Najważniejsze witaminy dla człowieka - rola witamin w organizmie i skutki ich niedoboru


witaminy

Najważniejsze witaminy dla człowieka - rola witamin w organizmie i skutki ich niedoboru

Opierając się na doświadczeniach i obserwacjach, naukowcy od dawna stwierdzają, że niezrównoważona dieta jest jedną z przyczyn choroby. Jednak pomysł ten został naukowo sformułowany dopiero pod koniec XIX wieku. Dopiero w tym czasie lekarze zaczęli domyślać się, że określona żywność zawiera pewne specyficzne substancje, które mogą zapobiec rozwojowi pewnej choroby. Dopiero w XX wieku naukowcy zaczęli badać chemiczne pochodzenie witamin, ich rolę w organizmie człowieka, a także charakter hipowitaminozy. Biochemik Funk, urodzony w Polsce, wyizolowany z otrębów substancji ryżowej zawierającej azot. Ta substancja wyleczyła chorobę beri-beri podczas eksperymentów Funka. Funk następnie skrystalizował tę substancję i nazwał ją “witaminą”, czyli aminą życia. Tak powstał ten termin. Następnie wprowadził pojęcie “awitaminoza” - niedobór witamin.

Witaminy

Witaminy są niskocząsteczkowymi związkami organicznymi; mają inne pochodzenie naturalne, inny skład. Powstają one głównie w wyniku syntezy w roślinach i częściowo w wyniku syntezy w mikroorganizmach. Człowiek pozyskuje głównie witaminy z pożywienia, ale w nim są one zawarte w bardzo małych ilościach, więc naukowcy przypisują je do mikroelementów.

Witaminy nie zawierają pierwiastków śladowych i aminokwasów. Witaminy odgrywają ważną rolę w metabolizmie człowieka, ale nie są one źródłem energii ani materiałem budulcowym dla tkanek ciała. Organizm potrzebuje niewielkiej ilości witamin do normalnej aktywności, ale jeśli są one niewystarczające, pojawiają się niebezpieczne warunki. Jeśli dostanie się niewłaściwa ilość witamin, mogą wystąpić 3 niebezpieczne stany patologiczne: -

Klasyfikacja witamin

Klasyfikacja witamin opiera się na określonych właściwościach, wpływie, jaki wywierają one na układy organizmu człowieka, na strukturze chemicznej tych związków. W tym artykule podzielimy wszystkie witaminy na dwie główne tradycyjne grupy:

Witaminy rozpuszczalne w wodzie

Witaminy rozpuszczalne w wodzie: działanie na organizm, źródła witamin rozpuszczalnych w wodzie dostają się do naszego organizmu przez wchłanianie w jelicie, a następnie dostają się do krwi przez wątrobę.

Witamina B1 (tiamina) jest bardzo ważna dla procesów metabolizmu węglowodanów, tłuszczów i białek. Tiamina jest skoncentrowana głównie w mięśniach szkieletowych, a także w mózgu, sercu, wątrobie i nerkach. Witamina ta jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju i wzrostu organizmu. Ma on pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, nerwowy i trawienny. Głównym źródłem tiaminy jest chleb pszenny, fasola, szpinak, wątroba, nerki i wieprzowina.

Witamina B2 (ryboflawina) jest niezbędna dla prawidłowego stanu włosów, skóry, paznokci, bierze udział w tworzeniu czerwonych krwinek i komórek odpornościowych, jest odpowiedzialna za funkcje rozrodcze i tarczycy. Witamina ta jest bogata w następujące produkty: wątroba, nerki, jajka, migdały, grzyby, twaróg, brokuły.

Witamina PP (kwas nikotynowy, nikotynamid) - w dużych ilościach ta unikalna witamina obniża stężenie cholesterolu. Ze względu na zdolność rozszerzania naczyń krwionośnych, poprawia krążenie krwi w mózgu, ma mniej wyraźny efekt, zwiększa aktywność fibrynolityczną krwi. Źródłem tej witaminy są wątroba, orzechy, żółtko jaja, mleko, ryby, mięso, fasola, gryka.

Witamina B5 (kwas pantotenowy). Główną właściwością tej witaminy jest jej zdolność do produkcji hormonów nadnerczy - glukokortykoidów. Dzięki tej witaminie w naszym organizmie powstają przeciwciała, a także sprzyja ona wchłanianiu innych witamin. Źródła to kawior, żółtko, kapusta, zielone części roślin, mleko.

Witamina B6 (pirydoksyna) jest nazwą zbiorczą grupy, która zawiera pirydoksynę, pirydoksal, pirydoksalfosforan. Substancje te pomagają lepiej wchłaniać białka i tłuszcze. Pomagają one w walce z różnymi chorobami skóry i chorobami neurologicznymi. Zmniejsza nocne skurcze mięśni, skurcze mięśni łydek, drętwienie rąk. Jest naturalnym diuretykiem. Witamina ta zawiera dużo w wątrobie, nerkach, sercu, melonie, kapuście, mleku, jajach, brokułach, dorszu.

Witamina H (biotyna) reguluje równowagę białkową i tłuszczową, bierze udział w syntezie enzymów regulujących metabolizm węglowodanów. Jest to źródło siarki, która bierze udział w syntezie kolagenu. Bogate źródła tej substancji - wątroba, nerki, kalafior, szpinak, pomidory.

Witamina B9 (kwas foliowy) jest bardzo ważna w okresie wczesnego rozwoju organizmu - w fazie rozwoju wewnątrzmacicznego i we wczesnym dzieciństwie. Szpik kostny cierpi na brak kwasu foliowego. Jedz więcej zielonych warzyw, a one tymczasem pomogą Ci uzupełnić zapasy kwasu foliowego.

Witamina B12 (kobalamina) stymuluje hematopoezę, uczestniczy w rozwoju układu nerwowego, bierze udział w tworzeniu ludzkiego DNA. Źródłem są owoce morza, mięso, jaja, produkty mleczne

Witamina C (kwas askorbinowy) bierze udział w przemianie cholesterolu w kwasy żółciowe, stymuluje syntezę interferonu, poprawia wchłanianie żelaza, działa odmładzająco na skórę. Głównymi źródłami tej witaminy są owoce dzikiej róży, rokitnika, czarnej porzeczki, cytrusów, kiwi, szpinaku, itp.

Witamina P (bioflawonoidy) bierze udział w procesach redoks, reguluje ilość cholesterolu w organizmie, spowalnia proces starzenia. Źródłem są kapary, czarne oliwki, kasza gryczana, szparagi (surowe), winogrona, maliny, jabłka, śliwki, morele, wiśnie, porzeczki, jeżyny, jagody, cytryny, pomarańcze, mandarynki, owoce dzikiej róży.

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: oddziaływanie na organizm

Witamina A (lub retinolu) ma wpływ na układ odpornościowy. Ma pozytywny wpływ na skórę, zęby, włosy, paznokcie. Witamina A pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu oddechowego i moczowego, jest przydatna dla wzroku. Głównymi źródłami są produkty zwierzęce, czerwone owoce i warzywa.

Witamina D Jedną z głównych funkcji witaminy D jest katalizowanie wchłaniania wapnia i magnezu, które są tak niezbędne dla układu kostnego. Uwzględnia on również wzrost i rozwój komórek w organizmie człowieka oraz wpływa na poziom glukozy we krwi. Witamina ta powstaje w organizmie pod wpływem promieni ultrafioletowych i dostaje się do organizmu wraz z pożywieniem, np. dużą jego ilością w oleju rybim, maśle, serze, kawiorze.

Witamina E (tokoferol) ma właściwości antyoksydacyjne, korzystnie wpływa na skórę, wspomaga regenerację tkanek, poprawia krążenie krwi, sprzyja wchłanianiu witaminy A. W dużych ilościach witamina E jest obecna w jabłkach, migdałach, orzechach ziemnych, zielonych warzywach liściastych, zbożach, roślinach strączkowych, orzechach, brukselkach, jajach, wątrobie, mleku i produktach mlecznych, wołowinie.

Witamina K odgrywa ważną rolę w zdolności krwi do krzepnięcia, a także wpływa na metabolizm tkanki kostnej. Witamina K jest obecna w różnych rodzajach kapusty, warzywach liściastych, mleku, mięsie, pietruszce.

Kto potrzebuje witamin

Zazwyczaj witaminy są przepisywane w celu szybkiego powrotu do zdrowia. Ponadto, zbilansowany kompleks witaminowy jest niezbędny dla tych, którzy mają ciężką infekcję, cierpią na choroby powodujące zaburzenia metaboliczne, siedzą na ścisłej diecie lub jedzą fast foody. Witaminy są szczególnie ważne dla tych, którzy palą i spożywają mocny alkohol.

Witaminy są potrzebne dzieciom i osobom starszym, kobietom w ciąży i karmiącym, sportowcom i alergikom. Każde obciążenie organizmu, restrukturyzacja hormonalna, aktywny wzrost, nieodwracalne procesy starzenia - to wszystko to zużycie użytecznych związków chemicznych.

Jak prawidłowo łączyć witaminy i składniki mineralne

Minerały, podobnie jak witaminy, są tym, czego organizm potrzebuje na co dzień. Niektóre z nich dobrze współgrają z witaminami, podczas gdy inne mogą powodować problemy, jeśli zostaną niewłaściwie połączone. Czasami minerały, których potrzebuje twój organizm, nie łączą się ze sobą. Na przykład, żelazo i wapń nie są kompatybilne. Lepiej brać je o różnych porach: żelazo do południa, wapń, jak magnez, w nocy.

W kompleksie multiwitaminowym wszystkie substancje są zazwyczaj zbilansowane, a dawki są tak dobrane, aby zapewnić maksymalną absorpcję. Warto jednak pamiętać o kilku prostych zasadach zgodności:

  1. Witamina A dobrze współpracuje z żelazem i cynkiem, witaminą C i E.

  2. Witamina B2 jest kompatybilna z cynkiem i witaminami B3, B6, B9, K.

  3. B3 można przyjmować z miedzią i żelazem, z witaminami B2, B6 i H.

  4. Witamina B5 “przyjaciele” z B1, B2, B4, B9, B12 i C.

  5. Witamina B12 jest połączona z wapniem, B5, B9.

  6. Calciferol, czyli witamina D, jest kompatybilny z fosforem i wapniem.

  7. Tokoferol, czyli witamina E, dobrze współpracuje z witaminą C i selenem.

Bardzo niepożądane jest łączenie B1 z wapniem i magnezem oraz B2, B3, B6 i B12. Witamina B6 hamuje aktywację B1, natomiast B12 niszczy B1. Żelazo i miedź hamują absorpcję B2. Miedź zmniejsza aktywność B5.

Jak najlepiej przyjmować witaminy: z jedzeniem lub bez jedzenia

Witaminy w różny sposób oddziałują na organizm, na siebie nawzajem i na składniki mineralne. Są rozpuszczalne w wodzie i tłuszczach. Jeśli twój kompleks witaminowy zawiera tylko witaminy rozpuszczalne w wodzie, tj. witaminy C, PP, a także z grupy B, lepiej jest przyjmować je rano. Zalecam picie ich 30 minut przed posiłkiem, w trakcie lub bezpośrednio po posiłku.

Witaminy, które są rozpuszczalne w tłuszczach - A, D, E, K - powinny być przyjmowane tylko z żywnością zawierającą tłuszcze. Jeśli chcesz pomóc im w szybszym trawieniu, powinieneś zjeść je razem z orzechami, awokado lub sałatką z dodatkiem dowolnego oleju roślinnego.

Lepiej jest przyjmować kompleksy multiwitaminowe rano na śniadanie i wypić dobrą porcję wody - przynajmniej szklankę. Woda powinna mieć temperaturę neutralną, nie gorącą i zimną. Jedynym wyjątkiem jest żelazo. Wchłanianie tego minerału jest ułatwione przez witaminę C. Możesz wypić tabletkę z sokiem pomarańczowym.

Kiedy pić witaminy: rano lub wieczorem.

Witaminy są lepiej przyjmowane rano, a minerały po południu. Rano żelazo, witaminy C, E, grupa B są dobrze przyswajane. Ale olej rybny, witaminy D i K lepiej pić od 18:00 do 21:00, wapń i magnez - od 21:00.

Dlaczego musisz robić przerwy między witaminami?

Jeśli nie ma wystarczającej ilości witamin, to jest źle. Ale nadmiar prowadzi do zatrucia organizmu, może powodować reakcje alergiczne, powodować problemy z nerkami, wątrobą, niekorzystnie wpływać na pracę innych organów wewnętrznych.

Nadmiar witamin może powodować zaburzenia równowagi i powodować ostre niedobory innych składników odżywczych. Najbardziej niebezpieczne jest przesadzanie z witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach - A, D, E i K. Są one uwięzione w wątrobie i tkance tłuszczowej.

Nadmiar witamin rozpuszczalnych w wodzie jest również zły. Na przykład, zbyt wysokie dawki witaminy C i B2 utrudniają wchłanianie składników odżywczych.

Przyjmowanie mono witamin powinno być traktowane równie poważnie jak przyjmowanie leków, ściśle według zaleceń i w określonej dawce przepisanej przez lekarza. Poza tym należy robić sobie przerwy.

Jak łączyć leki i witaminy

Kompleks witamin jest najczęściej przepisywany w celu wsparcia odporności i przyspieszenia procesów naprawczych w organizmie. Właściwy dobór witamin i leków jest korzystny. Dlatego powinniśmy się osobno skupić na kompatybilności leków. Jest siedem ważnych rzeczy, które trzeba wiedzieć o zgodności leków i witamin.

  1. Niesteroidowe leki przeciwzapalne zmniejszają ilość witamin A, B, C i wapnia w organizmie.

  2. Pod wpływem antybiotyków zmniejsza się ilość bakterii niezbędnych dla organizmu w jelicie. W wyniku tego wchłanianie magnezu i wapnia, witaminy B i żelaza jest zaburzone.

  3. Środki przeczyszczające i naprawcze zapobiegają wchłanianiu witamin A, D, E.

  4. Środki przeczyszczające obniżające poziom cholesterolu nie powinny być łączone z przyjmowaniem witaminy A.

  5. Leki rozrzedzające krew nie są zalecane w połączeniu z witaminami E i K.

  6. Tabletki nasenne mogą powodować niedobór wapnia, witamin A i B, D i E. Dlatego konieczne jest zabranie ze sobą tych witamin.

  7. Tak samo jest z różnymi diuretykami. Pozbawiają organizm potasu, magnezu, cynku i witamin z grupy B. Kompleksy witaminowe pomogą zrekompensować ten niedobór.

Co musisz wiedzieć o przyjmowaniu witamin?

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach są lepiej przyswajane z żywnością zawierającą tłuszcze. Rozpuszczalny w wodzie - przed lub po posiłkach, z dużą ilością wody o temperaturze pokojowej.

Witaminy lepiej pić przed południem, minerały - po 12:00.

Witaminy i składniki mineralne, które nie łączą się ze sobą, powinny być przyjmowane o różnych porach dnia.

Witaminy należy pić ściśle według instrukcji, stosując się do zaleceń lekarza. W tym sensie nie różnią się one niczym od narkotyków: przedawkowanie jest obarczone poważnymi komplikacjami.

Przed wyborem witamin należy skonsultować się z lekarzem, aby upewnić się, że są one połączone z przyjmowanymi lekami.

Witaminy powinny być przyjmowane przez tych, którzy byli poważnie chorzy na chorobę zakaźną, cierpią na zaburzenia trawienia, siedzą na ścisłej diecie, jedzą rzadkie i monotonne jedzenie, palą i piją alkohol.