Kurkuma - właściwości naturalnego antybiotyku. Dlaczego warto stosować kurkumę w swojej kuchni?


kurkuma

Kurkuma - właściwości naturalnego antybiotyku. Dlaczego warto stosować kurkumę w swojej kuchni?

Zastosowanie

Magiczny żółty korzeń przybył do nas z południowo-wschodnich Indii i obecnie jest uprawiany w Indonezji, Japonii, Chinach, Sri Lance, Peru i Australii.

Istnieje kilka odmian tego krzewu, ale jedyna znana i nadająca się do wszystkich celów jest w rzeczywistości kurkuma długa. Jego korzeń smakuje jak imbir - trochę przypalony i z odrobiną musztardy.

Ogólnie, kurkuma i imbir są krewnymi i często są przyjaciółmi w przepisach. Kurkuma oznacza “żółty” w języku bengalskim.

Kurkuma właściwości

Najcenniejszą rzeczą w kurkumerii jest kurkuma. To ona nadaje przyprawie jaskrawo pomarańczowo-żółty kolor i jest jej główną supermocarstwem.

Ponadto kurkuma jest bogata w całą gamę użytecznych pierwiastków:

Możesz po prostu dodać kurkumę do swojej diety, aby wzmocnić układ odpornościowy lub użyć jej jako uzupełnienie leków - nowoczesne badania dowiodły skuteczności w leczeniu wielu chorób, od choroby Alzheimera do nowotworów złośliwych.

Ponieważ kurkumina jest silnym naturalnym antyoksydantem, który zwalcza wolne rodniki, pomaga w stanach zapalnych i nie daje skutków ubocznych. Może ona pokonać komórki nowotworowe bez wpływu na zdrowe organy i tkanki, obniża poziom cholesterolu i kontroluje poziom cukru we krwi, przyspiesza metabolizm.

Badania przeprowadzone przez profesorów Hélène Guiger i Sandrę Barballo z Uniwersytetu w Manilii w Brazylii wykazały, że składniki kurkumy mogą mieć korzystny wpływ na leczenie zwyrodnieniowych chorób stawów, takich jak zapalenie kości i stawów.

Kurkumina jest również naturalnym środkiem detoksykującym wątrobę i naturalnym środkiem antyseptycznym stosowanym do dezynfekcji ran i oparzeń oraz aktywnie wspierającym regenerację dotkniętej skóry.

Aby kurkuma ujawniła wszystkie swoje dobroczynne właściwości, zaleca się stosowanie tej przyprawy razem z pieprzem. Faktem jest, że niestety kurkumina jest słabo wchłaniana do krwiobiegu, podczas gdy piperyna, alkaloid wchodzący w skład różnych odmian papryki, w tym Piper Nigra, uprawianej na polach La Plantation, czyni kurkuminę bardziej dostępną dla organizmu, zwiększając jej wchłanianie dziesięciokrotnie.

Kurkuma jak stosować?

Użycie kurkumy jest łatwe i bezpieczne. Nie ma potrzeby przyjmowania ściśle odmierzonej ilości przyprawy na godzinę. Wystarczy dodać trochę kurkumy do potraw i napojów, a będą one nie tylko smaczniejsze i piękniejsze, ale i zdrowsze.

Wszystko jest jednak z umiarem, więc norma dzienna wynosząca 7 gramów lepiej nie przekraczać. Taką liczbę można przyjąć za podstawę do codziennej konsumpcji, a następnie przyjrzeć się indywidualnej reakcji.

Kolejne ciekawe pytanie: co jest lepsze :korzenia lub proszek? Mimo że kurkuma traci niektóre olejki eteryczne podczas suszenia, świeży korzeń i proszek są prawie równie przydatne.

Kurkuma jak jeść?

Kurkuma działa najlepiej jako część “złotej pasty”, do której potrzebne są tylko trzy składniki: kurkuma, olej roślinny bogaty w tłuszcze nienasycone i czarny pieprz.

Składniki:

Gotowanie:

  1. Do rondla wlać wodę, dodać kurkumę i ciągle mieszając, gotować masę na małym ogniu przez 7-10 minut, aż do uzyskania gęstego sosu.

  2. Następnie, niech trochę ostygnie, dodaj pieprz i masło. Wszystko dokładnie wymieszać i pozostawić do całkowitego ostygnięcia.

  3. Gotową pastę umieścić w szklance, szczelnie zamykając naczynie i przechowywać w lodówce.

  4. Taki magiczny eliksir zdrowia może być dodawany do herbaty, mleka lub koktajli, lub stosowany w czystej postaci.

Kurkuma jak pić?

Innym wielkim “płynnym” zastosowaniem kurkumy jest “złote mleko”.

Składniki:

Gotowanie:

  1. Zagotuj wodę, dodaj kurkumę i gotuj przez 5-7 minut.

  2. Następnie dodać do mieszanki mleko, masło kokosowe i trzymać w ogniu przez kilka minut.

  3. Kiedy napój ostygnie, rozpuścić w nim łyżeczkę miodu.

Napój ten pomaga przy przeziębieniach i złych nastrojach, a lepiej pić go na pusty żołądek rano lub przed snem wieczorem.

Jeśli chodzi o przyrządzanie potraw, to wystarczy pamiętać, że kurkuma jest głównym składnikiem najbardziej znanej orientalnej przyprawy curry, gdzie miesza się ją z kolendrą, kilkoma rodzajami pieprzu, kminkiem, goździkami i innymi przyprawami.

A z curry można piec warzywa, kurczaka i ryby, dodawać do potraw z soczewicą i innymi roślinami strączkowymi.

Złota przyprawa nadaje żywności bogaty żółty kolor, przyjemny smak i odrobinę pikantnego smaku.

7 powodów, dla których warto jeść kurkumę

1. Kurkuma zmniejsza chroniczny stan zapalny.

Przewlekłe zapalenie jest jednym z najpilniejszych lęków współczesnej medycyny. Jest to nazwa nadana długotrwałej, wymykające się kontroli, ale prawie niezauważalnej z zewnątrz aktywności układu odpornościowego. Naukowcy uważają, że przewlekłe zapalenie jest często czynnikiem wyzwalającym takie choroby jak:

Kurkuma zawiera wiele aktywnych substancji chemicznych (kurkuminoidy), z których najbardziej znanym jest kurkuma - silny przeciwutleniacz o wyraźnym działaniu przeciwzapalnym. Na tej podstawie zakłada się, że regularne stosowanie kurkumy może zmniejszyć wewnętrzne przewlekłe zapalenie. Oznacza to, że zmniejsza to ryzyko chorób śmiertelnych.

Kurkumina jest tak silna, że jej skuteczność jest porównywalna w leczeniu przewlekłego zapalenia przedniej części nosa z niektórymi lekami przeciwzapalnymi. Ale bez skutków ubocznych.

Ważne jest to, że kurkumina jest słabo wchłaniana do krwi. Aby zmaksymalizować korzyści płynące z jedzenia przyprawionego kurkumą, jedz ją z czarnym pieprzem. Jego główny biologiczny składnik - piperyna na farmakokinetyce kurkuminy u zwierząt i ludzi - poprawia biodostępność kurkuminy. W prostych słowach - pozwala głównemu składnikowi przyprawy pozostać w organizmie i działać.

Kurkumina jest również substancją rozpuszczalną w tłuszczach, dlatego warto ją przyprawić tłustymi potrawami, takimi jak gotowany pilaw czy duszona wieprzowina.

2. Kurkuma spowalnia starzenie się i zmniejsza ryzyko wystąpienia demencji.

Stres oksydacyjny, czyli nadmiar wolnych rodników w organizmie, jest czynnikiem przyspieszającym starzenie się. Ponadto wolne rodniki, które uszkadzają komórki we wszystkich narządach i tkankach, są odpowiedzialne za zwiększone ryzyko chorób układu krążenia, zaćmy, różnych dysfunkcji mózgu i rozwoju nowotworów.

Kurkumina jest również pełna przeciwutleniaczy i właściwości przeciwzapalnych kurkuminy - substancji neutralizujących wolne rodniki.

Ponadto kurkumina zwiększa również pobudzenie syntezy glutationu i hamuje aktywację NF-kappaB oraz uwalnianie interleukiny-8 w komórkach nabłonkowych pęcherzyków płucnych: mechanizm wymywania wolnych rodników o aktywności antyoksydacyjnej. To znaczy, że uczy nasze ciało opierać się atakowi wolnych rodników na własną rękę.

3. Kurkuma jako walka z depresją.

Kurkuma lub biodegradowalne suplementy z kurkumą są prawdopodobnie doskonałymi antydepresantami.

Na przykład, istnieje badanie skuteczności i bezpieczeństwa kurkuminy w poważnych zaburzeniach depresyjnych: randomizowane badanie kontrolowane obejmujące 60 osób w depresji. Wolontariusze zostali podzieleni na trzy grupy. Pierwszym był słynny lek antydepresyjny. Drugi był suplementem zawierającym 1 gram kurkuminy. Trzeci był antydepresantem i kurkuminą.

Sześć tygodni później, lekarze zbadali uczestników eksperymentu. Stwierdzono, że stan wolontariuszy z pierwszej i drugiej grupy poprawił się w równym stopniu - to znaczy, że kurkumina była nie mniej skuteczna niż promowane leki. A trzecia grupa wykazała się najlepszymi wynikami.

4. Kurkuma poprawia kondycję w artretyzmie.

Zapalenie stawów jest przewlekłym zapaleniem stawów. Lekarze uważają to za przyczynę niewydolności immunologicznej: odporność omyłkowo atakuje własne komórki (dotyczy głównie stawów rąk, nadgarstków, kolan). Niestety, nie da się wyleczyć zapalenia stawów. Możesz tylko złagodzić jego objawy. I pod tym względem kurkuma wróciła na ścieżkę.

Tak więc w jednym z badań z udziałem osób cierpiących na reumatoidalne zapalenie stawów stwierdzono, że pół grama kurkuminy na dzień łagodzi ból i zmniejsza obrzęk stawów jeszcze skuteczniej niż znany lek przeciwzapalny.

To nie jedyne dane. W innym badaniu osoby z zapaleniem stawów otrzymywały tylko 200 mg kurkuminy dziennie i również zauważyły, że ich stan się poprawia.

5. Kurkuma chroni wątrobę przed uszkodzeniem

Istnieją dowody, że regularne stosowanie kurkuminy zmniejsza ryzyko i powstrzymuje rozwój różnych chorób wątroby. Dotyczy to bezalkoholowych chorób wątroby tłuszczowej (kurkuma również spowalnia odkładanie się tłuszczu w tym narządzie), włóknienia, marskości wątroby.

Kurkumina zmniejsza również uszkodzenia wątroby spowodowane innymi chorobami wątroby, takimi jak przewlekłe zapalenie wątroby.

6. Kurkuma poprawia kondycję w przypadku alergii sezonowej.

Przyjmowanie kurkuminy w alergii jest w stanie wygładzić objawy zapylenia: kichanie, swędzenie, katar, obrzęk.

7. Kurkuma pomaga poprawić zdrowie.

Istnieje szereg chorób i zaburzeń, którym kurkuma może prawdopodobnie przeciwdziałać (tj. spowalniać rozwój i/lub redukować objawy). To:

A to nie jest kompletna lista. Wciąż trwają badania nad leczniczymi właściwościami kurkumy i możliwe jest, że w przyszłości jaskrawa przyprawa zajmie jedno z kluczowych miejsc w leczeniu wielu chorób.

Kurkuma przeciwwskazania

W większości badań, które wykazały zalety przypraw, wolontariusze spożywali od 200 mg do 2 g kurkuminy dziennie - tylko poprawiło ich zdrowie. Jednak WHO, reprezentowana przez swoich ekspertów z Komitetu ds. Dodatków do Żywności (JECFA), nadal wyznaczyła ponowną ocenę kurkuminy (E 100) jako dodatku do żywności w dopuszczalnej dziennej dawce: nie więcej niż 3 mg na każdy 1 kg masy ciała dziennie.

Oznacza to, że dla kobiety ważącej 60 kg dzienna dawka kurkuminy wynosi 180 mg, a dla mężczyzny ważącego 80 kg - 240 mg.

Należy jednak pamiętać, że kurkumina stanowi średnio tylko 3% masy proszku kurkumy. Oznacza to, że ta sama hipotetyczna kobieta powinna jeść nie więcej niż 5,5 g kurkumy dziennie, a mężczyzna - nie więcej niż 7,3 g.

Jednakże, lekarze reasekuracyjni zalecają większą ostrożność:

Jak wybrać?

Świeży korzeń kurkumy powinien być gęsty i elastyczny, bez uszkodzeń zewnętrznych i miękkich boków.

Kurkuma w proszku powinna być krucha bez grudek. Konsystencja proszku powinna być podobna do konsystencji proszku. Kolor - od złoto-żółtego do pomarańczowo-czerwonego. Jeśli proszek jest blady lub ma impregnaty, kurkuma jest prawdopodobnie stara i z zanieczyszczeniami.

Aby kupić gwarantowany użyteczny produkt, warto zwrócić się do wiarygodnego źródła, gdy wiadomo, gdzie uprawia się kurkumę, w jakich warunkach, a co najważniejsze - jaka jest w niej zawartość kurkumy.

Kurkuma, która jest sprzedawana na rynkach w najlepszym przypadku zawiera 3%, a aby nadać jej “kurkumę” kolor można ją pomalować.

W kurkumie z La Plantation zawartość kurkumy wynosi 10%. To jest fantastyczna postać. Jego aromat i smak jest niesamowity.

Jak przechowywać?

Kurkuma nie przyjaźni się ze słońcem, więc trzymaj przyprawy w ciemnym, suchym miejscu. I lepiej wlać go do szklanego pojemnika z zamkniętą pokrywką.

A podczas używania nie należy zapominać o zdolności kurkumy do barwienia wszystkiego, co ma z nią kontakt. Chroń swoje ubrania i meble przed plamami.

Przepisy na potrawy i napój z kurkumą

1. Tofu z kurkumą

Skladniki:

Przygotowanie:

Tofu odsączyć z nadmiaru wilgoci (najlepiej delikatnie owijając ręcznikiem). Umieścić w misce i rozgnieść widelcem na purée. Na patelni rozgrzać oliwę i udusić na niej warzywa do miękkości. Dodać wszystkie przyprawy. Po minucie wymieszać z purée z tofu i dwiema łyżkami wody i gotować jeszcze przez 1–2 minuty, od czasu do czasu mieszając. Pasta świetnie smakuje z domowym pieczywem i szczypiorkiem.

Skladniki:

Przygotowanie:

  1. Dynię obrać ze skórki, usunąć nasiona, miąższ pokroić w kostkę. Ziemniaki obrać i też pokroić w kostkę.

  2. W większym garnku na oliwie zeszklić pokrojoną w kosteczkę cebulę oraz obrany i pokrojony na plasterki czosnek. Dodać dynię i ziemniaki, doprawić solą i smażyć co chwilę mieszając przez ok. 5 minut. Pod koniec dodać curry i kurkumę.

  3. Wlać gorący bulion, przykryć i zagotować. Zmniejszyć ogień do średniego i gotować przez ok. 10 minut.

  4. Świeże pomidory sparzyć, obrać, pokroić na ćwiartki, usunąć szypułki oraz nasiona z komór. Miąższ pokroić w kosteczkę i dodać do zupy. Pomidory z puszki są już gotowe do użycia, wystarczy dodać do potrawy.

  5. Wymieszać, przykryć i gotować przez ok. 10 minut lub dłużej, do miękkości warzyw. Zmiksować w blenderze z dodatkiem śmietanki (zachować parę łyżeczek do skropienia zupy).

  6. Zupę przed podaniem posypać posiekaną bazylią.

2.Tajski kurczak z grilla z kurkumą

1 kurczak w całości

marynata:

Przygotowanie:

  1. Wszystkie składniki marynaty wkładamy do blendera i ucieramy na pastę.

  2. Smarujemy dokładnie kurczaka na zewnątrz i wewnątrz i zostawiamy na 3 godziny w lodówce. Wyciągamy kurczaka na godzinę przed grillowaniem (czyli 3h w lodówce, 1 h w temperaturze pokojowej).

  3. Do piwa wkładamy pocięte na kawałki 3 trawy cytrynowe, kolendrę i pokrojone ząbki czosnku.

  4. Nakładamy kurczaka na puszkę z mieszaniną piwną.

  5. Grill rozpalamy do pieczenia na ogniu pośrednim. Poniżej kurczaka możemy umieścić tackę do ociekania.

  6. Pieczemy około 1 godziny.

  7. Podajemy ze słodkim sosem chili.

  8. Z ta marynata można przygotować również kurczaka w kawałkach. Grillujemy wtedy kawałki bez nakładania kurczaka na puszkę z piwem.