Nietolerancja laktozy. Na czym polega, jak ją poznać?


nietolerancja-laktozy

Nietolerancja laktozy: dieta bezlaktozowa

Nietolerancja laktozy. Na czym polega, jak ją poznać?

Objawy nietolerancji laktozy zwykle obejmują wzdęcia, tworzenie się gazów, biegunkę i inne problemy żołądkowo-jelitowe. Na szczęście stosowanie diety bezlaktozowej i plan leczenia nietolerancji laktozy może zmniejszyć (a w niektórych przypadkach nawet wyeliminować)

Co to jest nietolerancja laktozy?

Według Narodowego Instytutu Cukrzycy i Chorób Trawiennych definicja nietolerancji laktozy oznacza “stan, w którym występują problemy trawienne, takie jak ból, wzdęcia, biegunka i gazy, nudności i wymioty po spożyciu produktów mlecznych lub napojów zawierających laktozę”. Ci ludzie nie mają lub nie produkują wystarczająco dużo enzymu laktozy. Celem laktazy jest rozbicie laktozy na jej części: glukozę i galaktozę, które następnie muszą zostać wchłonięte przez jelito cienkie. Jeżeli laktoza pozostaje w jelicie w swojej pierwotnej formie i wiąże wodę, co powoduje biegunkę. Ponadto, bakterie jelitowe powodują fermentację cukru mlecznego, co powoduje wzdęcia żołądka.

W jakich produktach znajduje się:

Należy zauważyć, że nie wszystkie produkty mleczne powodują objawy nietolerancji laktozy. Jogurt lub kefir z żywymi aktywnymi kulturami zazwyczaj nie wywołują tych objawów, ponieważ aktywne kultury przyczyniają się do rozkładu laktozy przed spożyciem. Nadwrażliwość na cukier mleczny jest dość powszechna. Tak więc w Szwecji i Danii nietolerancję laktozy stwierdza się u około 3% dorosłych, w Finlandii i Szwajcarii - 16%, w Anglii - 20-30%, we Francji - 42%, a w Azji Południowo-Wschodniej i w Ameryce Afrykańskiej w Stanach Zjednoczonych - prawie 100%.

Przyczyny nietolerancji laktozy

Co powoduje nietolerancję laktozy? Jak opisano powyżej, nietolerancja laktozy jest spowodowana niezdolnością organizmu do skutecznego trawienia laktozy ze względu na złe wchłanianie lub niski poziom laktozy w przewodzie pokarmowym.

Kilka głównych powodów:

1. Genetyka

Niezdolność do wytwarzania laktazy może być wrodzona. Naukowcy uważają, że istnieje genetyczny związek z nietolerancją laktozy, która powoduje objawy w okresie dojrzewania. Nietolerancja laktozy jest rzadko spotykana u dzieci poniżej drugiego roku życia, choć jest to możliwe.

2. Starzenie się

Wraz z wiekiem zmniejsza się produkcja laktazy, co prowadzi do nietolerancji u osób, które nigdy wcześniej nie wykazywały wyraźnych objawów nietolerancji laktozy.

3. Choroby i stres

W niektórych przypadkach nietolerancja laktozy może wynikać z operacji, urazów, chorób, a nawet niektórych zabiegów. Powszechne choroby, które mogą się do tego przyczyniać to: zapalenie żołądka i jelit, zapalenie jelita grubego, choroba Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego, celiakia i inne schorzenia układu pokarmowego, w tym przerost drożdżaków i nieszczelność jelit. Nawet przypadki grypy mogą powodować nietolerancję, ale często objawy z czasem znikają. Ponadto przyjmowanie leków, w tym niektórych antybiotyków, przez długi czas może zaburzać florę jelitową i sprzyjać nietolerancji laktozy.

Uczulenie na laktozę

Aby sprawdzić nietolerancję laktozy u pacjentów, u których występują objawy takie jak wzdęcia i biegunka, lekarze polegają m.in. na kilku różnych testach:

  1. Hydrogen Breath Test, jak niestrawiona laktoza powoduje wysoki poziom wodoru w oddechu;

  2. Dieta, gdzie trzeba przestać jeść i pić mleko i produkty mleczne do testowania efektów;

  3. Badanie przy użyciu stetoskopu do słuchania dźwięków w żołądku;

  4. Omówienie problemów i objawów ze strony układu pokarmowego, historii choroby i nawyków żywieniowych;

  5. Badanie fizyczne w celu określenia wszelkich problemów zdrowotnych, które mogą być prawdziwą przyczyną objawów.

Należy pamiętać, że szereg innych chorób niż nietolerancja laktozy może powodować podobne objawy. Należą do nich zespół jelita drażliwego, celiakia, nieswoiste zapalenie jelita lub zespół wzrostu bakterii. Dlatego trzeba wykluczyć te przyczyny, zanim rozpoznanie nietolerancji laktozy zostanie potwierdzone.

Nietolerancja laktozy: Objawy

Jakie są objawy nietolerancji laktozy?

Do najczęstszych objawów nietolerancji laktozy należą:

Te objawy nietolerancji laktozy mogą wystąpić po 30 minutach do 2 godzin po spożyciu produktów mlecznych i mogą być od łagodnych do ciężkich. Jak długo utrzymują się objawy nietolerancji laktozy? Nasilenie objawów nietolerancji laktozy zależy od osobistej tolerancji i ilości spożywanego produktu mlecznego. Jeśli pacjent nie toleruje i nadal spożywa laktozę bez żadnych innych zmian, objawy prawdopodobnie utrzymają się.

Nietolerancja laktozy: Leczenie i dieta

Obecnie nie ma trwałego lekarstwa na nietolerancję laktozy, ponieważ żadne leczenie nie może zwiększyć ilości laktazy, którą produkuje jelito cienkie. Istnieją jednak opcje pozwalające na usunięcie objawów i uniknięcie komplikacji. Jednym z głównych problemów dla osób nietolerujących laktozy jest to, że mogą one nie otrzymywać wystarczającej ilości niezbędnych składników odżywczych zawartych w produktach mlecznych, w tym, na przykład, wapnia, magnezu, witaminy D i witaminy K. Chociaż możliwe jest przyjmowanie suplementów diety, które pomagają w trawieniu laktozy, nie rozwiąże to podstawowego problemu i może nie być dobrym rozwiązaniem długoterminowym.

Nietolerancja laktozy: Jakiej żywności należy unikać?

Czy wszystkie produkty mleczne muszą być odrzucane?

W zależności od stopnia nietolerancji może być konieczne zrobienie przerwy od przetworów mlecznych podczas leczenia i przyjęcie diety bezlaktozowej. Niektóre osoby z silną nietolerancją laktozy powinny unikać jedzenia większości lub wszystkich produktów mlecznych.

Niektórzy ludzie mogą jeść niektóre rodzaje produktów mlecznych bez objawów nietolerancji laktozy. Na przykład, niektóre badania pokazują, że wiele osób z nietolerancją laktozy może zjeść do 12 gramów laktozy, czyli około 1 filiżanki mleka, bez żadnych silnych objawów. Niektórzy eksperci uważają również, że jedną z opcji jedzenia produktów mlecznych na diecie bezlaktozowej jest wybór surowych i niepasteryzowanych produktów z surowego mleka koziego i owczego.

Badania opublikowane w Journal of Dietetic Association dowodzą, że spożycie kefiru poprawia trawienie i tolerancję laktozy. Uczestnicy badania doświadczyli 54-71% redukcji stopnia nasilenia powstawania gazu. Chociaż kefir jest produktem mlecznym, proces fermentacji rozkłada naturalnie występującą laktozę, ułatwiając jej wchłanianie przez organizm. W rezultacie większość osób nietolerujących laktozy może nadal stosować z niektórych rodzajów produktów mlecznych, jednocześnie czerpiąc korzyści dla swojego zdrowia.

Jeśli musisz unikać laktozy, uważaj na pochodne laktozy, które są ukryte w konwencjonalnej żywności, w tym chleb, ciasta, krakersy, zboża, zupy, przetworzone mięso, batony proteinowe i słodycze.

Dokładnie przeczytaj etykiety i unikaj tych produktów w takim stopniu, w jakim jest to konieczne do kontrolowania Twoich objawów:

Spójrz na składniki podane na etykietach, ponieważ nawet produkty reklamowane jako “niemleczne” mogą zawierać śladowe ilości produktów mlecznych, które mogą powodować problemy u osób z nietolerancją laktozy. Ponadto, zdrowa, naturalna żywność, którą spożywasz od lat, może powodować nietolerancję laktozy. Przy przechodzeniu na dietę bezlaktozową ważne jest, aby dokładnie przeczytać etykiety na wszystkich przetworzonych produktach spożywczych, aby upewnić się, że produkty mleczne nie są ukryte. Najlepsze produkty mleczne do spożycia w przypadku nietolerancji laktozy to te wyprodukowane z surowego mleka koziego i sfermentowane przez co najmniej 24 godziny.

Dieta bezlaktozowa, co jesc:

1. Stosowanie organicznych fermentowanych produktów mlecznych

Fermentowane produkty mleczne (kefir) poprawiają strawność laktozy, tłuszczów i białek w produktach mlecznych, ale także wspomagają zdrowe trawienie innych produktów. Żywność probiotyczna jest bogata w witaminy, minerały i niezbędne aminokwasy. Kefir zawiera wysoki poziom tiaminy, witaminy B12, kwasu foliowego i witaminy K. Witamina K2, w szczególności, pomaga w metabolizmie wapnia, wzmacniając kości, co jest bardzo ważne dla osób, które stosują dietę bezlaktozową. Organicznie fermentowane produkty mleczarskie przyczyniają się również do zwiększenia poziomu magnezu. Niedobór magnezu często występuje u osób z zaburzeniami trawienia, w tym celiakią, chorobą Leśniowskiego-Crohna i SRC. Można zrezygnować na jakiś czas ze wszystkich produktów mlecznych, aby zmniejszyć objawy i odzyskać siły, ale najlepiej jest zacząć zastępować zwykłe produkty mleczne kwaśnymi przetworami mlecznymi, które mogą pomóc w przywróceniu zdrowia trawiennego i zawierać enzymy wspomagające trawienie.

2. Kozie mleka zamiasr krowiego.

Według badań opublikowanych w Przeglądzie Medycyny Alternatywnej, suplement enzymu trawiennego może pomóc w rozpadzie tłuszczów, węglowodanów i białek, przyczyniając się do skutecznej funkcji trawiennej. Przyjmowanie specjalnie opracowanych suplementów trawiennych zapewnia bezpieczne leczenie zaburzeń trawienia, w tym nietolerancji laktozy. Na początku każdego posiłku należy wziąć enzym trawienny, aby zapewnić pełne trawienie. Pomaga również zmniejszyć prawdopodobieństwo, że częściowo strawione pokarmy, w tym białka, tłuszcze i węglowodany, dostaną się do jelit.

3. Wziąć enzymów trawiennych, które zawierają laktozę

Laktaza jest enzymem, który nie jest obecny w przewodzie pokarmowym dla osób, które nie mogą stosować produktów mlecznych. Według badań opublikowanych w Przeglądzie Medycyny Alternatywnej, suplement enzymu trawiennego może pomóc w rozpadzie tłuszczów, węglowodanów i białek, przyczyniając się do skutecznej funkcji trawiennej. Przyjmowanie specjalnie opracowanych suplementów trawiennych zapewnia bezpieczne leczenie zaburzeń trawienia, w tym nietolerancji laktozy. Na początku każdego posiłku należy wziąć enzym trawienny, aby zapewnić pełne trawienie. Pomaga również zmniejszyć prawdopodobieństwo, że częściowo strawione pokarmy, w tym białka, tłuszcze i węglowodany, dostaną się do jelit.

4. Dodaj kefir do codziennej diety

Jest to niezbędny element w leczeniu nietolerancji laktozy. Żywe lub aktywne kultury w jogurcie, kefirze, sfermentowanych warzywach i suplementach pomagają zachować zdrowie układu pokarmowego. Zwiększenie liczby pożytecznych bakterii w jelitach może stymulować zwiększoną produkcję laktazy lub przynajmniej sprzyjać trawieniu. Dodając do diety suplementy probiotyczne i pokarmy bogate w probiotyki, można zmienić równowagę w jelitach, co powoduje większe wchłanianie substancji odżywczych. Zarządzanie nietolerancją laktozy na jogurt i probiotyki jest możliwe, według badań opublikowanych w Journal of Applied Microbiology. Suplementy probiotyczne mogą przynieść znacznie więcej korzyści dla ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia niż tylko zdrowie jelit. W rzeczywistości, według badań opublikowanych w Science Daily pod kierownictwem Dr Collin Hill of University College, Cork, Irlandia, probiotyki mogą być w przyszłości stosowane jako substytut antybiotyków do zwalczania chorób.

5. Włączaj do swojej diety żywność bogatą w wapń.

Wapń jest często uważany za silny minerał w walce z osteoporozą, ale jest o wiele ważniejszy dla naszego ogólnego zdrowia, nie tylko dla naszych kości. W rzeczywistości, żywność bogata w wapń przyczynia się do zdrowia serca i kontroli masy ciała. Pokarmy bogate w wapń, które każdy musi włączyć do swojej diety podczas diety bezglutenowej, obejmują surowe mleko kozie, jogurt, kefir, ciemnozielony, ser, sardynki i brokuły.

6. Dodaj produkty bogate w witaminę K

Jak wspomniano powyżej, witamina K odgrywa ważną rolę w przyswajaniu wapnia i zdrowiu kości, ale jej korzyści na tym się nie kończą. Pomaga również w poprawie funkcji mózgu i wrażliwości na insulinę. Ta rozpuszczalna w tłuszczach witamina gromadzi się w wątrobie, a jej poziom może być zaburzony przez stosowanie antybiotyków, niektórych leków na receptę, aby zmniejszyć poziom cholesterolu (statyn), zespół jelita drażliwego i przepuszczalność jelit. Wiele osób nietolerujących laktozy cierpi również na niedobór witaminy K, dlatego ważne jest, aby upewnić się, że masz jej dość w codziennej diecie. Żywność bogata w witaminę K, która stanowi dodatek do diety bezlaktozowej, obejmuje zielone warzywa liściaste, zieloną cebulę, brukselkę, kapustę białą, brokuły, ogórki i suszoną bazylię. Ponadto, fermentowane, ekologiczne produkty mleczne są również bogate w tę niezbędną witaminę.

7. Dodaj rosół do swojej diety.

Rosół kostny odgrywa ważną rolę w regeneracji jelit. Ten prosty i pyszny rosół pomaga organizmowi przezwyciężyć nietolerancję pokarmową, nadwrażliwość i alergie, poprawiając jednocześnie zdrowie stawów i wzmacniając system odpornościowy, a także poprawiając jędrność i kondycję skóry dzięki kolagenowi. Długotrwałe gotowanie (trawienie) kości lub drobiu ułatwia przyswajanie składników odżywczych takich jak wapń, magnez, fosfor, siarka i innych minerałów. Ponadto naturalny kolagen i żelatyna zawarte w kościach pomagają odbudować ściany przewodu pokarmowego. Staraj się spożywać od 250 ml do 400 ml dziennie. Dieta GAPS oparta na wywarze kostnym została opracowana przez dr Natashę Campbell w celu zmniejszenia stanu zapalnego, leczenia chorób autoimmunologicznych, utrzymania zdrowych funkcji neurologicznych i zminimalizowania zaburzeń trawienia.

8. Dodaj do swojej diety nie mleczną, a bogatą w probiotyki żywność.

Pokarm bogaty w prebiotyki poprawia ogólny stan układu pokarmowego i może pomóc w łagodzeniu ogólnych zaburzeń trawiennych (w tym słabego wchłaniania składników odżywczych), wzmocnić układ odpornościowy, wspierać utratę masy ciała i zwiększyć energię. Co to za sfermentowana żywność? Mniej więcej, są to produkty fermentowane. Są one przygotowywane pod wpływem enzymów, które przyspieszają procesy chemiczne i zmieniają skład produktu. Które produkty są fermentowane? Kapusta kiszona, kapusta kiszona, jabłka, ogórki i inne sfermentowane warzywa, które są bogate w składniki odżywcze i bogate w enzymy, które pomagają w trawieniu żywności. Napoje probiotyczne, w tym kvass i herbata grzybów, są bogate w zdrowe bakterie, które pomagają w detoksykacji. Maślanka kokosowa jest łatwa do przygotowania w domu przy użyciu tych samych rodzajów ziaren maślanki co maślanka mleczna i jest bogata w zdrowe bakterie w kwaśnych produktach mlecznych.

9. Do gotowania używaj oleju kokosowego

Olej kokosowy jest jednym z najbardziej niesamowitych produktów na naszej planecie i jest łatwo przetwarzany przez organizm w energię. Ponadto olej kokosowy pomaga w trawieniu, spalaniu tłuszczu, zabijaniu szkodliwych bakterii i grzybów oraz reguluje wzrost drożdżaków w organizmie. Masło kokosowe może być używane do smażenia, może zastąpić produkty mleczne w kawie i herbacie oraz może być używane do pieczenia. Pomaga również w walce ze stanami zapalnymi, wzmacnia układ odpornościowy, a nawet zapobiega utracie kości. W przypadku osób, które ograniczają swoje tradycyjne spożycie przetworów mlecznych, masło kokosowe powinno być na stałe włączone do ich diety.

10. Olej opałowy Ghee

Olej opałowy jest stosowany od tysięcy lat w celu poprawy trawienia, zmniejszenia stanów zapalnych, wzmocnienia kości i wiele innych. Ale najważniejszym czynnikiem dla osób z nietolerancją laktozy jest to, że ghee zawiera tylko śladowe ilości laktozy, na które większość z nich nie reaguje. Proces przygotowania masła ghi, które usuwa laktozę i kazeinę, sprawia, że jest ono użytecznym produktem dla osób z wrażliwością, nietolerancją lub alergią na produkty mleczne. Masło opalane jest uniwersalne i może być stosowane do wszystkiego, od dodawania go do kawy (kawa pancerna), do dań z boku, do pieczenia i wypieku. Podobnie jak masło kokosowe, stopione masło jest częścią diety terapeutycznej.