągła chęć do odpoczynku, regularna utrata apetytu, nieuzasadniony niepokój, rozproszenie uwagi - wszystko to jest swego rodzaju pierwszym dzwonkiem ostrzegawczym. Jest całkiem możliwe, że są one również sygnałem innych chorób, zawsze warto skonsultować się ze specjalistą i sprawdzić.

Kwas foliowy ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie hematopoezy, OUN i układu pokarmowego. Jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania jelita, ma wpływ na podział komórek i rozwój wszystkich tkanek. Powyższe fakty dotyczące stosowania kwasu foliowego odnoszą się ogólnie do wszystkich osób, niezależnie od ich płci, wieku czy kraju zamieszkania.

Dla kobiet w ciąży, witamina B9 odgrywa jeszcze ważniejszą rolę, ponieważ w przyszłości nie tylko dobre samopoczucie ciężarnej matki, ale także zdrowie jej dziecka będzie zależało od wystarczającej ilości spożywanego kwasu foliowego.

Więc do czego prowadzi brak kwasu foliowego? Jak zauważono wcześniej, jego niewielka ilość w organizmie wpływa przede wszystkim na dobre samopoczucie. Ale niedobór prowadzi do poważniejszych problemów.

Co powoduje brak kwasu foliowego w czasie planowania ciąży:

Co powoduje brak kwasu foliowego w ciąży:

Jaką rolę odgrywa kwas foliowy przed ciążą?

Nie jest tajemnicą, że już w pierwszych dniach po zapłodnieniu poziom kwasu foliowego gwałtownie spada, dlatego warto z wyprzedzeniem zadbać o jego wystarczającą ilość.

Kwas foliowy w planowaniu ciąży jest równie ważny zarówno dla kobiety, jak i dla jej partnera. U mężczyzn, witaminy B9 zwiększa ruchliwość plemników, co sprzyja dalszemu pomyślnemu poczęciu. Ponadto wystarczająca ilość kwasu w przyszłości zapobiega niebezpiecznym chorobom, takim jak miażdżyca naczyń krwionośnych, zawały i udary mózgu.

Dawka kwasu foliowego w planowaniu ciąży

Witamina B9 - ile pić podczas planowania ciąży? Dawka kwasu foliowego w okresie planowania ciąży nie powinna przekraczać 400-500 mg dziennie.

Istnieje wiele produktów zawierających ten element w zwykłej diecie. Są to: wołowina i dorsz, gryka, twarożek, zielone warzywa, masło i oliwa z oliwek, rośliny strączkowe, chleb żytni, makarony, produkty z mąki z grubego mielenia, orzechy i grzyby białe, otręby, drożdże, buraki, pomidory i marchew, soja.

Podsumowanie

  1. Kwas foliowy należy do grupy witamin z grupy B9. Witamina B9 może być klasyfikowana jako - kwas foliowy, foliany - to grupy substancji, które składają się z pteryn, kwasu para-aminobenzoesowego i różnych ilości pozostałości kwasu glutaminowego.

  2. Zdrowa mikroflora jelitowa może również sama syntezować kwas foliowy.

  3. Zapotrzebowanie na witaminę B9 u dorosłych wynosi około 200 mikrogramów dziennie, u kobiet w ciąży i karmiących - 400-600 mikrogramów, u dzieci w pierwszym roku życia - 40-60 mikrogramów. Organizm zdrowego człowieka zawiera od 5 do 10 mg kwasu foliowego.

  4. Zapasy kwasu foliowego w organizmie wyczerpują się wraz z regularnym spożywaniem alkoholu, częstym spożywaniem mocnej herbaty oraz u kobiet w okresie przyjmowania tabletek antykoncepcyjnych.

  5. Podczas ciąży zapotrzebowanie na kwas foliowy zwiększa się do 800 µg. W okresie karmienia piersią zaleca się podawanie 600 µg,

  6. Deficyt kwasu foliowego w diecie rodzica może mieć wpływ nie tylko na zdrowie dziecka, ale także na przyszłe pokolenia. Założenie to zostało przyjęte przez naukowców po badaniach: niedostateczne spożycie kwasu foliowego powoduje zaburzenia zarówno u “dzieci”, jak i “wnuków”.