Siemie lniane właściwości, skład, jak stosować?


siemie-lniane

Jak jeść i pić siemię lniane?

Odkrywcą właściwości leczniczych nasion lnu był również Hipokrates, który opowiedział światu o recepturze wywaru z lnu, pomagającego przy chorobach żołądka. A w późniejszych czasach nasiona lnu były stosowane w medycynie ludowej ze względu na ich właściwości zmiękczające, oczyszczające i bakteriobójcze.

W latach 80-tych ubiegłego wieku dietetycy na całym świecie zaczęli aktywnie i dogłębnie badać właściwości lnu jako naturalnego i zdrowego produktu. Otóż w XXI wieku siemię lniane zaczęło odgrywać znaczącą i ważną rolę w diecie człowieka, uczestnicząc tym samym w zapobieganiu i leczeniu wielu chorób.

Potwierdzają to dane: W Niemczech w przemyśle piekarniczym wykorzystuje się rocznie ponad 60.000 ton siemienia lnianego (średnio około 1 kg na osobę rocznie).

Siemie lniane właściwości i skład

Nasiona lnu zawierają trzy rodzaje cennych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (Omega-3, Omega-6 i Omega-9), których właściwa równowaga jest niezbędna dla wszystkich procesów życiowych organizmu ludzkiego. Pod względem zawartości Omega-3 siemię lniane jest lepsze od wszystkich jadalnych olejów roślinnych (kwas ten w nasionach lnu jest 3 razy większy niż w oleju rybnym).

Skład aminokwasowy białka lnianego jest podobny do składu białka sojowego, znanego z wartości odżywczych. Nasiona lnu są doskonałym źródłem włókna roślinnego, którego zwiększona zawartość w produktach pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia raka i pozytywnie wpływa na odporność. Ze względu na wysoką zawartość polisacharydów, wywar z siemienia lnianego ma działanie osłaniające i bakteriobójcze na zapalenie żołądka i wrzody żołądka.

Lignany (“hormony roślinne”), które w nasionach lnu są 100 razy większe niż w innych produktach roślinnych, są dobrze znane jako antyoksydanty zapobiegające rozwojowi raka. Mają one również działanie antybakteryjne i antywirusowe.

Witaminy F, A, E, B. Nasiona lnu są doskonałym zewnętrznym źródłem ważnej dla organizmu witaminy F, aktywnie uczestniczącej w metabolizmie tłuszczów i cholesterolu (witamina ta nie jest syntetyzowana w organizmie). Witaminy A i E (“witaminy młodości”) mają korzystny wpływ na skórę - to dzięki nim siemię lniane znalazło zastosowanie w wielu recepturach kosmetycznych.

Ponadto siemię lniane jest ważnym źródłem selenu, który z kolei zapobiega rozwojowi guzów, oczyszcza organizm z metali ciężkich, pomaga poprawić wzrok i pracę mózgu. Nasiona lnu są również bogate w lecytynę, tak użyteczną dla ludzi.

Siemie lniane - korzyści

Siemię lniane przeciwwskazania

Siemię lniane nie zawsze jest użyteczne. Na przykład, dla kobiet w ciąży, lekarze zalecają, aby nie używać tych roślin. Wynika to z faktu, że len ma właściwości estrogenopodobne do lnu. Może to prowadzić do patologicznego rozwoju płodu lub przedwczesnego porodu.

Nie należy też nadużywać tych, którzy cierpią na niedrożność jelit. Ziarna zawierają dużo błonnika, więc mogą wystąpić dodatkowe bóle brzucha, mdłości, wzdęcia, biegunka i zaparcia.

Jak jeść siemię lniane?

Pomocne śniadanie z nasionami lnu

Takie śniadanie jest szczególnie przydatne dla dzieci, ponieważ zawiera jak najwięcej zdrowych aminokwasów, minerałów i błonnika pokarmowego. Polecany jest również do oczyszczania żołądka.

Owies - 1 łyżka stołowa

Nasiona lnu - 1 łyżka stołowa

Płatki owsiane - 1 łyżka stołowa

Żurawina - 100 gramów

Wymieszać wszystkie składniki, dodać do nich pół szklanki wrzącej wody i pozostawić na noc. Zmiksuj masę rano przy pomocy blendera. Jeśli chcesz dodaj banana.

Sałatka warzywna z nasionami lnu

Idealna lekka i pożywna przekąska do letniego menu. Sałatka wzbogacona jest witaminami A, C, K i beta-karotenem, kwasami tłuszczowymi oraz pożytecznymi mikroelementami - żelazem, magnezem, cynkiem i wapniem.

Szpinak - 100 gramów

Słodka papryka - 1 szt.

Nasiona czarnego sezamu - 1 łyżeczka

Ogórki - 2 sztuki

Nasiona lnu - 1 łyżeczka.

Oliwa z oliwek - 2 łyżki stołowe

Liście szpinaku pokroić na kawałki. Pokroić ogórki i pieprz. Dodać sezam, nasiona lnu. Wymieszać i przyprawić oliwą z oliwek. Jeśli chcesz, dodaj sos sojowy.

Jak pić siemię lniane?

Istnieje kilka ważnych zasad.

Oto kilka sposobów na dodanie nasion lnu do codziennej diety:

Siemie lniane na odchudzanie

Ziarna te zawierają ogromną ilość włókien - nierozpuszczalnych i rozpuszczalnych. Włókno nierozpuszczalne pęcznieje w wodzie i kilkukrotnie zwiększa objętość, wypełniając żołądek. W ten sposób błonnik pomaga stworzyć poczucie sytości.

Błonnik rozpuszczalny w interakcji z wilgocią tworzy żel, który hamuje wchłanianie tłuszczów i węglowodanów w przewodzie pokarmowym, a tym samym zmniejsza wartość kaloryczną spożywanych pokarmów.

Również siemię lniane zawiera kwasy tłuszczowe Omega-3 - jest ich więcej niż w oleju rybnym. Substancje te pomagają przyspieszyć procesy metaboliczne, pomagają tłumić apetyt i stymulują organizm do przejścia od gromadzenia rezerw tłuszczu do ich spalania.

Nasiona lnu mogą powodować pewne szkody tylko w przypadku nadmiernego spożycia - ponad 50 g dziennie, ale ich korzyści zdrowotne zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn są ogromne. I nie chodzi tylko o utratę wagi. Preparat ten obniża poziom “złego” cholesterolu we krwi, pomaga w pracy serca i wątroby, poprawia stan stawów i skóry, łagodzi podrażnioną błonę śluzową żołądka, stymuluje regularne wypróżnianie jelit.

Jak przyjmować siemię lniane w celu utraty wagi

Ziarna te często zaleca się dodawać do gotowych dań - sałatek, zup, kaszek, koktajli. Jak schudnąć stosując siemie Iniane? najlepszym rozwiązaniem jest zrobienie napojów do spożycia przed każdym posiłkiem. Dzięki tej metodzie, włókno ma czas na pełne pęcznienie, a następnie daje wszystkie użyteczne efekty.

Siemie lniane jak przygotować?

Umieścić 10 g ziaren w termosie, zalać 400-500 ml wrzącej wody, pozostawić na noc.

Gotowy rosół spożywać 3-4 razy dziennie przez ½ szklanki pół godziny przed posiłkiem.

Jak długo można pić nasiona lnu? codziennie przez miesiąc, lub w kursie: 10 dni - pic, 10 dni - przerwa, przez trzy miesiące.

Siemię lniane – zastosowanie zdrowotne

Siemie lniane na zaparcia

Głównie nasiona lnu w nieżytach żołądka są środkiem kopertującym i przeciwzapalnym.

Oraz

Choroba sercowo-naczyniowa

Nasiona lnu zawierają dużą ilość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, których obecność w organizmie przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi i ciśnienia krwi. Znalazło to zastosowanie w profilaktyce i leczeniu miażdżycy, udaru mózgu, zawału serca, zakrzepicy i innych zaburzeń układu sercowo-naczyniowego.

Choroby onkologiczne

Nasiona lnu zawierają dwa ważne składniki, które zmniejszają ryzyko wystąpienia raka hormonalnie zależnego - kwas Omega-3 i “hormony roślinne” lignany.

Siemie lniane a cukrzyca

Nasiona lnu, które wzmacniają działanie insuliny, znajdują również zastosowanie w profilaktyce i leczeniu cukrzycy.

Siemie lniane na żołądek

Omega-3, zawarta w nasionach lnu, zwiększa ogólną odporność organizmu, co zapobiega powstawaniu i rozwojowi procesów zapalnych. Okłady z nasion lnu zmiękczają wrzody i czyraki, są stosowane w leczeniu chorób stawów, a nalewki lniane są stosowane w leczeniu stanów zapalnych w jamie ustnej i gardle.

Oczyszczenie organizmu z radionuklidów.

Nasiona lnu - mocny sorbent, dzięki swoim właściwościom nie ustępuje węglowi aktywnemu i w przeciwieństwie do sorbentów sztucznych nie wpływa na niszczenie komórek w organizmie. Jest to podstawa do jego stosowania w leczeniu pacjentów z chorobą popromienną.

Regularne spożywanie nasion lnu ułatwia ataki astmy i chorób alergicznych, poprawia pracę nerek, tarczycy, normalizuje równowagę hormonalną w organizmie kobiety.

Siemię lniane dla kobiet: właściwości dobroczynne

Dla kobiet siemię lniane jest nieodzownym naturalnym środkiem zaradczym, pomagającym przeciwdziałać zmianom związanym z wiekiem i wpływowi negatywnych czynników z zewnątrz. Ich zalety są dostrzegane przez terapeutki, dietetyczki i kosmetologów..

Siemię lniane idealne dla kobiet

Lekarze zalecają, aby kobiety przyjmowały siemię lniane w celu zwalczania następujących problemów:

Nasiona lnu są naturalnym źródłem lignanów. Są to substancje, które mają silne działanie przeciwwirusowe i przeciwgrzybicze.

Siemie lniane w ciąży

Produkt roślinny zawiera szeroką gamę przydatnych elementów:

Właściwości lecznicze:

  1. Nasiona zawierają witaminy ważne dla normalnego przebiegu ciąży i prawidłowego rozwoju dziecka, takie jak kwas foliowy i witamina E. Wystarczająca obecność tych elementów w organizmie kobiety znacznie zmniejszy ryzyko spontanicznej aborcji we wczesnych etapach ciąży, zmniejszy prawdopodobieństwo wystąpienia wad rozwojowych płodu.

  2. Włókna pokarmowe (włókna roślinne) nie rozpadają się pod wpływem soku żołądkowego. Kobiety w “ciąży” często borykają się z tak delikatnym problemem jak zaparcia. Łagodny efekt przeczyszczający, który ma nasiona lnu, pomoże zapomnieć o problemach z zaparciem.

  3. Stymulują trawienia oraz normalizują procesy metaboliczne.

  4. Kwasy tłuszczowe wzmacniają i utrzymują odporność kobiet w ciąży. Omega 3, 6 i 9 nie tylko wzmacniają jej odporność, ale także uczestniczą w tworzeniu układu odpornościowego i mózgu dziecka.

  5. Lepka struktura błony śluzowej wywaru z nasion lnu w czasie ciąży pomaga uspokoić stan zapalny różnych chorób układu pokarmowego. Tak więc produkt ma działanie lecznicze i uspokajające na zapalenie żołądka, wrzody żołądka i jelit. Stosowanie nasion lnu jest szczególnie istotne, gdy nie można stosować tradycyjnych leków z powodu ciąży.

  6. Podczas ciąży zwiększa się objętość krążącej krwi, co dodatkowo obciąża naczynia. Składniki nasion lnu mają korzystny wpływ na skład krwi, zwiększają elastyczność naczyń krwionośnych, zmniejszają ryzyko powstawania zakrzepów krwi.

  7. W obecności cukrzycy siemię lniane jest nieodzowną pomocą w utrzymaniu normalnego poziomu cukru we krwi.

  8. Zmiany tła hormonalnego, które występują podczas przewozu dziecka, często zakłócają normalne funkcjonowanie gruczołów łojowych. Efektem jest zwiększona ilość tłuszczu we włosach i skórze. Leczenie skóry wywarem z nasion lnu pozwala wyeliminować nieprzyjemny połysk, złagodzić plamy zapalne, przywrócić skórze zdrowy i atrakcyjny wygląd.

Czy siemię lniane w ciąży jest bezpieczne?

Nasiona lnu mają nie tylko działanie odżywcze, ale również lecznicze. W związku z tym, podobnie jak w przypadku leków, istnieją ograniczenia dotyczące stosowania preparatów zawierających nasiona lnu.

Duże dawki ,co powodują?

Nawet jeśli nie masz żadnych przeciwwskazań do stosowania nasion lnu, nie przesadzaj - nie przyjmuj więcej niż 1-2 łyżki dziennie. Wysoka zawartość oleju lnianego w produkcie roślinnym może powodować dyskomfort w obszarze wątroby. Długotrwałe i niekontrolowane stosowanie preparatów na bazie siemienia lnianego może prowadzić do zatrucia.

Siemię lniane na początku ciąży

Pomimo obecności w nasionach lnu tak ważnych dla ciąży witamin, jak kwas foliowy i witamina E, we wczesnym okresie ciąży lepiej nie jeść produktu roślinnego. Powodem jest wpływ, jaki nasiona mają na hormonalne tło kobiety. Produkt roślinny działa jak estrogen, pobudzając skurcze macicy.

Najbezpieczniejszy czas na włączenie nasion lnu do diety to drugi trymestr. Stosowanie suplementu ziołowego pomoże poradzić sobie ze zgorzeliną, a także różnymi nieprzyjemnymi objawami zaburzeń żołądkowo-jelitowych.

Jak wybrać i przechowywać nasiona lnu

Nasiona lnu można kupić na rynku, zazwyczaj sprzedawane są w działach z zielenią i przyprawami. W centrach handlowych (sklepach spożywczych) złote ziarna umieszczane są na półkach obok orzechów, ziaren i dodatków. Można je też kupić w aptece. Przy okazji, ta opcja jest najbezpieczniejsza, ponieważ istnieje mniejsza szansa na włamanie do produktu złej jakości.

Nasiona lnu sprzedawane są w trzech rodzajach - w całości, młotkowane i kruszone. Przy wyborze należy kierować się datą odbioru i integralnością opakowania. Po zakupie nasiona należy wlać do plastikowego pojemnika z pokrywką i wyjąć w zimnym, ale suchym miejscu. Mielony len jest odpowiedni na około 4 miesiące, całe nasiona są przechowywane do 2 lat.

Ważne jest, aby nasiona nie zamokły, w przeciwnym razie zepsują się. Optymalne warunki przechowywania: wilgotność powietrza co najmniej 75% i temperatura nie przekraczająca 25 stopni. Unikać bezpośredniego światła słonecznego.