Niezbędne minerały dla naszego zdrowia i skąd je brać?


mineraly

Niezbędne minerały dla naszego zdrowia i skąd je brać?

Minerały to pierwiastki chemiczne, które występują w skorupie ziemskiej. Są one podzielone na dwie kategorie: mikroelementy i makroelementy. Minerały są niezbędne dla funkcji życiowych organizmu i biorą udział w wielu procesach:

Co więcej, są one w organizmie w pewnej proporcji. Niedobór jednego z minerałów może wpływać na równowagę pozostałych w organizmie. Każdy minerał, który jest obecny w glebie w niewielkich ilościach, jest ważny dla organizmu. Na przykład, ślady wanadu odgrywają rolę w metabolizmie glukozy. Minerały są wchłaniane z gleby przez rośliny. Rośliny, które dostają się do organizmu z pożywieniem, są trawione i wchłaniane z minerałami. Nowoczesne rolnictwo uwzględnia tylko 2 pierwiastki w glebie: fosfor i potas. Zwiększa to wzrost i plony, ale sprawia, że roślina jest podatna na choroby i dlatego jest traktowana pestycydami.

Naukowcy obserwują obecnie zubożenie gleby na całym świecie. Grunty rolne mają o 20% mniej minerałów niż sto lat temu. W wyniku tego zmniejszyła się ilość minerałów w roślinach. Biała mąka traci 60% wapnia, 67,9% miedzi, 75,6% żelaza, 48% molibdenu, 15,9% selenu, 85,8% magnezu i 84,7% manganu. Amerykańscy naukowcy są zaniepokojeni tą sytuacją. Departament Rolnictwa oficjalnie stwierdził, że “powstrzymanie erozji gleby będzie niezwykle kosztowne”.

Minerały niezbędne dla prawidłowego rozwoju naszego organizmu

Brak minerałów w roślinach i żywności decyduje o braku minerałów w organizmie.

Takich jak:

Sód

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego zdrowego człowieka na sód wynosi 4-6 g. Sód wspomaga osmotyczne ciśnienie krwi, przy zwiększonym spożyciu sprzyja usuwaniu potasu z organizmu, bierze udział w metabolizmie wodnym i wielu reakcjach biochemicznych. Zwiększone spożycie sodu powoduje gromadzenie się płynów w organizmie, obrzęki wzrost ciśnienia krwi. W diecie osób żyjących w krajach uprzemysłowionych zawartość sodu jest zazwyczaj wyższa. Jednocześnie z żywnością dostarczane jest około 7 g sodu, a od 6 do 18 g jako dodatek do żywności podczas gotowania. W ramach profilaktyki nadciśnienia nie zaleca się dodatkowego spożycia sodu w codziennej diecie.

Potas

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby dorosłej na potas wynosi 3-5 g. Jest to antagonista sodu, główny pierwiastek wewnątrzkomórkowy. Promuje wydalanie płynów z organizmu. Jest niezbędny przy skurczach mięśni, uczestniczy w procesach dostarczania impulsów nerwowych, koryguje równowagę zasadową krwi i płynów tkankowych, uczestniczy w reakcjach metabolicznych, takich jak przemiana glukozy w glikogen. Uczestniczy również w regulacji rytmu serca. W praktyce klinicznej potas jest stosowany w niewydolności sercowo-naczyniowej, zaburzeniach rytmu serca, lekach moczopędnych.

Magnez

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby na magnez dorosłej wynosi 400 mg. Magnez bierze udział w metabolizmie fosforu, pomaga obniżyć ciśnienie krwi. Podczas menopauzy u kobiet, magnez pomaga zminimalizować negatywne skutki tego stanu. Magnez powinien dostawać się do organizmu w pewnym stosunku z wapniem.

Fosfor

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby na fosfor dorosłej wynosi 1,2 g. Jest to jeden z głównych składników tkanki kostnej. Fosfor jest również niezbędny w reakcji metabolizmu energetycznego, ma pozytywny wpływ na libido, uczestniczy w większości reakcji metabolicznych, w tym w powstawaniu nukleoprotein, które są odpowiedzialne za podział i prokreację komórek. Ten pierwiastek musi wchodzić do organizmu w określonym stosunku z wapniem. Optymalny stosunek tych elementów wynosi 1:1,5 (Ca: P).

Wapń

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby dorosłej na wapń wynosi około 1 g. Wapń jest głównym elementem tkanki kostnej. Jest on również zaangażowany w regulację przepuszczalności błon komórkowych, ma odwrotny efekt niż sód. Wapń bierze udział w mechanizmach krzepnięcia krwi, ma działanie antystresowe. Promuje usuwanie soli metali ciężkich i nuklidów promieniotwórczych z organizmu, ma działanie antyoksydacyjne, działa antyalergicznie, jest probiotykiem, spełnia funkcje antyoksydacyjne. Niedobór wapnia może powodować kryzysy nadciśnieniowe, toksykozę w ciąży, podwyższony poziom cholesterolu we krwi, osteoporozę, zmniejsza wytrzymałość mechaniczną kości.

Cynk

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego zdrowego człowieka na cynk wynosi 15 mg. Obecnie stwierdzono, że cynk bierze udział w kształtowaniu odporności i utrzymaniu funkcji męskich gruczołów (jest składnikiem męskiego hormonu płciowego dihydroksytestosteronu). Prawdopodobnie dlatego znajduje się on w największych ilościach w tkankach jąder i szyszynki, co jest również bezpośrednio związane z funkcją seksualną mężczyzn i kobiet. Cynk jest również częścią dużej liczby enzymów, które zapewniają metabolizm, takich jak katalizowanie metabolizmu kwasów nukleinowych, zapewniając biologiczne działanie witamin A i kwasu foliowego (hematopoeza). Biorąc pod uwagę znaczenie cynku w metabolizmie, jego długotrwały niedobór w diecie może prowadzić do rozwoju wielu chorób: niepłodności, utraty aktywności seksualnej (infantylizm seksualny), obniżonej odporności, chorób skóry, niedokrwistości, niedoboru cynku zwiększa wzrost nowotworów, zaburzyć wzrost włosów i paznokci. Ustalono na przykład, że pojawienie się białych plam na paznokciach w większości przypadków spowodowane jest niedoborem tego składnika mineralnego. Wspiera funkcje gruczołu grasicy (synteza limfocytów T).

Żelazo

Dzienne zapotrzebowanie dorosłych na żelazo wynosi 1-2 mg. Z pożywieniem powinien otrzymać co najmniej 10-15 mg, ponieważ jest słabo wchłaniany (zwykle przy 10-20%). Żelazo jest głównym składnikiem hemoglobiny i mioglobiny i nadaje mięsu czerwony kolor. Żelazo jest częścią szeregu enzymów - katalizatorów procesów redoks. Niedobór żelaza jest związany z powszechną anemią, zwłaszcza u kobiet w ciąży. Minerały takie jak żelazo i miedź - mają synergiczny efekt.

Miedź

Ciało codziennie potrzebuje miedzi: 30 µg/kg dla dorosłych, 80 µg/kg dla małych dzieci, 40 µg/kg dla starszych dzieci. Miedź bierze udział w hematopoezie i wielu reakcjach metabolicznych, będąc składnikiem wielu enzymów. Zapotrzebowanie na miedź wzrasta wraz z chorobami zapalnymi i podatnością człowieka na choroby stawów. Minerały takie jak miedź, cynk i żelazo - mają synergiczny wpływ na siebie nawzajem. Dlatego też przy eliminowaniu niedoboru jednego z tych mikroelementów ważne jest uwzględnienie ich właściwości synergicznych i włączenie do diety źródeł pozostałych dwóch.

Mangan

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na mangan w ilości 2-3 mg. Z żywnością (biorąc pod uwagę strawność) powinien otrzymać 5-10 mg. Podobnie jak inne pierwiastki śladowe, mangan bierze udział we wszystkich rodzajach metabolizmu, aktywując funkcje wielu enzymów. Szczególne znaczenie ma mangan w realizacji funkcji narządów płciowych, układu mięśniowo-szkieletowego, układu nerwowego. Uważa się, że może on mieć profilaktyczny wpływ na rozwój niewydolności serca, cukrzycy, choroby tarczycy, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej. Wraz z wiekiem zmniejsza się strawność manganu, więc po 50 roku życia możliwe jest wystąpienie niedoboru tego pierwiastka śladowego.

Molibden

Dzienne spożycie przez osobę dorosłą - około 150 mkg. Jest częścią szeregu enzymów biorących udział w detoksykacji substancji obcych do organizmu. Przyczynia się do zatrzymywania fluoru w organizmie i tym samym zapobiega rozwojowi próchnicy, a także metabolizmowi żelaza w wątrobie. Najważniejszą funkcją molibdenu jest zdolność do przyspieszania rozpadu puryny i wydalania kwasu moczowego z organizmu, który przy jego optymalnym wchłanianiu do organizmu pomaga zapobiegać rozwojowi podagry. Jednak przy nadmiernym spożyciu molibdenu w organizmie może rozwinąć “podagrę molibdenową”, na którą należy zwrócić uwagę podczas przyjmowania leków zawierających ten pierwiastek śladowy. Jego dzienna ilość nie powinna przekraczać zalecanej dawki.

Kobalt

Dzienne spożycie dla osoby dorosłej wynosi średnio około 8 mkg. Kobalt jest składnikiem witaminy B12, bierze udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych, metabolizmie węglowodanów i realizacji funkcji kwasu foliowego. Jego główny efekt biologiczny - pomaga w syntezie hemoglobiny.

Chrom

Przybliżone zapotrzebowanie osoby dorosłej w danym mikroelemencie 100-200 mkg. Tylko trójwartościowy chrom wykazuje aktywność biologiczną dla danej osoby. Pomaga utrzymać poziom cukru we krwi, zapobiega miażdżycy i zaburzeniom sercowo-naczyniowym, obniża poziom cholesterolu we krwi. Według opublikowanych danych Afrykańczycy mają dwa razy więcej chromu w swoim organizmie, mieszkańcy Bliskiego Wschodu - prawie 4,5 raza więcej, a kraje Azji - 5 razy więcej chromu niż mieszkańcy krajów zachodnich. Uważa się, że jest to jeden z powodów, dla których Wschód ma znacznie mniejszą częstość występowania chorób zwyrodnieniowych, które są charakterystyczne dla Zachodu.

Selen

Potrzeba osoby dorosłej - 150-200 mkg. Posiada wyrażone właściwości przeciwutleniające, które pozwalają na wykorzystanie tego mikroelementu do zapobiegania chorobom nowotworowym wywoływanym przez wpływy chemiczne i promieniowanie. Selen stymuluje tworzenie się przeciwciał i tym samym zwiększa ochronę organizmu przed chorobami zakaźnymi i przeciążeniowymi. Uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek i pomaga w utrzymaniu i przedłużeniu aktywności seksualnej. Prawie połowa selenu zawartego w męskim organizmie znajduje się w kanalikach jąder. Jest zagubiony z wytryskiem. Dlatego dla mężczyzn aktywnych seksualnie zapotrzebowanie na ten pierwiastek śladowy jest większe niż dla kobiet. Aktywność selenu wzrasta w obecności innego antyoksydanta - witaminy E. Na obszarach, gdzie spożycie selenu jest niewystarczające, obserwuje się wzrost zachorowań na raka. Dieta ludzi w krajach uprzemysłowionych jest uboga w ten mikroelement, więc potrzebne są dodatkowe jego źródła.

Iod

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego wynosi 200 mkg. Jodyna jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania tarczycy, jest częścią jej hormonów (tyroksyna, trójjodotyronina). Z brakiem jodu rozwija się wole endemiczne, kretynizm.

Krzem

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego na ten pierwiastek śladowy szacuje się na 20-40 mg. Uważa się, że bierze on udział w reakcjach, które zapewniają gęstość struktury tkanek włóknistych, nadając im elastyczność. Jest to szczególnie ważne dla tworzenia struktury skóry, włosów, paznokci.

Wanad

Dzienne zapotrzebowanie dorosłego nie zostało określone, ale ustalono, że średnio w dobrze zbilansowanej diecie populacji (według USA) wanad wynosi 20-30 mcg. Współczesne badania dowiodły, że siarczan wanadu ma korzystny wpływ na obie formy cukrzycy insulinozależnej (typ 1) i insulinozależnej (typ 2). Uważa się, że bierze udział w metabolizmie tłuszczów i węglowodanów, u młodych ludzi hamuje powstawanie cholesterolu i zmniejsza poziom lipidów we krwi, a także zapobiega rozwojowi próchnicy, przyczyniając się do mineralizacji zębów i ich zachowania.

Cera

Dzienne zapotrzebowanie zdrowej osoby dorosłej wynosi około 850 mg. Siarka zawarta jest w witaminie antyneuronowej B1 (tiamina). Szczególnie bogate w siarkowe warstwy powierzchniowe skóry, zawierają siarkę w keratynie i melaninie. Melanina - pigment chroniący dolne warstwy skóry przed promieniowaniem ultrafioletowym (w formie opalenizny). Zwiększa odporność na emisje radiowe, toksyny, bierze udział w tworzeniu insuliny, pomaga odtworzyć DNA.

Bor

Ciało dorosłego człowieka zawiera około 20 mg boru. Dzienne zapotrzebowanie na dorosły bor wynosi około 1 mg. Ponad połowa całkowitej ilości boru znajduje się w tkance kostnej, a bor znajduje się również w wątrobie, nerkach, płucach, śledzionie, mięśniach, tkance nerwowej i mózgu, krwi i tkance tłuszczowej. Bor w organizmie człowieka pełni wiele funkcji: poprawia strukturę szkieletu kostnego, usprawnia metabolizm wapnia, fosforu, fluoru, cynku i magnezu oraz wpływa na przemianę witaminy D w organizmie.

Minerały: przedawkowanie

Minerały mają swoją rolę i codzienną normę. Bardzo ważne jest, aby minerały codziennie znajdowały się w diecie, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy dieta jest zróżnicowana i zbilansowana. Nadmiar lub brak minerałów może zaburzyć cały organizm. Ponadto istnieją substancje, które powodują szkody w dużych ilościach, aż do zatrucia włącznie. Dlatego nie zaleca się codziennie spożywać żywności, w której zawarte wyłącznie minerały (dotyczy to również tuńczyka, makreli). Dieta powinna być również starannie dobrana przy przyjmowaniu leków, ponieważ substancje zawarte w niektórych produktach spożywczych mogą zneutralizować ich działanie, lub odwrotnie, wzmacniać je poprzez prowokowanie ich pogorszenia. Na przykład, soku grejpfrutowego nie zaleca pić codziennie, stosując antybiotyki, krople do serca lub leki obniżające poziom cholesterolu, aby nie powodować niewydolności nerek.