Dieta Srodziemnomorska - jakie są zalety i wady?


dieta-srodziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska to nie tylko model żywienia, to styl życia, który towarzyszy człowiekowi przez całe życie, korzystnie wpływając na jego zdrowie.

Czym jest dieta śródziemnomorska?

Z diety śródziemnomorskiej, jako pierwszy zasugerował związek między dietą a chorobami takimi jak cukrzyca, bulimia, otyłość. Kilka lat później, dieta śródziemnomorska została oficjalnie “odkryta” przez amerykańskiego lekarza Ancela Keysa. W 1945 roku Keys wylądował w Salerno z grupą amerykańskich żołnierzy. Podczas pobytu w Cilento odkrył, że przypadków chorób sercowo-naczyniowych jest znacznie mniej niż w jego ojczyźnie. Keyes zasugerował, że to, co nazwał “dietą śródziemnomorską”, może zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia, a tym samym zwiększyć średnią długość życia.

Ancel Keys kontynuował swoje badania, które następnie opisał w książce “How to eat well and feel well: The Mediterranean Way”, napisanej wspólnie z żoną Margaret. Został jednym z głównych koordynatorów słynnego “Seven Country Studies”, w którym porównywano tradycje żywieniowe USA, Japonii, Włoch, Grecji, Jugosławii, Holandii i Finlandii. Więcej osób z tych krajów zostało przebadanych i stwierdzono, że zgony na zawał serca zdarzają się znacznie rzadziej wśród mieszkańców basenu Morza Śródziemnego, którzy spożywają dużą ilość warzyw, owoców, zbóż, roślin strączkowych, ryb, ograniczając jednocześnie spożycie mięsa, przetworów mlecznych i tłuszczów nasyconych. Wyższy wskaźnik śmiertelności w porównaniu z innymi ludami wynikał ze znacznego spożycia tłuszczów nasyconych, które są nadmiernie zawarte w słoninie wieprzowej, maśle, czerwonym mięsie itp.

Kiz mieszkał ponad 40 lat w małej nadmorskiej wiosce Pioppi w prowincji Salerno, a zmarł w 2004 roku w wieku 100 lat, jego własne życie potwierdza teorię diety śródziemnomorskiej. W 2004 roku został odznaczony przez Republikę Włoską Medalem Zasługi dla Zdrowia Publicznego. 40 lat po opublikowaniu wyników jego badań, w 2009 roku w Piotrze powstało “Śródziemnomorskie Stowarzyszenie Dietetyczne: Odżywianie i Styl Życia”, które uczyniło małą wioskę Piotra światową stolicą diety śródziemnomorskiej. W dniu 17 listopada 2010 r. dieta śródziemnomorska, reprezentowana wspólnie przez Włochy, Hiszpanię, Grecję i Maroko, została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO. A w grudniu 2011 roku w świecie produktów włoskich narodziła się pierwsza marka - Simply Med (Semplicemente Mediterraneo), przeznaczona do promocji na rynku światowym produktów diety śródziemnomorskiej uprawianych we włoskich gospodarstwach rolnych i działających pod hasłem “Zdrowa dieta - 100% Włoch”.

W 2012 roku w Salento odbył się pierwszy Międzynarodowy Festiwal Diety Śródziemnomorskiej. Wszyscy uczestnicy winiarsko-gastronomicznej Rotary Tur Wszyscy najlepsi w Salento będą mogli spróbować i docenić tradycje gastronomiczne regionu Morza Śródziemnego, ponieważ południowe Włochy (w odróżnieniu od północnych Włoch) są (wraz z innymi krajami basenu Morza Śródziemnego) domem dla tej diety, a tradycje tej diety zostały tutaj zachowane. Główne produkty diety śródziemnomorskiej obejmują spożycie takich produktów jak:

Oliwa z oliwek pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi, a umiarkowane spożycie wina do posiłków ma działanie antyoksydacyjne. Nie należy zapominać o prostej wodzie: pożądane jest picie co najmniej 6 szklanek dziennie.

Dieta śródziemnomorska - zasady

Węglowodany w diety śródziemnomorskiej

Zrównoważona dieta obejmuje połączenie zbóż i roślin strączkowych, w którym to przypadku organizm będzie dobrze zaopatrzony zarówno w białka, jak i wszystkie niezbędne aminokwasy.

**Niektóre rodzaje włoskiego makaronu. **

Owoce. Jabłka, gruszki, pomarańcze, mandarynki, cytryny, wiśnie, morele, brzoskwinie, winogrona, figi, melony, arbuzy, maliny, truskawki, kasztany, orzechy, podeszwy, granaty itp. Pożądane jest spożywanie owoców sezonowych, nie zapominając o tym, że niektóre z nich zawierają do 90% wody, co jest szczególnie ważne przy uzupełnianiu płynów ustrojowych w okresie letnim. Ponadto, wiele owoców jest nieodzownym źródłem witaminy C.

Warzywa i zielenina. Rzepa i jej bochenek, rzodkiew, rzodkiew, marchew, sałatka z rzeżuchy, szpinak, cykoria i bochenek, por, szparagi, koper włoski, buraki i bochenek, karczochy, brokuły, różne rodzaje kapusty, pomidory, bakłażany, papryka, cukinia, cebula, duża liczba różnych rodzajów sałatek itp. Impulsy, chipsy twardych odmian z warzywami, kieliszek wina .

Oliwa z oliwek.

W bardzo małych dawkach, masło.

Aromatyczne zioła i przyprawy. Bazylia, tymianek, majeranek, oregano (oregano), mięta, szałwia, peperoncino, aromatyczna papryka, czosnek, gałka muszkatołowa i inne.

Produkty mleczne. Krowa, koza, owcze pełne mleko i ser. Wino (tylko wina naturalne produkowane z lokalnych odmian winorośli).

Białko w diecie śródziemnomorskiej

Raz lub trzy razy w tygodniu zaleca się włączenie do diety następujących produktów:

Czy można jeść słodycze w trakcie diety?

Jeszcze rzadziej niż wyżej wymienione produkty, zaleca się spożywać: słodycze i czerwone mięso (cielęcina i wieprzowina). W diecie śródziemnomorskiej nie ma żywności “zakazanej”, można umieścić wszystko w menu, ale należy wziąć pod uwagę częstotliwość konsumpcji niektórych produktów. Ważną cechą charakterystyczną diety śródziemnomorskiej jest duża różnorodność produktów, a co za tym idzie możliwość łączenia różnych smaków, co daje możliwość wyboru na każdą okazję.

Dieta śródziemnomorska - efekty zdrowotne

Po określeniu diety śródziemnomorskiej jako profilaktycznej choroby układu krążenia, niektórych nowotworów, a być może alergii i astmy. Stwierdzono również, że dieta śródziemnomorska pomaga zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera u osób, których zdolności myślowe osłabły z wiekiem. Badania przeprowadzone w 2008 roku z udziałem prawie półtora miliona osób wykazały, że dietetycy śródziemnomorscy cierpią o 13% mniej na chorobę Alzheimera i Parkinsona, o 6% mniej na raka, 9% mniej na choroby układu krążenia, a ogólna śmiertelność jest o 9% niższa. Ostatnie badania z 2010 roku potwierdziły korzystny wpływ na zdrowie diety śródziemnomorskiej, a w szczególności jej wersji włoskiej, ponieważ ten model diety promuje właściwą równowagę między spożyciem kalorii a zużyciem energii, chroni przed nowotworami, zapobiega zawałom serca i zaburzeniom układu krążenia, zapobiega otyłości i większości cukrzycy oraz utrzymuje poziom cholesterolu na właściwym poziomie.

Zalety i wady diety śródziemnomorskiej

Kiedy zdecydujesz, że dieta śródziemnomorska jest odpowiednia dla Ciebie, weź pod uwagę następujące za i przeciw:

Plusy diety:

Minusy diety:

Zasady odżywiania

Dieta śródziemnomorska opiera się na ogólnych zasadach tworzenia zdrowego i kompletnego menu. Jego podstawowe zasady:

Dieta podzielona jest na 5 posiłków - śniadanie, obiad, kolacja i 2 przekąski. Pomaga to utrzymać równowagę w układzie pokarmowym i aktywować metabolizm.

Przykładowy jadłospis diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska nie należy do egzotycznych, skomponowanych na bazie trudno dostępnych produktów modeli żywieniowych. Można przy drobnych modyfikacjach wprowadzić ją do codziennego menu polskiego pacjenta. Przykładowy jadłospis oparty na jej zasadach może wyglądać następująco:

Dieta śródziemnomorska – Dzień 1:

Dieta śródziemnomorska – Dzień 2:

Dieta śródziemnomorska – Dzień 3