Jak kawa wpływa na organizm człowieka: korzyści zdrowotne i szkoda


kawa

Jak kawa wpływa na organizm człowieka: korzyści zdrowotne i szkoda

Jak kawa wpływa na organizm?

W ostatnich latach środowisko naukowe staje się coraz bardziej zainteresowane badaniem tego napoju. Staje się coraz bardziej popularna wśród studentów i freelancerów. Dane dotyczące tego aromatycznego napoju są bardzo sprzeczne. Gdzie jest prawda? Jakiś czas temu eksperci ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) sklasyfikowali kawę jako “potencjalny czynnik rakotwórczy” i wezwali do jej odrzucenia, ale wraz z nowymi odkryciami złagodzili swoje zalecenia.

Czy kawa szkodzi?

Badania potwierdzają nawet jej skuteczny wpływ na zapobieganie chorobom nowotworowym i sercowo-naczyniowym. Jednakże, sprawy nie są tak gładkie. Za smacznym i orzeźwiającym napojem kryją się pewne niedociągnięcia, które mogą prowadzić do problemów ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Jaką szkodę może zrobić kawa dla ludzkiego ciała?

Działanie na układ nerwowy

Dlaczego picie dużej ilości kawy jest szkodliwe? Pomimo tego, że napój kawowy daje poczucie pogody ducha i poprawia samopoczucie, jego nadmierne spożycie obciąża układ nerwowy i prowadzi do zaburzeń neurologicznych. Kofeina pobudza układ nerwowy, zwiększa ciśnienie, przyspiesza pracę serca, działa moczopędnie i zapobiega senności. Podniecenie nerwowe, niepokój i ataki paniki - z tym mogą zmierzyć się zapaleni miłośnicy alkoholu, którzy piją od 6 do 10 filiżanek dziennie. Wybuch energii i zwiększona koncentracja nie trwają długo, aby zastąpić szybkie bicie serca i lęk. W ten sposób stymulowany jest układ nerwowy. Możesz czuć lekki niepokój lub poważną panikę. Z czasem człowiek staje przed problemami takimi jak bezsenność, lęk i depresja. University of Michigan Doctor of Medicine John Greden napisał w swoim artykule badawczym: “Zwykle ignorujemy fakt, że wysokie dawki kofeiny, czyli ‘kofeinizmu’, mogą mieć działanie farmakologiczne i powodować objawy, które zasadniczo nie różnią się od nerwic lękowych.

Uzależnienie

Kofeina powoduje zwiększone wydzielanie hormonu serotoniny, który stymuluje centra naszej przyjemności. Powoduje on fizyczne uzależnienie, któremu towarzyszy zespół odstawienia (wycofanie się, zespół odstawienia). Bóle głowy, zwiększona drażliwość, senność - to wszystko jest konsekwencją odmowy przyjęcia kawy. Człowiek, który zdecyduje się zrezygnować z picia kawy na kilka dni, doświadczy poważnych bólów głowy, osłabienia, huśtawek nastroju, mdłości, bólu mięśni. Hormon dopamina, którego uwalnianie jest stymulowane przez kofeinę, jest odpowiedzialny za poczucie zadowolenia i wszystko, co z nim związane. Dlatego też przy kawowym kacu ludzie doświadczają braku tego hormonu, a jego konsekwencje to apatia i senność.

Problemy żołądkowe

Kawa zawiera ogromną ilość kwasów chlorogenowych, to właśnie te kwasy przyczyniają się do wydzielania kwasu solnego w żołądku, co prowadzi do zgagi. Kofeina ma bezpośredni wpływ na układ pokarmowy. Efektem tego jest efekt przeczyszczający i nieprzyjemne skurcze. Kofeina zmniejsza również oporność błony śluzowej żołądka na Helicobacter pylori, która działa na żołądek i jelito cienkie. Osobom cierpiącym na nieżyt żołądka z podwyższoną kwasowością zdecydowanie zaleca się, aby nie jeść nic z kofeiną, nie mówiąc już o kawie. Żołądek śluzowy już sam cierpi z tą chorobą, a kiedy spotyka się z ulubionym napojem, zgaga przychodzi, ból jest nasilony, efekt diety i leczenia pigułkami tępy. Jeśli często łamiesz zakaz picia kawy z nieżytem żołądka, może się również otworzyć wrzód.

Wypłukiwanie wapnia

Kolejną ukrytą szkodliwą właściwością kawy na organizmie jest wypłukiwanie wapnia i powolne wchłanianie makroskładników odżywczych, takich jak magnez, sód i potas. Z oczywistych wyników wynika, że osoby pijące kawę mogą zaobserwować złamane paznokcie, nadwrażliwość zębów z powodu wymazanego szkliwa, wypadanie włosów. Nie należy przyjmować preparatów wapniowych bezpośrednio po filiżance kawy, lepiej odczekać 2-3 godziny. Aby nie przyspieszać tego procesu i nie pogarszać go, należy pić więcej wody: na każde 50 ml kawy należy wypić 300 ml wody. Oczywiście nie wszystkie na raz, ale w ciągu dnia. Zawsze należy pamiętać o pewnym wzorze: im więcej kawy pijesz, tym więcej zwykłej wody powinno płynąć do Twojego organizmu.

Korzyści z kawy

Do czego służy kawa?

  1. Może zapobiegać chorobom takim jak: choroba Alzheimera, marskość wątroby, podagra, cukrzyca typu 2.

  2. Kawa jest dobra dla osób cierpiących na alergię. Kofeina ogranicza produkcję histaminy, która reguluje wiele procesów biologicznych w organizmie, w tym reakcje alergiczne. Dlatego też ograniczenie tego związku prowadzi do mniejszej ilości reakcji alergicznych.

  3. Jedna filiżanka kawy dziennie korzystnie wpływa na organizm człowieka, dostarczając mu energii i zwiększając skupienie.

  4. Naukowcy z Harvard School of Public Health twierdzą, że kawa zwiększa poziom hormonów w dobrych duchach i zmniejsza ilość samobójczych pomysłów u osób z depresją o około 45%.

  5. Zwiększa produktywność. Dotyczy to zarówno pracy umysłowej, jak i fizycznej. A także zwiększa szybkość reakcji i wytrzymałość fizyczną. Dzieje się tak, ponieważ kawa stymuluje przepływ krwi do mózgu, co zwiększa wydajność ludzkiego mózgu o prawie 10%.

  6. Zauważono: 2-3 filiżanki kawy dziennie mogą zmniejszyć szumy uszne i szumy uszne.

  7. Liczne badania wykazały, że osoby, które piją 1-2 filiżanki kawy dziennie, mają 40% spadek ryzyka wystąpienia choroby Parkinsona.

  8. Badania wykazały, że ci, którzy pili 1 filiżankę kawy dziennie przez 15 lat, byli o 12% mniej narażeni na występowanie śmiertelnych chorób.

  9. Chroni przed marskością wątroby i kamieniami pęcherzyka żółciowego. Aby zapobiec tej chorobie, zaleca się picie 1 filiżanki kawy dziennie.

Niektóre badania pokazują, że bezkofeinowa zwiększa długowieczność. To dlatego, że w tym aromatycznym napoju znajduje się ponad 800 korzystnych substancji, które mają działanie przeciwzapalne i antyoksydacyjne.

Ile kawy można pić w ciągu dnia?

Jak często można pić kawę? Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Australii znaleźli odpowiedź na to pytanie. Obserwowali 347.000 osób w wieku od 37 do 73 lat. Okazało się, że ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych wzrasta o 22%, jeśli dana osoba wypije 6 lub więcej filiżanek kawy każdego dnia. Okazało się, że większość ludzi pije średnio 1,5-2 filiżanki kawy dziennie i rzadko przekracza bezpieczną normę. Pamiętaj, że mówimy o filiżankach do kawy. Optymalna ilość napoju to 3 filiżanki. Ale to zalecenie jest tylko dla zdrowych ludzi, którzy nie mają chorób przewlekłych. Trzymanie się tych granic nie powinno stać się przeszkodą nie do pokonania dla głębokich kochanków.

Dlaczego niektórzy ludzie potrzebują więcej kofeiny, aby się rozchmurzyć?

To prawda, naukowcy zauważają, znaczenie indywidualnej wrażliwości na kofeinę - niektórzy ludzie mają gen CYP1A2, który pomaga wchłaniać kofeinę. Dlatego niektórzy mogą pić 2-4 filiżanki pod rząd i nie odczuwać żadnego efektu, a inni mają wystarczająco dużo, aby nie spać całą noc. Przy okazji, aby uniknąć przedawkowania kofeiny, bariści zalecają rozcieńczanie mocnej kawy z mlekiem, jedzenie banana lub sera.

Kto powinien odmówić pachnącego napoju?

  1. Kawa jest przeciwwskazana na ostre przewlekłe zapalenie żołądka i wrzody.

  2. Ludzie z wysokim ciśnieniem. Kofeina powoduje skoki ciśnienia krwi, skurcze naczyniowe, a nawet kryzys nadciśnieniowy.

  3. Ludzie z problemami z sercem. Ta sama kofeina pobudza serce, pobudza centrum naczyniowe i przyspiesza pracę serca. Dlatego osoby z chorobą serca (np. chorobą wieńcową) powinny zaprzestać picia kawy. Jeśli po kolejnej filiżance kawy odczuwasz szybkie bicie serca lub ból głowy, które mogą wskazywać na wzrost ciśnienia krwi, należy również unikać picia kawy.

  4. Nie zaleca się stosowania kawy dla osób starszych i dzieci. Do piątego roku życia napój ten jest przeciwwskazany, ponieważ ciało dziecka nie jest jeszcze silne (więcej szczegółów w następnym akapicie).

  5. Przyszłe mamy nie powinny parzyć kawy zbyt często, ponieważ kofeina może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu. Ponadto ten aromatyczny napój może zmniejszyć efekty stosowania pigułek antykoncepcyjnych i hormonalnej terapii zastępczej u kobiet w okresie po menopauzie. Jeśli kobiety nadużywały kawy podczas ciąży, ich dzieci są bardziej narażone na białaczkę. Jednak liczby te są zbyt sprzeczne, aby mieć pewność.

W jakim wieku można zacząć pić kawę?

  1. Dzieci poniżej piątego roku życia dzieci nie mogą pić kawy, ponieważ organizm nie jest jeszcze na tyle silny. Warto wybrać pomiędzy wodą, kompotem lub herbatą ziołową. Picie jej wpływa na układ nerwowy i może powodować zwiększoną pobudliwość, a w końcu kawa może powodować zaburzenia snu.

  2. W wieku 12-13 lat warto również zrezygnować z napoju orzeźwiającego, ponieważ w tym okresie system nerwowy jest pod ogromnym obciążeniem. W tym wieku rozpoczyna się restrukturyzacja hormonalna dziecka. Dlatego kawa może powodować nadmierne pobudzenie układu nerwowego, a nawet powodować zaburzenia rytmu serca. Pamiętamy też, że kofeina wypłukuje wapń i spowalnia wchłanianie ważnych pierwiastków śladowych.

  3. Dzieci mogą delektować się kawą tylko od okresu dorastania, czyli od 14-15 lat. W tym okresie organizm pokonał już falę hormonalną, więc łatwiej będzie poradzić sobie z kofeiną. Ale warto pamiętać o normie konsumpcji, zwłaszcza w tym wieku. Oczywiście najlepszy okres na spożycie kawy to 18 lat lub więcej, kiedy organizm jest prawie uformowany.

Jak pić kawę, by faktycznie działała?

Nie na pusty żołądek.

Jest to główna zasada. Dlaczego picie kawy na pusty żołądek jest szkodliwe? Orzeźwiający napój pijany na pusty żołądek wypełni ciało dodatkowymi kwasami, garbnikami, które będą negatywnie oddziaływać na żołądek. Nawyk picia kawy na pusty żołądek może prowadzić do podrażnień śluzowych i rozwoju nieżytu żołądka, wrzodów, problemów z wątrobą i trzustką.

Pamiętaj, że kawa pozbywa płyn z organizmu

Dlaczego po kawie trzeba pić wodę? Kawa jest najsilniejszym środkiem moczopędnym. Kiedy wypijesz filiżankę kawy, będziesz chciał pójść do toalety w 20-30 minut. Nie powinieneś pić kawy, zanim gdzieś pójdziesz. Albo upewnij się, że za 20 minut będziesz miał na swojej drodze toaletę. To jest to, czego używają niektórzy lekarze. Jeśli pacjent z pustym pęcherzem przychodzi na badanie USG, lekarz daje ci małą filiżankę kawy. Po 20 minutach pęcherz wypełnia się i można rozpocząć badanie. Ponieważ kawa jest środkiem moczopędnym, ciało się odwadnia. Więc nie zapomnij wypić szklanki wody po filiżance kawy.

Zęby będą zdrowsze jeśli pić kawę przez słomkę

Nie należy pić kawy, która jest zbyt gorąca.

Kawę należy pić w temperaturze poniżej 60 stopni. W przeciwnym razie ryzyko zachorowania na raka przełyku wzrasta. Zasada ta odnosi się również do herbaty.

Nie należy pić kawy od razu po przebudzeniu.

Nie należy pić kawy rano, nawet jeśli wcześniej jadłeś śniadanie. Lepiej poczekać 2-3 godziny. Faktem jest, że poziom kortyzolu rano osiąga swój najwyższy punkt. Kortyzol jest hormonem stresu, który pomaga człowiekowi obudzić się i nie spać rano. Kofeina ma bezpośredni wpływ na produkcję kortyzolu. Jeśli wypijesz filiżankę kawy wczesnym rankiem, nasz organizm zamiast produkować kortyzol, zaczyna polegać na kofeinie. Jeśli tak się stanie, uzależnisz się od tego napoju i rano będziesz czuł się ospały bez niego.

Szczyty w produkcji hormonu stresu występują w godzinach 7-8 rano, 12-13 i 17.30-18.30. W tym czasie człowiek jest obudzony i świeży naturalnie, kofeina uderza w dodatkowy cios dla układu nerwowego. Ponadto, jeśli jesz kawę w szczytowym momencie uwalniania kortyzolu, organizm przyzwyczaja się do niej i w razie potrzeby stopniowo przestaje ją produkować. Tak więc najlepszy czas na filiżankę kawy to 10-12 rano, a w ciągu dnia od 13.30 do 17.00. Jeśli budzisz się rano i nie pijesz kawy, a czujesz się złamany i zmęczony, prawdopodobnie masz złamany biologiczny cykl wigoru. W tym przypadku warto ponownie zastanowić się nad czasem, w którym spożywa się pachnący napój.

Kawa bezkofeinowa: szkoda i korzyść

Filiżanka pachnącej kawy rano podnosi witalność, ożywia i ładuje nastrój na cały dzień. Smak napoju jest boski, ale istnieją kategorie osób, które są przeciwwskazane do kofeiny. Nie może odmówić, nadciśnienie, kobiety w ciąży nadal korzystać z “energii”, zastępując ją kawą, która nie zawiera kofeiny szkodliwe dla nich. W ten sposób smak i zapach napoju zostaje zachowany, a szkodliwa substancja w gotowym produkcie została praktycznie wyeliminowana. Jednak produkcja kawy bezkofeinowej ma swoje specyficzne cechy, a wiele osób wątpi: jaki jest bardziej opłacalny lub szkodliwy wpływ konsumpcji kawy bezkofeinowej?

Metody otrzymywania produktu

Kawa bezkofeinowa to produkt, w którym zgodnie z normami międzynarodowymi powinna być zawarta w ilości nie przekraczającej 0,3%. Kawa bezkofeinowa jest sprzedawana w postaci zmielonej, w ziarnach, a nawet rozpuszczalnej. Dekofeinizacja (usunięcie substancji) odbywa się za pomocą jednej z technologii.

Najczęściej Arabika jest używana jako surowiec do produkcji napoju bezkofeinowego.

Jaki jest pożytek z kawy bezkofeinowej?

Kawa bezkofeinowa ma niewątpliwie użyteczne właściwości: w przeciwnym razie nikt nie wymyśliłby tak wielu sposobów na “uwolnienie” napoju od tej substancji.

Ponadto, wysokiej jakości produkt zachowuje cały smak i aromat kawy naturalnej.

Czy napój bezkofeinowy jest niebezpieczne dla zdrowia?

Stosowanie kawy bezkofeinowej ma jednak wady, które również powinny być wzięte pod uwagę.