Zamienniki cukru - która substancja słodząca jest najlepsza? Jak wybrać najbezpieczniejszy i najbardziej użyteczny naturalny zamiennik cukru?


zamienniki cukru co zamiast cukru

Zamienniki cukru - która substancja słodząca jest najlepsza? Jak wybrać najbezpieczniejszy i najbardziej użyteczny naturalny zamiennik cukru?

Substytuty cukru to takie substancje i związki chemiczne, które mają słodki smak, ale nie zawierają fruktozy, sacharozy ani innych prostych węglowodanów. Ważne jest, aby nie mylić ich z substancjami słodzącymi, substancjami przeznaczonymi do zastąpienia cukru, ale o wartości kalorycznej porównywalnej z cukrem. Pierwsza generacja chemicznych substancji słodzących obejmuje sacharynę i aspartam. Stewia jest najbardziej użyteczny substytut cukru, ponieważ jest naturalnym przeciwutleniaczem.

Najlepszy zamiennik cukru

Zalety stosowanie naturalnych substancji słodzących

Nie ma praktycznie żadnych przeciwwskazań do ich stosowania. Takie substancje mogą być stosowane przez osoby z cukrzycą.

Najbardziej popularne zamienniki:

Fruktoza jest dozwolona dla diabetyków: ze względu na słodki smak, może pomóc zmniejszyć spożycie cukru (ale jest również wysokokaloryczna). Sorbitol jest zawarty w jarzmie górskim i morelach: może poprawić funkcjonowanie układu pokarmowego. Stewia jest produktem naturalnym, który nie ma żadnej wartości energetycznej i nie wpływa na poziom glukozy. Ksylitol - naturalny środek słodzący wydobywany z kukurydzy. Zawiera o 40% mniej kalorii niż zwykły cukier i pomaga w przyspieszeniu metabolizmu.

Jednym z naturalnych substytutów cukru jest syrop z agawy. Korzenie rośliny mają słodki smak. Większość węglowodanów składa się z inuliny i oligosacharydów. Syrop ma niski indeks glikemiczny, nie prowadzi do wyższego poziomu cukru we krwi. Zawarte w nim węglowodany są powoli asymilowane i służą jako pokarm dla pożytecznych bakterii. Syrop z agawy jest popularny w Ameryce. To w 90% syrop fruktozowy.

Wady stosowanie naturalnych substancji słodzących

Większość z substancji słodzących ma w swoim składzie dużo fruktozy. Udowodniono, że w dużych ilościach spożywania takich substancji będzie miało negatywny wpływ na pamięć i pracę mózgu.

Niektóre rodzaje substytutów cukru wywołują choroby sercowo-naczyniowe i prowadzą do gromadzenia się tłuszczu. Kiedy cukier trafia do organizmu, mózg otrzymuje sygnał, że jest gotowy na porcję fruktozy. Reakcja zaczyna się w wątrobie, pojawia się apetyt. Ponadto, prawie wszystkie zamienniki cukru w dużych dawkach mogą prowadzić do zaburzeń żołądkowo-jelitowych. Dietetycy uważają, że duża ilość fruktozy prowadzi do toksycznego zapalenia wątroby. Jej powikłaniem jest marskość wątroby, rak, niewydolność wątroby. Niektóre substytuty cukru, takie jak ksylitol, powodują reakcje alergiczne.