Co to jest glukoza i do czego służy?


glukoza

Co to jest glukoza i do czego służy?

Glukoza jest nazywana najprostszym monosacharydem wśród węglowodanów, który ma 1 cząsteczkę cukru. Inne monosacharydy obejmują:

Glukoza, dosłownie przetłumaczona z greckiego, ma znaczenie “słodki”. W przeciwnym razie nazywany jest również dekstrozą lub cukrem winogronowym. W przyrodzie glukoza znajduje się w soku z owoców i jagód. Zaletą tej substancji jest to, że glukoza jest również uważana za główny produkt fotosyntezy.

Cząsteczka, która jest częścią dekstrozy, jest częścią tzw. cukrów złożonych:

Glukoza jest końcowym produktem rozkładu (hydrolizy) podstawowych cukrów złożonych. W szczególności disacharydy wychwycone w żołądku ulegają rozkładowi na fruktozę i glukozę.

Należy podkreślić następujące właściwości:

Użyteczne właściwości glukozy mają zapewnić energię, której ciało potrzebuje. Ta użyteczna właściwość znajduje się również w tłuszczach i glukozie jako węglowodanach. Komponent ten jest zawarty w następujących użytecznych grupach produktów:

Korzyści z glukozy dla organizmu

Glukoza jest niezbędna dla głównych procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. Mózg potrzebuje cukru. Kiedy to nie wystarczy, pojawia się uczucie głodu, które jest swego rodzaju sygnałem.

Połowę całej energii pozyskuje się dzięki użytecznym procesom przetwarzania cukru. Uwalniają one użyteczne właściwości cukru:

Jakie produkty zawierają glukozę?

Dekstrozę można znaleźć w wielu użytecznych produktach. Glukoza jest częścią krwi. Spożywane produkty są podzielone na następujące składniki:

Węglowodany rozkładają się na fruktozę i glukozę. Znacząca ilość tej substancji zawarta jest w następujących produktach:

Cukier w postaci skrobi można znaleźć w gotowanych ziemniakach i kukurydzy. Miód zawiera nie tylko glukozę, ale także użyteczną fruktozę.

Dzienne zapotrzebowanie na glukozę

Znaczna ilość dekstrozy jest szkodliwa. Dzienna stawka spożycia, która jest korzystna, wynosi 30-50 g. Specjaliści zalecają spożywanie mniejszej ilości cukru. Jest to konieczne w celu stymulowania produkcji monosacharydów przez organizm z różnych rodzajów żywności.

Poziom glukozy we krwi

Ciało ludzkie codziennie przetwarza dekstrozę. Proces ten jest obserwowany podczas jedzenia poprzez funkcjonowanie trzustki, która produkuje hormony. Insulina, podobnie jak wątroba, kontroluje poziom cukru we krwi, który wzrasta.

Zdolność organizmu do pracy zależy w dużej mierze od stężenia cukru we krwi. Przed jedzeniem poziom glukozy waha się od 90 do 130 mg/dl. Po 1-2 godzinach, stężenie substancji nie powinno przekraczać 10 mg/dl.

Stężenie glukozy we krwi u dzieci (do 14 roku życia) waha się od 3,3 do 5,5 mmol/l. U dorosłych (14-60 lat) wartość ta wzrasta. Stężenie glukozy u mężczyzn wynosi od 3,3 do 5,5 mmol/l. Czynnikiem decydującym jest raczej charakterystyka wiekowa, a nie płeć. Stężenie glukozy u kobiet jest takie samo jak u mężczyzn.

O czym może świadczyć obniżona glukoza we krwi?

Uzupełniamy energię, dostarczając z pożywieniem użyteczne mikroelementy, makroelementy, witaminy, a także tłuszcze, węglowodany i białka. Wiadomo, że jednym z głównych składników energii są węglowodany. Korzyści i szkodliwość glukozy zawartej w węglowodanach wynikają z jej właściwości.

Objawy niedoboru glukozy w organizmie

Hipoglikemia może powodować poważne szkody zdrowotne. Ten stan patologiczny przejawia się w oznakach związanych z właściwościami dekstrozy:

Hipoglikemia może być konsekwencją cukrzycy i niezależnego objawu. Stawki spadają do 2,5 (mężczyzn) i 1,9 (kobiet) mmol/L. W przypadku zawrotów głowy, rozmytej świadomości, należy zjeść np. bułkę. Pozwoli to na zwiększenie poziomu cukru do wymaganego poziomu i wyeliminowanie odpowiednich oznak.

Co to jest wysoki poziom glukozy we krwi?

Należy zwrócić uwagę na następujące czynniki, które prowadzą do podwyższonego poziomu glukozy we krwi:

Wzrost dopuszczalnego poziomu substancji może prowadzić do nadwagi, cukrzycy i innych chorób. W takich przypadkach konieczna jest dieta obniżająca stężenie glukozy, która może być szkodliwa.

Dieta z hiperglikemią

Dieta mająca na celu obniżenie poziomu cukru we krwi opiera się na wiedzy o tym, które pokarmy podnoszą poziom glukozy i w jakim stopniu. Zdolność żywności do podnoszenia poziomu glukozy jest nazywana indeksem glikemicznym (IG). Jeśli IG w twojej diecie jest przeceniany, poziom cukru we krwi wzrośnie. Przyjmuje się, że indeks glikemiczny samej glukozy wynosi 100 i porównuje się z nim indeksy wszystkich innych produktów. Dla normalizacji metabolizmu węglowodanów konieczne jest spożywanie głównie żywności o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55). Dieta z wysoką zawartością cukru u kobiet zapewnia ograniczenie łatwo przyswajalnych węglowodanów, przestrzeganie żywienia frakcyjnego (5-6 posiłków dziennie).

Lista produktów

Z tej listy można poruszać się, co można jeść na diecie z wysoką zawartością cukru, a co nie, ale dla jasności podamy również tabelę indeksów glikemicznych niektórych produktów.

Indeksy produktów glikemicznych (indeks glukozy - 100)

Dieta z wysokim poziomem cukru we krwi: przybliżone menu

Na każde 100 gramów żywności powinno przypadać około 16 gramów białka, 24 gramy tłuszczu i 60 gramów węglowodanów.

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

Glukoza: skutki uboczne

Glukoza dla organizmu jest ryzykiem hipoglikemii i hiperglikemii. Nadmierne używanie wyrobów cukierniczych może prowadzić do otyłości i innych poważnych konsekwencji. Hipoglikemia nie jest jednak również przydatnym schorzeniem. Patologia powoduje pogorszenie stanu zdrowia, zmniejszenie wydajności, warunki przedpogrzebowe.

Po zastosowaniu dekstrozy może dojść do uszkodzenia w postaci zwiększonego stężenia cholesterolu. Ta właściwość jest niebezpieczna dla zakrzepów krwi i rozwoju zakrzepowego zapalenia żył.

W związku ze stosowaniem cukru w różnych formach medycznych mogą wystąpić następujące działania niepożądane, szkodliwe dla zdrowia:

Glukoza: przeciwwskazania do stosowania

Stosowanie produktów leczniczych może powodować szkody w następujących przypadkach: