Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?


dieta wodna

Dieta wodna: co można jeść na diecie wodnej?

Dieta wodna jest praktykowana od niepamiętnych czasów i jest uważana za jedną z najstarszych metod odchudzania. Jest wiele zalet takiej diety, ale na początku może się ona wydawać bardzo trudna. Dieta jest zbliżona do ćwiczeń fizycznych: często musi być utrzymywana “poprzez siłę”, a w pierwszych dniach może być bardzo niewygodna. Jednak gdy tylko człowiek przyzwyczai się do nowego reżimu, staje się on dla niego łatwiejszy i przyjemniejszy. Uczucie lekkości i zdrowia, jakie daje nam dieta, jest doceniane przez każdego, kto się nim kieruje. Co więcej, zarówno dieta, jak i aktywność fizyczna sprawiają, że nasze ciało jest piękniejsze, a to marzenie każdego człowieka!

Dieta wodna efekty

W szerokim znaczeniu, diety można podzielić na krótkookresowe (interwałowe) i długoterminowe. W pierwszym przypadku mówimy o bardziej sztywnej diecie, która powinna być stosowana tylko przez kilka dni. W drugim przypadku dieta trwa dłużej, ale obejmuje szerszy zakres żywności i jest mniej rygorystyczna. W przeciwieństwie do krótkoterminowej diety na czczo, dieta długoterminowa przyczynia się do skuteczniejszej produkcji hormonów i gojenia wszystkich tkanek ciała. Dzięki temu nasz organizm może szybciej naprawiać uszkodzone komórki i “odmładzać” organy. Lekarze zalecają każdej osobie 1-2 razy w roku stosowanie długotrwałej diety w celu wymiany starych martwych komórek na nowe. Długoterminowa dieta jest wskazana dla osób z następującymi zaburzeniami:

Jednak krótkotrwały głód ma również swoje zalety:

Dieta wodna: jak długo powinniśmy głodować?

Jeśli nie masz poważnych problemów zdrowotnych, możesz spróbować dłuższej diety na wodzie. System ten zmniejsza stan zapalny w organizmie i zapobiega wielu chorobom przewlekłym, a także poprawia funkcjonowanie mózgu i zwiększy wytrzymałość i wydajność. Najczęstszą opcją jest stosowanie diety wodnej raz w roku przez 4-5 dni. Pod koniec diety poczujesz się młodszy i poczujesz przypływ energii przez około dwa miesiące. Będziesz miała więcej energii i zwiększysz swoje zdolności umysłowe.

Osoby z przewlekłymi stanami zapalnymi powinny stosować dietę wodną przez 3 dni co 8-12 tygodni, aż do poprawy stanu zdrowia. Za każdym razem, kiedy twoje ciało staje się silniejsze i zdrowsze, a po kilku miesiącach regularnego postu zauważasz znaczące pozytywne zmiany w swoim samopoczuciu. Dla osób z umiarkowaną nadwagą zazwyczaj wymagana jest dieta wodna przez 7 dni. Ten post powinien odbywać się co 6-8 tygodni, aż do osiągnięcia pożądanej wagi. Praktyka pokazuje, że średnia utrata wagi na 7-dniowej diecie wodnej wynosi 10 kg. Można też utrzymać czas trwania postu na tym samym poziomie (4-5 dni), ale co miesiąc. W przypadku ciężkiej otyłości lekarze zalecają stosowanie diety wodnej przez 10 dni co 2 miesiące lub 5 dni co miesiąc. W połączeniu z dietą interwałową, system ten pozwoli Ci na zmniejszenie oporności na insulinę, zmniejszenie stanu zapalnego i skuteczne pozbycie się nadmiaru kilogramów.

Dieta wodna: dla kogo jest dobra?

Większość ludzi korzysta z długoterminowej diety, ale niektóre grupy pacjentów muszą unikać głodu. Są:

Jak przygotować się do diety wodnej?

Najlepiej jest zacząć od diety keto, przed rozpoczęciem postu i zacząć ćwiczyć odżywianie interwałowe. Pozwoli to ciału przejść do reżimu spalania tłuszczu, co da ci siłę do głodowania. Ponadto, jak powiedzieliśmy wcześniej, dieta wodna jest podobna do ćwiczeń fizycznych: im bardziej przyzwyczajamy się do postu, tym łatwiej jest tolerować go naszym ciałom. Przed przejściem na dietę wodną zaleca się picie wodę co tydzień przez jeden dzień, tak aby organizm przyzwyczaił się do tego, że przez jakiś czas zostaje bez jedzenia. Pozwoli to na “dostrojenie” złogów tłuszczu do głodu, a ketoza będzie płynąć szybciej.

Jeśli jesteś na diecie wodnej po raz pierwszy, na początku trudno będzie przyzwyczaić się do nowego reżimu.Poniżej znajduje się 12 kolejnych wskazówek, które pomogą Ci przygotować się do udanej i bezstresowej diety wodnej.

Wskazówka nr 1: Mniej stresu.

Wysoki poziom stresu jest głównym czynnikiem, który sprawia, że wcześnie rezygnujemy z diety. Przygotuj swój plan tak, aby mieć wystarczająco dużo czasu na odpoczynek. Jeśli masz nerwową pracę, lepiej jest głodować podczas wakacji lub tymczasowo przejść do pracy w niepełnym wymiarze godzin. Ta rada jest szczególnie ważna, jeśli jesteś na diecie wodnej po raz pierwszy. W miarę upływu czasu zaczniesz łatwiej tolerować dietę i mniej się nad nią zastanawiać. W tym przypadku prawdopodobnie będziesz chciał zwiększyć swój poziom aktywności, ponieważ Twoje ciało zapewni maksymalną wydajność przy wysokim poziomie ketonu. Jeśli przechodzisz przez trudny okres w tej chwili, najlepiej jest odłożyć głodówkę na później, aż sytuacja w twoim życiu się poprawi. W międzyczasie, medytacja i inne sposoby na relaks i odpoczynek pomogą Ci pokonać czarną smugę w Twoim życiu. Dobrym pomysłem jest również branie codziennie kilku głębokich oddechów. Fakt, że krótki, płytki oddech wprowadza nasz mózg w tryb “walki lub ucieczki”, co przyczynia się do zwiększonej produkcji hormonu stresu. Jeśli oddychamy głęboko i spokojnie, ciało dostosuje się do relaksu i samoleczenia.

Wskazówka nr 2: Unikaj kontaktu ze złymi ludźmi.

Niektórzy ludzie inspirują nas i motywują do osiągania nowych rzeczy, podczas gdy inni napełniają nas negatywnością i powstrzymują przed rozwojem. Staraj się komunikować z tak nieprzyjemnymi ludźmi w czasie głodu w jak najmniejszym stopniu. Jeśli twoi krewni lub koledzy z pracy mają taki styl komunikacji, którego po prostu nie możesz zignorować, postaraj się z nimi szczerze porozmawiać. Szczerze mówiąc, wyjaśnij im, że w tym momencie naprawdę musisz komunikować się w pozytywny sposób, więc będziesz bardziej podekscytowany ich wsparciem niż kiedykolwiek. Upewnij się, że ty też traktujesz tych ludzi ładnie, i naładujesz ich pozytywnym nastawieniem. Komunikacja interpersonalna nie jest grą o bramkę. Wzajemność jest bardzo ważna dla twojego związku, aby zmienić jego charakter i pomóc obu stronom zmniejszyć stres w życiu. Podczas diety wodnej, staraj się częściej mówić “dziękuję”. Poczucie wdzięczności sprawia, że jesteś bardziej optymistyczny i otwarty na problemy innych, a także pozwala uzyskać więcej satysfakcji z życia. Ponadto, im częściej dziękujesz ludziom za ich dobre uczynki, tym częściej będą to robić.

Wskazówka nr 3: Pić dużo czystej wody.

Dieta wodna sugeruje, że można pić tylko wodę, więc upewnij się, że pijesz wystarczająco dużo płynu. Ogólnie rzecz biorąc, podczas każdego postu tracimy dużo wody, ponieważ nasze ciało wykorzystuje tzw. glikogen - cukier zgromadzony w mięśniach i wątrobie - do podtrzymania swoich funkcji życiowych. Glikogen niesie wodę, więc korzystając z tego źródła energii, będziesz częściej chodził do toalety. Ponadto, post prowadzi do obniżenia poziomu insuliny, dzięki czemu organizm pozbywa się sodu, a także pomaga wyeliminować płyny. Ważne jest, aby mieć swobodny dostęp do czystej wody przez cały okres postu. Na przykład, można zainstalować w domu system czyszczenia osmotycznego odwróconej osmozy. W ten sposób będziesz miał dodatkowy kran w swojej kuchni, skąd zawsze będziesz mógł otrzymać świeżą wodę destylowaną. Inną możliwością jest zakup wysokiej jakości wody butelkowanej z supermarketu, choć będzie ona kosztować więcej. Staraj się pić co najmniej 50 gramów wody dziennie na każdy kilogram swojej wagi. Pozwoli to zmaksymalizować efektywność diety, utrzymując równowagę wodną organizmu na optymalnym poziomie.

Wskazówka nr 4: Sol będzie potrzebna

W okresie postu będziesz potrzebował dodatkowych elektrolitów, więc pamiętaj o soli. Dobrą opcją jest różowa sól himalajska lub jakakolwiek inna sól naturalna. Jak już się dowiedzieliśmy, post pomaga obniżyć poziom insuliny - hormonu odpowiedzialnego za transport cukru do komórek i zachęca nasz organizm do zatrzymywania sodu. Kiedy poziom insuliny zostaje obniżony, organizm zaczyna rozmnażać sód (proces ten jest szczególnie aktywny w pierwszych dniach postu). Jeżeli w czasie postu zmęczysz się lub dostaniesz zawrotów głowy, weź szczyptę soli, połóż ją na język i wypij pół szklanki wody. Większość ludzi zauważa, że ta technika pozwala poczuć przypływ energii niemal natychmiast i oczyścić umysł.

Wskazówka nr 5: Zrelaksuj się

Kiedy jesteś głodny, możesz zaoszczędzić na jedzeniu, więc nadszedł czas, aby zainwestować we własne zdrowie. Zaplanuj kilka wyjazdów do spa z masażami, saunami i innymi zabiegami wellness. Pomogą one zmniejszyć stres, wyeliminują toksyny i sprawią, że post będzie bardziej komfortowy i przyjemny. Każdy jest zaangażowany w to, co mu się podoba. Jedzenie jest jednym z głównych źródeł przyjemności, a prawie wszyscy ludzie mają słabość do tego czy tamtego dania. Niestety, podczas diety wodnej menu zawiera tylko samą wodę i z tego powodu w pierwszych dniach postu będziesz narażony na częste wahania nastroju. Nasz organizm przyzwyczajony jest do wybuchów neurochemicznych, które towarzyszą każdemu posiłkowi, a w przypadku braku pokarmu potrzebuje czasu na dostosowanie się do takich zmian. Planując 1-2 wędrówki, można zastąpić przyjemność jedzenia przyjemnością zabiegów wellness. Uwierzcie mi, to naprawdę pomoże wam przezwyciężyć huśtawki nastrojów, które są charakterystyczne dla pierwszych dni diety wodnej. Ponadto, wyjazd do uzdrowiska jest swego rodzaju “nagrodą” za wysiłek i dobrą zachętą do zachowania uczciwej diety przez cały okres.

Wskazówka nr 6: Spróbuj nie wchodzić do kuchni.

Wiele osób ma ochotę na przekąskę za każdym razem, gdy wchodzą do kuchni, dlatego zalecamy, aby nie pojawiać się w tej części mieszkania podczas diety wodnej. Jest to szczególnie ważne dla tych, którzy dwa razy w pierwszej kolejności stosują dietę wodną. Z czasem twój mózg przestanie reagować na ten uwarunkowany odruch i będziesz mógł z łatwością wejść do kuchni, nie chcąc jeść. Jeśli od czasu do czasu musisz jeszcze iść do kuchni (np. aby przygotować jedzenie dla swojej rodziny), to włóż wcześniej szklankę wody lub herbaty ziołowej - możesz je wypić podczas gotowania. Płyn ten zmniejsza głód i pomoże ci przezwyciężyć potrzebę jedzenia.

Wskazówka nr 7: Pij mądrze wodę.

W okresie postu (nawet jeżeli jest to krótkotrwała dieta na wodzie przez 7 dni) będziesz odczuwał silniejsze pragnienie jedzenia dokładnie w tych godzinach, w których zazwyczaj jesz. Jest to normalny proces, który tłumaczy się tym, że w pewnych porach dnia nasz organizm zwiększa poziom greliny, hormonu głodu. Spróbuj pić więcej wody w tych godzinach: zmniejszy to uczucie głodu i obniży poziom ghrelinu. Można również okresowo parzyć własną herbatę zieloną lub ziołową z rumiankiem. Zgadza się, podczas diety wodnej dopuszczalne jest spożywanie kilku innych napojów. Faktem jest, że na takiej diecie spożywasz około 1% normalnego dziennego spożycia kalorii (około 15-25 kcal). Dodanie herbaty ziołowej do diety nie zaszkodzi procesowi chudnięcia, ale poprawi samopoczucie i ułatwi dietę.

Wskazówka nr 8: Wypij smacznego drinka.

Jeśli odczuwasz silny głód lub masz depresję, spróbuj niskokalorycznej lemoniady (woda, świeżo wyciśnięty sok z cytryny i ekstrakt ze stewii na słodycze). Ten napój aktywuje neuroprzekaźniki i sprawi, że głód będzie bardziej komfortowy. Większość osób, które wypróbowały dietę na wodzie potwierdza, że lemoniada naprawdę podnosi cię na duchu i pomaga łatwiej przetrwać głód. Napój ten nie przyniesie jednak dodatkowych kalorii, ponieważ ekstrakt ze stewii jest znacznie bardziej użytecznym środkiem słodzącym niż zwykły biały cukier. Należy jednak pamiętać, że nie wszyscy ludzie dobrze reagują na Stewię. Jeśli ten produkt zwiększa Twoje poczucie głodu, oznacza to, że poziom insuliny we krwi wzrósł.

Wskazówka nr 9: Wychodź na spacer.

Podczas diety wodnej, staraj się wychodzić na zewnątrz i chodzić boso (lub w skarpetach) po trawie, ziemi lub piasku, jeśli to możliwe. Gleba ma odpowiednią częstotliwość wahań elektromagnetycznych: jej ujemnie naładowane jony mogą działać jako przeciwutleniacze. Gumowa podeszwa tradycyjnych butów blokuje te fale i uniemożliwia nam naładowanie energii ziemi. Spacer boso da ci potężny ładunek energii i jasności umysłu. To jak prysznic z kontrastem lub gorąca kąpiel, która relaksuje nasze ciało i oczyszcza je ze stresu. Oczywiście, w zimnej porze roku ten zabieg jest niemożliwy. W tym przypadku można wziąć urlop i wybrać się do cieplejszego klimatu, aby bezpiecznie spędzić tam głód wody.

Wskazówka #10: Spędzaj więcej czasu na słońcu

Słońce pomaga naszemu organizmowi produkować witaminę D, spalać nadmiar tłuszczu i przyspieszacz ketozę. Nie musisz godzinami siedzieć na słońcu, ryzykując oparzeniami słonecznymi: wystarczy tylko lekka opalenizna. Słowem, słońce staje się coraz silniejszym biofotonem, który przyczynia się do zmniejszenia stresu hormonalnego i stymuluje produkcję serotoniny, dopaminy i endorfin. Te hormony pomagają złagodzić głód. Tak więc, the słońce być inny powód dlaczego ono być warty przełączanie wodny dieta podczas gdy ty być na wakacje. Jeżeli nie masz takiej możliwości, nie powinieneś się denerwować: dieta wodna przyniesie ci korzyści o każdej porze roku i przy każdej ilości słońca.

Wskazówka nr 11: Ruszaj się.

Specjaliści często doradzają, jak zmniejszyć masę ciała, ponieważ ten rodzaj środków spożywczych pomaga skutecznie zmniejszyć nadwagę, przyjmując umiarkowane fizycznie obciążenia. Spróbuj robić 1-2 spacery na zewnątrz każdego dnia. Chodzenie pobudza krążenie limfy i aktywuje neurotransmitery. Najlepiej jest spacerować po okolicy (park lub las), aby upić się równolegle z pożyteczną energią ziemi i roślin. Jeśli nie jest to możliwe, lub jeśli pogoda jest zła na zewnątrz, wystarczy przejść kilka razy po mieszkaniu lub biurze, iść w górę iw dół po schodach lub ćwiczyć na symulatorze rowerowym lub na bieżni. Celem ćwiczeń podczas diety wodnej nie jest spalenie większej ilości kalorii, ale relaks i rewitalizacja organizmu. Staraj się dawać takie ćwiczenia co najmniej 40-60 minut dziennie. Czas ten można podzielić na kilka sesji (np. spacer 2-3 razy dziennie przez 20 minut, 3-4 razy przez 15 minut, lub 4-6 razy przez 10 minut). Twoje ciało powie ci, który tryb najbardziej mu się podoba.

Wskazówka #12: Daj sobie więcej spokoju

Współczesne społeczeństwo żyje w bardzo szybkim tempie: zawsze się spieszymy, by gdzieś dotrzeć i staramy się być jak najbardziej produktywni. Dieta wodna jest doskonałym pretekstem do zrobienia sobie przerwy i odpoczynku, który obejmuje sen, ciepłe kąpiele i aromaterapię. Jeżeli wybrałeś post długoterminowy, będziesz musiał odpoczywać znacznie dłużej niż na krótkotrwałej diecie wodnej, szczególnie w ciągu pierwszych kilku dni. Jeśli czujesz się dobrze, możesz stopniowo wracać do swoich normalnych zajęć. Jednocześnie, od czasu do czasu zauważycie zwiększone zmęczenie: w takich momentach ważne jest, aby słuchać swojego ciała i dać sobie dobry odpoczynek. Z każdą kolejną dietą wodną łatwiej będzie Ci połączyć głód i sprawy bieżące. Z czasem przyzwyczaisz się do tego procesu, a Twoja wydajność zostanie w pełni przywrócona. Jednak niektórym ludziom łatwiej jest utrzymać codzienną rutynę od samego początku: napięty harmonogram pomaga im odwrócić uwagę od myśli o jedzeniu.

Podsumowanie

Przedłużający się niedobór wody jest jednym z najpotężniejszych sposobów na wzmocnienie organizmu i pozbycie się wielu problemów zdrowotnych. Jednak dieta wodna stanowi duże wyzwanie dla wielu osób, dlatego ważne jest, żeby przygotować się do niej z wyprzedzeniem, tak żeby można było skutecznie i wygodnie przeprowadzić post. Powyżej podaliśmy 12 wskazówek, które pomogą Ci dołączyć do długotrwałej diety wodnej bez stresu i czerpać z niej jak najwięcej korzyści bez nadmiernego obciążania organizmu.