Masło orzechowe - właściwości, stosowanie, kalorie, korzyści


maslo orzechowe

Masło orzechowe a odchudzanie – obalamy mity

Historia produktu

Orzeszki ziemne należą do najstarszych roślin oleistych. Archeolodzy znajdują dowody na jego popularność na całym świecie, od Chin po Amerykę Południową.

Orzeszki ziemne, jako niezwykle pożywny, ale tani produkt, często służyły jako pokarm dla jeńców. Peruwiańscy Indianie byli w stanie zmielić połowę maślanych orzechów w zacierze. Oficjalny wygląd takiego produktu jak masło orzechowe datuje się jednak na rok 1890, kiedy to po raz pierwszy zostało ono otrzymane w czystej postaci przez amerykańskich dietetyków, którzy szukali substytutu dla białek zwierzęcych, dzięki czemu pomogli zapewnić wegetarianom kompletną dietę.

Rodzaje masła orzechowego

Istnieją 2 główne rodzaje masła orzechowego:

Mieszkańcy krajów azjatyckich produkują głównie nierafinowane masło orzechowe - ma ono bardzo przyjemny i bogaty smak orzeszków ziemnych, a także czerwono-brązowy odcień.

Amerykanie i Europejczycy, przeciwnie, wolą rafinowane masło orzechowe. Po zabiegu rafinacji i dezodoryzacji masło orzechowe nabiera jasnożółtej barwy, jasnego orzechowego aromatu i bardzo łagodnego smaku. Ze względu na dość wysoki próg temperatury “wędzenia”, masło orzechowe jest idealne do smażenia.

Do produkcji najcenniejszych odmian oleju z orzeszków ziemnych stosuje się metodę tłoczenia na zimno - w tym przypadku olej nie jest poddawany żadnej obróbce chemicznej, frakcji heksanowej, ekstrakcji, a także stosowaniu barwników. Stosując tę metodę otrzymuje się absolutnie naturalny olej arachidowy, który w pełni zachowuje wszystkie właściwości użytkowe naturalnych orzechów ziemnych. Taki olej ma bardzo wysoką wartość zarówno dla celów spożywczych jak i medycznych.

Jak smakuje masło orzechowe?

Masło orzechowe ma charakterystyczny smak dla tego orzecha. Dodany do lekkich potraw warzywnych może sprawić, że będą one bardziej pożywne, co jest ważne dla osób, które są zmuszone ograniczyć się do spożywania białek zwierzęcych. Sałatki, kaszki, zupy i ciastka z nimi nabierają delikatnego orzechowego smaku.

Masło orzechowe ma dość silny, lekko słodki aromat, nie tłumiony nawet przez inne silnie pachnące substancje. Potrafi znakomicie przetwarzać wyroby z ciasta, desery, nadzienia, dressingi i sosy. Smak i aromat olejku jest odporny na wysokie temperatury, nadaje potrawom piękną skórkę po usmażeniu i nie rozmraża się.

Zastosowania kulinarne

Szerokie zastosowanie masła orzechowego w gotowaniu wynika z jego zawartości wysokostrawnych białek i tłuszczów, co sprawia, że jest ono w stanie konkurować pod względem odżywczym z produktami pochodzenia zwierzęcego. Jest to szczególnie ważne dla diety i żywienia dzieci. Zrównoważony skład masła orzechowego sprawia, że jedzenie z nim jest pożywne i zdrowe, a jednocześnie zapobiega niedożywieniu.

Ten produkt jest najczęściej używany:

Najpopularniejsze potrawy:

Jak zrobić masło orzechowe?

Składniki:

Sposób przygotowania:

Skład i właściwości użytkowe

Masło orzechowe: skład i korzyści dla organizmu

Masło orzechowe zawiera znaczną ilość ważnych dla organizmu człowieka jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają w usuwaniu szkodliwego cholesterolu. Wielu lekarzy zaleca ten olejek pacjentom, którzy cierpią na niedokrwienie, a także mają problemy z procesem krążenia krwi.

Masło orzechowe dostarcza wystarczającą ilość białka, a także niezbędnych witamin i minerałów, takich jak potas, cynk i magnez.

Właściwości użytkowe w 20 gramach (2 łyżki).

Masło orzechowe z orzeszków ziemnych ma doskonałe właściwości antybakteryjne i gojące rany. Ponadto poprawia napięcie mięśni i aktywność ruchową, normalizuje sen, przywraca siłę i tonizuje układ nerwowy. Masło orzechowe ma również bardzo pozytywny wpływ na potencję i funkcje seksualne.

Masło orzechowe jest również stosowane w medycynie

Masło orzechowe jest również szeroko stosowany w kosmetologii.

Jest nieodzownym składnikiem preparatów kosmetycznych i ochronnych, mogącym zapewnić efekt odmładzający i pobudzający. Masło orzechowe skutecznie i niezawodnie chroni włosy i skórę przed niekorzystnym wpływem środowiska.

Nieprzetworzone masło orzechowe ma dobroczynny wpływ na skórę, włosy, paznokcie:

Nieprzetworzone masło orzechowe może być z powodzeniem stosowane w domowej kosmetologii:

Maska do ciala

Należy wziąć jedną łyżeczkę oleju, taką samą ilość posiekanych orzechów włoskich, puree z dwóch jabłek i wszystko to dokładnie wymieszać. Powstałą masę nakładać na czystą skórę twarzy na około pół godziny. Później zmyj to ciepłą wodą. Maską jest bardzo dobra w walce z trądzikiem.

Maska do twarzy

Dodaj 1 częściową łyżeczkę olejku jojoba do 2 łyżeczek masła orzechowego i 3 krople olejku neroli. Wymieszać olejki i nanieść na twarz. Opracuj każdą linię twarzy ruchami skokowymi co najmniej 10-15 razy. Następnie nasączyć twarz chusteczką papierową lub spłukać lekko ciepłą wodą. Masaż ten doskonale wygładza skórę i zmarszczki na twarzy.

Masło orzechowe a odchudzanie

W prawidłowej diecie, dietetycy zalecają włączenie nierafinowanego masła orzechowego. Zawiera dużo substancji leczniczych, korzystnie wpływa na utratę wagi i przyrost mięśni. Produkt ten jest tradycyjnie produkowany w krajach azjatyckich przez przędzalnictwo na zimno. Różni się od oleju rafinowanego ceglano-brązowym odcieniem i bogatym smakiem. Natomiast rafinowane masło orzechowe ma jasnożółty kolor i delikatniejszy smak.

Masło orzechowe roślinne charakteryzuje się następującym składem:

Produkt zawiera również błonnik, fosfolipidy, fitosterole, polifenole i inne cenne składniki, które pomagają wzmocnić układ odpornościowy, poprawić przemianę materii.

Korzyści i szkody masła orzechowego przy odchudzaniu

Stosowany umiarkowanie i z uwzględnieniem przeciwwskazań, masło orzechowe jest bardzo przydatne przy odchudzaniu. Ma to ogólnie korzystny wpływ na samopoczucie człowieka, dlatego masło orzechowe warto dodać do swojej diety.

Użyteczne właściwości:

Zarówno pasta jak i masło orzechowe mogą być szkodliwe dla zdrowia i organizmu.

Specjaliści zalecają ostrożne stosowanie preparatu w przypadku zwiększonej krzepliwości krwi, astmy oskrzelowej, różnych chorób stawów. W tych przypadkach masło może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia. Nie należy również przekraczać zalecanej dziennej dawki spożycia produktu. Zawiera dużo wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, których nadmiar może zwiększać ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia i stanów zapalnych.

Jak włączyć masło orzechowe do diety odchudzającej?

Jedna łyżka stołowa oleju orzechowego zawiera około 100 kalorii na 10 g , 100 g pasty - około 580 kcal, więc można użyć masła orzechowego jako przekąskę lub jako dodatek do dania głównego. Ważne jest tylko, aby monitorować dzienne spożycie kalorii i nie przekraczać normy. Takie pomysły można wykorzystać przy komponowaniu menu:

  1. Śniadanie bogate w błonnik i białko. Do wrzącej wody wlać 3 łyżki płatków owsianych, dodać plasterki pokrojonego zielonego jabłka lub garść jagód, suszone owoce i łyżeczkę oleju. Taka kaszka pomoże ci długo nie czuć głodu, szybko się nasyca. A wartość kaloryczna porcji będzie wynosić około 250 kcal.

  2. Przekąska warzywna pomiędzy głównymi posiłkami. Świeże ogórki, pomidory i zieleninę drobno pokroić, wymieszać z łyżeczką masła orzechowego.

  3. Jako dodatek. Połączyć 2 łyżeczki oleju z 1 łyżeczką sosu sojowego. Dodaj do nich naturalne przyprawy, odrobinę octu winnego. Powstały w ten sposób dressing o pikantnym smaku może być używany jako sos do dodatków warzywnych lub sałatek.

To cenne źródło tłuszczów i białka będzie dobrym dodatkiem do diety i dobrego odżywiania podczas odchudzania.

Dlaczego unikać masła orzechowego?

Obecność kwasu erukowego w maśle orzechowym, gdy jest ono regularnie spożywane w dużych ilościach, sprzyja jego akumulacji w organizmie człowieka.

Nadmiar tego kwasu w organizmie:

Olej z orzeszków ziemnych jest jednym z najtrudniejszych do strawienia pokarmów. Może powodować alergie: statystycznie aż do 0,6% Amerykanów jest uczulonych na orzeszki ziemne i ich produkty.

Alergia na masło orzechowe jest spowodowana reakcją nadwrażliwości, która w razie pozostawienia jej bez kontroli może wywołać wstrząs anafilaktyczny, w tym inne pokarmy. Jeśli olej arachidowy nie jest prawidłowo przechowywany przed jego wyciśnięciem, może to prowadzić do gromadzenia się trucizn roślinnych - aflatoksyn.

Aflatoksyny mają działanie niebezpieczne dla organizmu ludzkiego:

Masło orzechowe nie jest zalecane dla kobiet w ciąży i karmiących piersią. Jest ona również niepożądana dla osób cierpiących na: astmę oskrzelową, alergie pokarmowe, artretyzm, artrozę, hemofilię