Szparagi - Użyteczne właściwości i przeciwskazania


szparagi

Wszystko, co musisz wiedzieć o szparagach

Odpowiednio przygotowane szparagi mają nie tylko delikatny smak, ale także wiele użytecznych właściwości.

Istnieją trzy rodzaje szparagów: zielone, białe i fioletowe.

Skład chemiczny produktu

Uważa się, że szparagi białe są bardziej przydatne, ponieważ szparagi zielone niszczą niektóre cenne pierwiastki śladowe pod wpływem fotosyntezy.

Spożywanie szparagów ma korzystny wpływ na zdrowie jelit, dzięki składnikom produktu:

Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że potrawy ze szparagów nie są zbyt pożywne, gdyż mają tylko 20 kcal na 100 g surowego produktu. Z drugiej strony, jest dobre podczas diety.

Użyteczne właściwości szparagów

Jadalne włókna zawarte w dużych ilościach w szparagach przyczyniają się do poprawy funkcji jelit i stanowią doskonałe zabezpieczenie przed zaparciami. Saponiny lekko podrażniają jelita i błonę śluzową żołądka, dzięki czemu sok trawienny produkowany jest w odpowiednich ilościach, a pokarm trawiony jest prawidłowo i w najlepszy sposób. Ponieważ szparagi stymulują funkcję wydzielniczą błon śluzowych, w starożytnych Chinach warzywa były używane jako środek przeciwkaszlowy, ponieważ sok z rośliny skrapla plwocinę.

W dzisiejszych czasach szparagi zaleca się stosować w celu zmniejszenia obrzęków, pozbycia się nadmiaru płynów i utraty wagi. Niepotrzebne sole są usuwane razem z płynem, ciśnienie jest lekko obniżone, tętno spada.

Użyteczne właściwości produktu dotyczą praktycznie każdego:

Uszkodzenia i przeciwwskazania

Jak w przypadku każdego innego produktu, szparagi mają przeciwwskazania.

  1. Na przykład, niektórzy ludzie mają indywidualną nietolerancję tego warzywa. Reakcja alergiczna występuje nawet po krótkim czasie.

  2. Ponieważ szparagi są bogate w saponiny, ważne jest, aby nie przesadzać z nimi. Ponieważ substancje te mogą mieć negatywny wpływ na podrażnione ściany jelita i żołądka w dużych ilościach.

  3. Unikaj tego produktu, jeśli masz chorobę zapalną w układzie pokarmowym.

  4. Chociaż szparagi mają korzystny wpływ na drogi moczowe, ich spożycie powinno być ograniczone podczas napadów kolki nerkowej, ponieważ produkt zawiera kwas szczawiowy, który nie powinien być stosowany w przypadku tej choroby.

Opcje do wykorzystania

Nie tylko pędy szparagów, ale również kłącza mają użyteczne właściwości.

Medycyna

W medycynie częściej stosuje się proszek z suszonych kłączy dla robienia naparów. Czasami wykonuje się również napary z mielonej części szparagów. Sok z roślin jest również wykorzystywany do celów leczniczych. Szparagi leczą choroby dróg moczowych, wątroby, serca, walczą z wysokim ciśnieniem i bólami stawów przy reumatyzmie, obniżają poziom cholesterolu, zapobiegają cukrzycy, pozbywają się kaszlu i wzmacniają odporność, a także leczą choroby skóry.

Zazwyczaj terapia oparta na szparagach trwa nie dłużej niż 10 dni. Długotrwałe stosowanie może powodować reakcje alergiczne.

Kosmetologia

Dzięki swojemu działaniu dezynfekcyjnym, wywar ze szparagów jest przygotowany do redukcji stanów zapalnych na skórze i trądziku.

Świeży sok warzywny jest używany do odmładzania. Nakłada się go na twarz w celu nawilżenia i odżywienia skóry.

Rośliny wykonują maski z pędów, mieszając szparagi z innymi składnikami, takimi jak olejki eteryczne, owoce i warzywa, produkty mleczne.

Szparagi w warunkach odchudzania

Szparagi mają właściwości dietetyczne, stymulują oddawanie moczu, pozbycie się nadmiaru wody. W procesie żywienia szparagów zmniejsza się obrzęk, usuwa się nadmiar soli i normalizuje metabolizm. To działanie produktu prowadzi do naturalnego oczyszczenia organizmu z toksyn. Ponadto szparagi mają niską wartość kaloryczną, dzięki czemu przyczyniają się do stopniowej utraty wagi.

Jak przygotować szparagi?

Aby zaoszczędzić wszystkie składniki odżywcze, wystarczy lekko upiec szparagi, odstawić je, lub ugotować szparagi na parze. Roślina ta jest najczęściej podawana jako dodatek do ryb, steków lub mięsa drobiowego.

Jeśli szparagi są lekko namoczone, namoczyć je w chłodnej wodzie z niewielkim dodatkiem cukru. Następnie należy wyciąć dolną część pędu, ponieważ jest on zazwyczaj gęsty, zarośnięty i nieprzyjemny w smaku. Lepiej jest usunąć skórę z łodyg, ponieważ może to spowodować, że danie będzie gorzkie.

Często można znaleźć nazwę taką jak “koreańskie szparagi”. Ale to nie ma nic wspólnego z prawdziwymi szparagami. Szparagi sojowe są produktem zupełnie innego pochodzenia i są wysuszoną pianą usuniętą z gotującego się mleka. Te dwa produkty są zupełnie inne w smaku i strukturze.

Gulasz szparagowy

Cały sekret polega gulaszu na użyciu masła. Proces gotowania jest więcej niż prosty. Na rozgrzaną patelnię włożyć łyżkę masła, a następnie taką samą ilość oliwy z oliwek. Po rozpuszczeniu masła dodać 0,5 łyżki cukru i szczyptę soli.

Następnie włożyć przycięte pędy szparagów do patelni i lekko je usmażyć. Dodać 0,5 szklanki wody, przykryć pokrywką i gotować na wolnym ogniu przez 5 minut. Następnie otwórz pokrywę i dodaj ogień. Pieczyć szparagi, mieszając, aż cała wilgoć wyparuje z patelni. Produkt jest gotowy! Pozostaje tylko położyć go na talerzu i podać jako dodatek do dania.

Szparagi z sosem serowym

Szparagi gotować przez 7 minut w wodzie z niewielkim dodatkiem cukru i soli. Po zagotowaniu należy zalać produkt zimną wodą, aby łodygi zachowały zielony kolor.

Sos przygotowuje się oddzielnie: w rondlu lub małym garnku rozpuścić 50g masła, dodać łyżkę mąki. Wymieszać mieszankę tak, aby nie było żadnych grudków. Wlać szklankę mleka do masy. Bez doprowadzania płynu do wrzenia, wsypać 50 g twardego startego sera do mleka. Położyć łodygi szparagów na talerzu, polać sosem i udekorować zieleniną.

Upieczone szparagi

Nasmarować tacę oliwą z oliwek i rozprowadzić szparagi w jednej warstwie. Na wierzchu spryskać starty czosnek, posolić i polać oliwą z oliwek. Umieścić w piekarniku nagrzanym do 215 stopni i piec przez 7-15 minut. Jak długo gotować szparagi? Czas gotowania zależy od grubości łodygi. Cienkie łodygi będą gotowe za 5-7 minut. Szparagi będą się piec, ale będą trochę chrupkie. Jeśli wolisz warzywa miękkie, przechowuj produkt w piekarniku dłużej (5-10 minut). Przed podaniem ugotowanych szparagów posypać startym serem i sokiem z cytryny.

Omlet szparagowy

Włożyć szparagi do zimnej wody i gotować przez 3-5 minut. Podczas gdy łodygi gotują się, ubij 4 jajka i dodaj do nich 25 g tartego sera, np. parmezanu. Sól, dodaj kilka listków miętowych.

Wlać mieszankę jajeczną na patelnię i smażyć. Umieścić łodygi szparagów w środku masy jajecznej i umieścić omlet w gorącym piecu. Piec przez 2-3 minuty.

Gotowe danie wyjąć z piekarnika, natychmiast posypać parmezanem i świeżą miętą.

Zupa kremowa

Weź pęczek zielonych szparagów, zrywając twardą podstawę przy każdej łodydze. Odetnij duże, delikatne ucieczki. Pociąć jedną żarówkę na duże kawałki.

Nasmarowaną patelnię oliwą z oliwek i włożyć do niej szparagi z cebulą. Posypać rozdrobnionym czosnkiem (ok. 5 ząbków). Smażyć warzywa do małej złotej skórki, a następnie włożyć je do patelni. Wlać 0,5 litra bulionu z kurczaka i gotować zupę przez 10-15 minut, aż warzywa zmiękną.

Do zupy dodać szklankę mleka, pieprzu i soli. Odczekać do wrzenia i gotować na wolnym ogniu przez kolejne 3 minuty.

Następnie zdejmij ją z pieca i zamień zupę na puree ziemniaczane przy użyciu blendera. Wylać na talerze, udekorować ziołami lub pieczonymi połówkami pędów szparagów.

Jak gotować szparagi? Dzięki tym prostym przepisom możesz przygotować pyszne i zdrowe dania, a także docenić smak szparagów!

10 powodów do jedzenia szparagów.

Szparagi to świetny produkt do utrzymania diety.

Oprócz niskiej zawartości tłuszczu i kalorii (32 kalorie na filiżankę), szparagi zawierają również wiele rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych włókien, co czyni je optymalnym produktem do odchudzania. Ponieważ nasz organizm powoli trawi błonnik, szparagi sprawiają, że między posiłkami czujemy się pełni.

“Włókna zdecydowanie wywołują uczucie sytości, co czyni je użytecznymi podczas odchudzania”. “Pomagają również w zaparciach i, jak wykazały ostatnie badania, obniżają poziom cholesterolu we krwi.

Aby jak najlepiej wykorzystać włókna, szparagi należy jeść z ugotowanymi skręconymi jajkami. Połączenie szparagów bogatych w błonnik z białkiem daje uczucie sytości na długi czas.

Szparagi pomagają przy problemach z układami moczowymi.

Szparagi zawierają wysoki poziom aminokwasów szparagowych, co czyni je naturalnymi środkami moczopędnymi. Innymi słowy, stosowanie dużych ilości szparagów może usunąć z organizmu nadmiar wody i soli, co z kolei zapobiega pojawianiu się infekcji dróg moczowych.

“Kiedy kobiety nie dostaną wystarczającej ilości wody z organizmu, istnieje ryzyko infekcji dróg moczowych”. “Jest prawdopodobne, że dieta bogata w szparagi może zapobiec tym bolesnym infekcjom, ponieważ najczęściej usuwanie wody z organizmu eliminuje szkodliwe bakterie w drogach moczowych.

Szparagi są bogate w antyoksydanty.

Szparagi, zwłaszcza fioletowe, są pełne antocyjanów, które nadają owocom i warzywom czerwono-fioletowy odcień, a także mają właściwości przeciwutleniające, które pomagają organizmowi zwalczać szkodliwe wolne rodniki.

Gotowanie szparagów może powodować uwalnianie się niektórych witamin do wody.

Szparagi zawierają witaminę E

Szparagi zawierają również witaminę E, kolejny ważny przeciwutleniacz. Witamina ta pomaga wzmocnić układ odpornościowy i chroni komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Aby wzmocnić ten efekt, smażyć szparagi trzeba z odrobiną oliwy z oliwek.

Nasz organizm lepiej wchłania witaminę E, jeśli dodasz do niej tłuszcz, kiedy gotujesz szparagi z oliwą z oliwek, otrzymujesz zdrowy tłuszcz i witaminę E.

Szparagi zwiększają emocje.

Szparagi są naturalnym afrodyzjakiem dzięki zawartości witaminy B6 i kwasu foliowego, które mogą zwiększyć uczucie podniecenia. Witamina E stymuluje również hormony płciowe, w tym estrogeny u kobiet i testosteron u mężczyzn.

Szparagi pomagają przy kacu.

Jeśli masz ochotę na tłuste śniadanie rano po zbyt wielu napojach ostatniej nocy, spróbuj zmienić je przynajmniej częściowo na potrawy ze szparagów. Badania opublikowane w czasopiśmie Food Science, przeprowadzone na komórkach wyhodowanych w laboratoriach, wykazały, że minerały i aminokwasy zawarte w ekstrakcie ze szparagów mogą pomóc odciążyć kaca i chronić komórki wątroby przed toksynami zawartymi w alkoholu.

Szparagi zapobiegają wzdęciom

Jeśli chodzi o wzdęcia, szparagi mają wiele przydatnych właściwości, które pomogą ci z nimi walczyć. Szparagi poprawiają ogólne trawienie (kolejna zaleta wszystkich rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych włókien!). A dzięki probiotykom - nietrawionym węglowodanom, które pomagają utrzymać równowagę korzystnych bakterii - szparagi pomagają również zmniejszyć ilość gazu w organizmie.

Ponadto, jako środek moczopędny, szparagi pomagają w usuwaniu nadmiaru wody z organizmu, co pomaga zmniejszyć wzdęcia.

Szparagi są bogatym źródłem kwasu foliowego.

Cztery pędy szparagów zawierają 22% zalecanej dziennej dawki kwasu foliowego.

Kwas foliowy jest ważny dla kobiet, które planują zajść w ciążę, ponieważ może on chronić organizm przed wadą rurki nerwowej. Badanie opublikowane w PLoS Medicine wykazało, że suplementy kwasu foliowego zmniejszają ryzyko przedwczesnego porodu o 50%, jeśli są przyjmowane co najmniej rok przed poczęciem.

Szparagi zawierają witaminę K.

Wraz z innymi zielonymi warzywami liściastymi, szparagi są bogatym źródłem witaminy K. Witamina K jest ważna dla krzepnięcia (co pomaga organizmowi zatrzymać krwawienie po cięciu), jak również dla zdrowia kości.

Szparagi podnoszą nastrój.

Szparagi są bogate w foliany, witaminę z grupy B, która może podnieść nastrój i pomóc w zapobieganiu podrażnieniom. Badacze znaleźli związek między niskim poziomem folianów a witaminą B12 u osób w depresji, co spowodowało, że niektórzy lekarze przepisywali codzienne dawki tych witamin pacjentom w depresji.

Szparagi zawierają również wysoki poziom tryptofanu i aminokwasu, co również przyczynia się do poprawy nastroju.