Która kasza jest najzdrowsza - jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur?


najzdrowsza kasza

Jęczmienna, jaglana, kuskus, bulgur - która kasza jest najzdrowsza?

Wiele osób błędnie uważa, że aby pozbyć się nadmiaru kilogramów, należy usunąć z diety węglowodany. Ale tak nie jest. Ważne jest aby zrezygnować z węglowodanów prostych (słodyczy, ciastek, produktów mącznych), natomiast węglowodany złożone - są naszymi pomocnikami przy odchudzaniu. To właśnie zboża są cennym źródłem wolnych węglowodanów, które dają długotrwałe nasycenie, hamują apetyt na słodycze i wraz z białkami biorą udział w budowie mięśni.

Kasza gryczana, owsianka, nieoczyszczony ryż są liderami w popularności dobrego odżywiania wśród dodatków i najczęściej stanowią podstawę menu. Zalecamy jednak zwrócenie uwagi na mniej powszechne, ale nie mniej przydatne rodzaje zbóż. Na przykład, perłowe, pszeniczne, siatkowe, kuskus lub komosa ryżowa wzbogacą Twoją dietę i dostarczą Twojemu organizmowi dodatkowych składników odżywczych.

Na śniadanie zaleca się spożywanie węglowodanów złożonych takich jak: płatki śniadaniowe, kasza, omlet. Na kolację węglowodane złożone beda przydatne na przyrost masy ciała. Aby schudnąć lub utrzymać się w dobrej kondycji węglowodane lepiej bedzie zjesc na obiad, a na kolacje dobrym rozwiązaniem będą produkty z zawartością białka i warzywa.

Kasza gryczana

Kasza owsiana

Kasza jęczmienna

Kasza perłowa

Kasza pszenna

Kasza kukurydziana

Ryż brązowy

Kasza kuskus

Kasza quinoa

Ryż paraboliczny

Czy każda kasza jest zdrowa?

Niektóre kasze zawierają mało składników odżywczych i wiele pustych kalorii. To są kasze:

Szybkie płatki gotowane

Charakterystyka ogólna: Szybko gotująca się owsianka otrzymywana jest z cienkich, szybko gotujących się płatków owsianych. Owsiance często towarzyszą dodatki, suszone owoce i jagody. Zawiera witaminy (B1, B6, E), żelazo, wapń, kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy.

Wartość odżywcza na 100 g W zależności od składu: kalorie - 320 kcal; białka - 10-11 g; tłuszcze - 5,0-6,0; węglowodany - 55 g. Wskaźnik glikemiczny - 60-70 jednostek.

Korzyść: Skład niewiele się różni od zwykłych płatków lub całych ziaren.

Minusy: Płatki owsiane powodują szybki skok cukru we krwi, poczucie sytości trwa bardzo krótko.

Kiedy i z czym jeść: Jeśli kaszka jest już gotowa, wlej mleko lub wodę, lub dodaj jogurt. Podsumowanie: Krótko gotowana owsianka odnosi się do szybkich węglowodanów, więc nie jest to najlepsze zboże na HWS. Lepiej unikać taką owsiankę jeśli przestrzegasz zasady dobrego odżywiania.

Biały ryż

Charakterystyka ogólna: Ryż biały otrzymuje się z oczyszczonych ziaren rośliny. Odmiana zależy od kształtu jądra. Zawiera dużo węglowodanów, mało białka, błonnika i tłuszczów. Witaminy z grupy B, E, PP, H. Kompleks substancji mineralnych.

Wartość odżywcza na 100 g: zawartość kalorii w 100 gramach - 344 kcal; białka - 6-7 g; tłuszcze - 0,5-1,0; węglowodany - 78-79 g. Wskaźnik glikemiczny - 60-75 jednostek.

Korzyść: poprawia bilans solny, uzupełniania brakującą energię i usuwa toksyny. Normalizuje przewód pokarmowy, OUN, nerki i funkcje wątroby.

Minusy: Wysoki indeks glikemiczny wywołuje skoki cukrowe.

Kiedy i z czym jeść: Na śniadanie - kaszkę ryżową można przygotować z mlekiem. Na obiad lub kolację, dobra będzie w połączeniu z grzybami, warzywami. Na deser można dodawać do naleśników, ciastek, zapiekanek.

Podsumowanie: Biały ryż nie jest najbardziej szkodliwą kaszą, ale przy odchudzaniu lepiej jest ograniczyć lub całkowicie usunąć ryż z diety.

Kasza manna

Charakterystyka ogólna: Kasza manna zawiera proste węglowodany, i dużo glutenu. Witaminy B, E, H i PP, potas, sód, magnez, fosfor i sód.

Wartość odżywcza na 100 g: zawartość kalorii - 328 kcal; białko - 10g; tłuszcz - 1; węglowodany - 67 g. Wskaźnik glikemiczny - 50-60 jednostek.

Korzyść: pozwala szybko wrócić do zdrowia po operacjach, przy wstrząsach nerwowych lub silnym zmęczeniu.

Minusy: Tylko “szybkie” węglowodany, krótkie nasycenie i skoki cukrowe. Nie może stosowana przy cukrzycę.

Kiedy i z czym jeść: Na śniadanie - kaszę manną można przygotować na wodzie. Na kolację podać jako dodatek.

Podsumowanie

Krupy są ważnym elementem odżywiania. Kasza na śniadanie jest podstawą dobrego samopoczucia. Również kasze można dodać do sałatek i zup. Węglowodany złożone, które są bogate w zboża, powinny stanowić podstawę diety opartej na dobrym odżywianiu.

Jakie zboża najlepiej kupić:

5 powodów do regularnego spożywania kasz: