Kofeina to nie tylko kawa. Jak kofeina wpływa na nasz organizm?


kofeina

Jak kofeina wpływa na nasz organizm?

Co to jest kofeina?

Dwieście lat temu, w 1819 roku, niemiecki chemik i lekarz Friedlieb Ferdinand Runge wyizolował z ziaren kawy przezroczystą substancję krystalizującą i nazwał ją kofeiną. To właśnie kofeina jest substancją orzeźwiającą, a herbata, matowa i jagody guarany - substancje ekstrahowane z tych roślin, matową i guaraną, ale to wszystko, w rzeczywistości, ta sama molekuła. Kofeina pobudza układ sercowo-naczyniowy, trawienny i nerwowy, co czyni ją dobrą energią trawienną i naturalną, warto jednak dać się ponieść - a z dobrego stanu zdrowia nie będzie śladu, ale będą skoki ciśnienia, gwałtowne tętno, pocenie się i drżenie w kończynach.

Kofeina to nie tylko kawa

Generalnie kofeina występuje w owocach, nasionach i liściach około sześćdziesięciu roślin i chroni je przed owadami - a otrzymujemy ją głównie z kawy, herbaty, sody, kakao i czekolady. Niestety, produkty te nie chronią ludzi przed ukąszeniami komarów. Średnio, herbata ma mniej kofeiny niż kawa - 20-80 mg w jednej filiżance, ale nie zawsze. Na przykład filiżanka jasnozielonej japońskiej herbaty gyokuro zawiera około 500 miligramów kofeiny - pięć razy więcej niż filiżanka zwykłej czarnej herbaty i dwa i pół razy więcej niż filiżanka kawy.

Kofeina występuje m.in. w:

Jak działa kofeina?

Zasadę kofeiny można krótko opisać - przyczynia się ona do szybkiego wzrostu ilości cyklicznego adenozyno-monofosforanu (AMP), lub - co zrozumiałe - pod jej wpływem produkowana jest bardziej aktywnie substancja, która stymuluje procesy zachodzące w komórkach. Lista tych procesów metabolicznych jest bardzo szeroka: lipoliza, czyli rozkład tłuszczu, glikogenoliza, czyli rozkład glikogenu na glukozę, regeneracja komórek, przemiana płynów i wiele innych. Zaledwie kilka minut po wypiciu filiżanki kawy lub mocnej herbaty, ilość enzymu fosfodiesterazy zmniejsza się w organizmie, którego zadaniem jest zniszczenie tego samego AMP. Ze względu na to, że nie dochodzi do zniszczenia, AMF gromadzi się w komórkach, aktywnie stymuluje wszystko, co może, a my odczuwamy przypływ wigoru i siły. Przy nakładaniu kofeiny na skórę zdarza się podobna historia - komórki aktywują wszystkie procesy, zwłaszcza te, które wcześniej były spowolnione. Jak napisał w swojej książce “The Science of Beauty” kosmetolog Tiina Orasmyae-Meder, cząsteczka kofeiny jest stosunkowo mała, więc jest w stanie wniknąć dość głęboko w skórę - w ciągu kilku minut dociera do tłuszczu podskórnego. Dzięki temu kofeina (a także ekstrakt z zielonej herbaty i guarany) jest jednym z najpopularniejszych składników kosmetyków przeciwdziałających obrzękom, cellulitowi, matowieniu cery, zmianom wiekowym, a także w produktach zwalczających odkładanie się tłuszczu, szczególnie w okolicach drugiej części brody i kości policzkowych.

Ile kofeiny ma kawa?

Kawa jest jednym z najpopularniejszych i najczęściej stosowanych naturalnych używek na świecie. Kawy używa się zazwyczaj, aby rozweselić się rano i nie czuć się zmęczonym w ciągu dnia.

Głównym składnikiem aktywnym kawy, kofeiny, jest naturalny związek (alkohol) i występuje w około 60 różnych gatunkach roślin. Najbardziej znane są ziarna kawy, liście herbaty, ziarna kakaowe i orzechy coli. Kofeina jest często dodawana do napojów bezalkoholowych, a także do preparatów farmakologicznych i leków.

Zawartość kofeiny zależy od mocy napoju, spożywanej ilości i wielkości filiżanki. Klasyczna średnia filiżanka kawy zawiera 75-100 mg kofeiny w swoim składzie, podczas gdy w herbacie i kakao jest znacznie mniej. Zawartość kofeiny waha się od ziarna kawy oraz od rodzaju: mielona, palona, rozpuszczalna.

Jak kofeina wpływa na nasz organizm?

Po pierwsze, sama kofeina nie ma żadnej wartości odżywczej. Jest bez smaku, więc w większości przypadków nawet nie będziesz wiedział, że to było w produkcie. Tylko jeśli wiesz o tym z góry. Jeszcze bardziej zaskakujące jest to, że nawet niektóre leki zawierają kofeinę.

Jednakże, ten składnik prawie zawsze prowadzi do pewnych konsekwencji. Przynajmniej poczujesz przypływ energii. Jednak nadmiar kofeiny może również prowadzić do tzw. zespołu odstawienia. Według Mayo Clinic (jednego z największych prywatnych ośrodków badawczych), bezpieczna dzienna dawka dla większości dorosłych wynosi 400 mg lub 4 filiżanki. Odnosi się to do standardowej filiżanki o pojemności 200-250 ml. Należy pamiętać, że jeśli pijesz z dużego kubka lub kupujesz własną dawkę w pobliskiej kawiarni, objętość porcji może wynosić 450-500 ml.

Kiedy spożywasz codziennie tę samą ilość kofeiny, Twój organizm staje się na nią coraz bardziej odporny. Nasilenie tego efektu zależy również od wieku, masy ciała i ogólnego stanu zdrowia. Więc jeśli chcesz zmniejszyć ilość kawy w swoim życiu, rób to powoli i stopniowo. Pomoże to uniknąć zespołu odstawienia.

Centralny układ nerwowy

Kofeina aktywnie stymuluje centralny układ nerwowy. Kiedy dociera do mózgu, najbardziej widocznym efektem jest dla nas ruchliwość i zwiększona uwaga. Człowiek czuje się żywy, zmęczenie odchodzi. Dlatego też ten psychostymulator jest często stosowany jako składnik leków na bóle głowy i migrenę, leków łagodzących senność.

Badania pokazują, że osoby, które regularnie piją kawę, są mniej narażone na chorobę Alzheimera lub demencję, a 45% mniej na popełnienie samobójstwa. Dotyczy to jednak tylko tych, którzy piją kawę pełną, a nie bezkofeinową. Niektórzy nawet nazywają kawę “napojem zdrowia”. Ale jak w przypadku większości produktów, najważniejsze jest, aby nie przesadzać.

Na przykład, nadmierne picie espresso prowadzi do bólu głowy. To, co dziwne, też jest związane z syndromem anulowania. Naczynia krwionośne mózgu zbyt “przyzwyczajają się” do ciągłej stymulacji i jest zrobić zbyt długą przerwę między dawkami centralny układ nerwowy będzie reagować na ból głowy.

Inne objawy zespołu odstawienia obejmują:

U niektórych osób brak “dopingu” powoduje silne drżenie rąk.

W bardzo rzadkich przypadkach, jeśli nadmierne spożywasz kofeinę, możesz też przedawkować. Przedawkowanie ma następujące charakterystyczne znaki:

  1. Zdezorientowana świadomość;

  2. Halucynacje;

  3. Wymioty.

Czasami przedawkowanie może nawet prowadzić do śmierci w wyniku drgawek. Dzieje się tak, gdy bierze ogromne dawki kofeiny, zwłaszcza energii i różnych utraty wagi pigułki. Nie stanie się jednak nic strasznego, jeśli nie przekroczysz dziennej dawki 400 mg lub 4 małych kubeczków. Ale różne napoje mają różny poziom kofeiny, więc przeczytaj uważnie receptury.

System fermentacyjny

Kofeina zwiększa kwasowość żołądka, co powoduje zgagę i niestrawność. Nadmiar środka pobudzającego nie jest magazynowany w organizmie i najpierw przechodzi przez wątrobę, a następnie wychodzi z moczem. Przy okazji, jest to związane ze zwiększonym oddawaniem moczu zaraz po kolejnej filiżance.

Jeśli masz problem z żołądkiem, chorobę refluksową żołądka i przełyku lub wrzody, następnym razem skonsultuj się z lekarzem przed przechyleniem kolejnej filiżanki ulubionego napoju.

Układ sercowo-naczyniowy i oddechowy

Kofeina nie dostaje się do organizmu poprzez jelita, ale przez żołądek. Szczyt substancji w krwiobiegu następuje 1-2 godziny po jej dostaniu się do przełyku. W tym momencie, twoje ciśnienie krwi może na krótko wzrosnąć. Uważa się, że jest to spowodowane albo uwolnieniem adrenaliny, albo czasową blokadą hormonów odpowiedzialnych za rozszerzanie się naczyń krwionośnych.

Ciśnienie krwi u większości ludzi gwałtownie wzrasta i wkrótce się unormuje. Jednak w przypadku arytmii (nieregularne bicie serca), kofeina może przeciążyć serce. A jeśli masz już wysokie ciśnienie krwi (nadciśnienie) lub inne problemy sercowo-naczyniowe, upewnij się, że skonsultujesz się ze swoim lekarzem w sprawie spożycia kawy.

Ponadto przedawkowanie może powodować szybkie, nieregularne bicie serca i duszność. W niezwykle rzadkich przypadkach, połączenie drgawek i nieregularnego bicia serca może być śmiertelne.

Kości i układ mięśniowy

Nadmiar kofeiny powoduje skurcze mięśni. A podczas odstawienia, ból i zadrapania mięśni, znane również jako ból mięśni, mogą przyczynić się do nasilenia objawów.

Układ rozrodczy

Silny stymulant zwiększa tętno płodu i przyspiesza jego metabolizm. Co więcej, przedawkowanie energii prowadzi do opóźnienia rozwoju wewnątrzmacicznego i zwiększa ryzyko poronienia. Ale w większości przypadków nic nie będzie tobie i twojemu dziecku z jednej filiżanki dziennie.

Według Mayo Clinic, w czasie zapłodnienia i ciąży, dzienna dawka powinna być zmniejszona do 200-300 mg. Faktem jest, że nadmiar kofeiny może zakłócać produkcję i metabolizm estrogenu - niezbędnego do poczęcia hormonu.

Jak kofeina pomaga w utracie wagi?

W produktach antycellulitowych i spalających tłuszcze kofeina jest bardzo skuteczna, pomimo pewnego sceptycyzmu ze strony poszczególnych ekspertów i konsumentów. Rzeczywiście jest w stanie wniknąć wystarczająco głęboko w skórę, zwiększyć rozpad tłuszczu i mieć efekt drenażu limfatycznego. Jest to spowodowane stymulującym działaniem na beta adrenornoreceptory, które znajdują się w tkance tłuszczowej i są odpowiedzialne za rozpoczęcie procesu spalania tłuszczu, wymiany wody i soli, a także zwiększenie produkcji ciepła i uwalniania energii z rezerw tłuszczowych komórki. Ponadto kofeina wzmacnia wewnętrzne ściany naczyń krwionośnych i sprzyja ich rozszerzaniu, a także jest stosowany jako venotoniczny - przydatny w walce z “ciężkimi” nogami i obrzękami. Naukowcy nie doszli jednak jeszcze do ostatecznego wniosku, jak dokładnie to się udaje.

9 kofeinowych mitów

Kofeina jest uzależniająca.

Powiedzmy, że to nie do końca prawda. Kawa - pyszna, aromatyczna, orzeźwiająca - naprawdę może się przyzwyczaić. Ale nie można tego nazwać uzależnieniem.

Kofeina nie zagraża w żaden sposób Twojemu zdrowiu fizycznemu, emocjonalnemu czy społecznemu, tak jak narkotyki, nawet te najlżejsze i najbardziej legalne jak papierosy czy alkohol.

Jeśli zdecydujesz się zrezygnować z kawy, twoje ciało prawdopodobnie nawet jej nie poczuje. Tylko w niektórych przypadkach (na przykład, jeśli jesteś przyzwyczajony do używania dwóch lub więcej kubków dziennie) mogą wystąpić nieprzyjemne objawy:

Ale te przejawy nie będą zbyt wyraźne i raczej nie będą trwały dłużej niż jeden lub dwa dni.

Kofeina zawarta jest tylko w kawie.

Kofeinę można znaleźć w wielu produktach spożywczych i napojach oprócz kawy.

Każdy z tych produktów zawiera swoją własną dawkę kofeiny - gdzieś więcej, gdzieś mniej.

Kofeina może powodować bezsenność.

Kofeina jest eliminowana z organizmu dość szybko: po 8-10 godzinach, mniej niż 25% początkowej dawki pozostaje we krwi, która jest zbyt niska, aby spowodować zaburzenia snu.

Kofeina podnosi ciśnienie

To wcale nie jest konieczne. Znowu jest to kwestia cech osobistych. Są ludzie, których ciała reagują na kofeinę wysokim ciśnieniem krwi. Ale są też ludzie, których kawa nie ma takiego efektu. Tylko w sposób eksperymentalny można określić, do której kategorii należysz.

Eksperci Mayo Clinic, renomowanej organizacji medycznej, zalecają 10 sposobów kontroli wysokiego ciśnienia krwi bez konieczności stosowania leków. Zmierz ciśnienie krwi i zapisz wynik. Wypij filiżankę kawy i po pół godzinie ponownie użyj tonometru.

Jeśli wyniki wzrosną o 5-10 punktów, układ sercowo-naczyniowy reaguje na kofeinę. Jeśli nie, nie musisz się martwić o wzrost ciśnienia po wypiciu kawy.

Kofeina wypłukuje wapń z organizmu.

Dlatego uważa się go za winnego rozwoju osteoporozy. Ale jest też “babcia ci to powiedziała”.

Rzeczywiście, jeśli weźmiesz dużo kofeiny (ponad 744 mg dziennie, co odpowiada około 12 standardowym filiżanką espresso), może to osłabić wchłanianie wapnia w jelitach. Jednak badania pokazują wpływ kofeiny na gospodarkę kostną i wapniową. Wystarczy dodać 1-2 łyżki mleka do kawy, a negatywne skutki kofeiny zostaną zrekompensowane.

Jednak osoby starsze z kawą powinny być bardziej ostrożne: mają one pewien związek między spożyciem kofeiny a ryzykiem złamania karku kości udowej. Sugeruje się, że kofeina ma silniejszy wpływ na metabolizm wapnia u osób starszych.

Więc jeśli masz ponad 50 lat, postaraj się ograniczyć spożycie kawy do 300 ml dziennie.

Kofeina powoduje raka.

Żadne z licznych badań nie wykazało związku między spożyciem kofeiny, herbaty, kofeiny, a ryzykiem zachorowania na raka w kohorcie PLCO między spożyciem kofeiny a rozwojem jakiegokolwiek rodzaju nowotworu. Z drugiej strony, istnieją uzasadnione powody, aby sądzić, że kawa nawet zmniejsza ryzyko wystąpienia niektórych nowotworów.

Kofeina prowadzi do odwodnienia

Kofeina ma łagodne działanie moczopędne, ale nie powoduje dodatkowej utraty płynów poza tym, co zostało spożyte z samym napojem.

Jest tylko jeden wyjątek: jeśli pijesz 2-3 filiżanki mocnej kawy pod rząd, efekt moczopędny może stać się bardziej wyraźny. Jednak nawet tak częste wezwania do toalety są widoczne tylko u osób, które prawie nigdy wcześniej nie piły kawy.

Kofeina pomaga wytrzeźwieć.

To błędne przekonanie jest tak powszechne, że nawet w artykułach o tym, jak szybko wyzdrowieć po odurzeniu, często można znaleźć sformułowanie: “Wypij filiżankę kawy”.

Tak, kawa pomaga ukryć nadmiar. Ale jeśli chodzi o prawdziwą trzeźwość, to napój jest nawet szkodliwy. Jako środek pobudzający, kofeina pobudza i ożywia. Daje to pijanemu fałszywe poczucie, że przyszedł do zmysłów i stał się prawie trzeźwy. Fałszywe!

Kilka lat temu czasopismo American Psychological Association opublikowało raport Caffeine Doesn’t Reverse the Negative Cognitive Impact of Alcohol, Study Shows, oparty na wynikach testów dwóch grup osób. Jedna grupa była pod wpływem alkoholu. Druga grupa również była pod wpływem alkoholu, ale alkohol został “wypolerowany” kawą.

Jak wynika z badania, przedstawiciele drugiej grupy w przyjazny sposób donoszą, że czują się trzeźwo. Nie poradzili sobie jednak z testami na uwagę, koncentrację, koordynację i szybkość reakcji lepiej niż pijani wolontariusze z pierwszej grupy.

Nie więcej niż jedna kawa dziennie

Liczne badania dowodzą, że picie kawy każdego dnia jest zdrowe. To przedłuża życie.

Nie ma znaczenia, ile pijesz kawy i jakiej jakości. Nawet jeśli nie będziesz siedział na rozpuszczalnym napoju lub bezkofeinowej, szanse na to, że w ciągu najbliższych dziesięciu lat nie umrzesz z powodu jakiejkolwiek bolesności będą znacznie większe niż ci, którzy w ogóle odmówią picia kofeiny.

Oczywiście, nie powinieneś gwałcić się espresso lub, powiedzmy, latte. Ale jeśli chcesz kilka lub trzy razy dziennie cieszyć się filiżanką kawy, nie ma praktycznie żadnego powodu, aby rozstać się z tym przyjemnym nawykiem.