Dieta Kopenhanska - Podstawowe zasady diety


dieta-kopenhaska

Dieta kopenhaska

Dietetycy polecają ananasy, awokado(https://kilogramzdrowia.pl/awokado/), nasiona szałwii hiszpańskiej i inne egzotyczne produkty, które na naszych szerokościach geograficznych znajdują się w supermarketach, a nigdy w ogrodach, lasach czy ogródkach warzywnych. Dlatego chęć trzymania się egzotycznej diety przekłada się na wydatki, za które można żyć przez miesiąc, gdy dostawcy przynoszą te same awokado z ananasami. Na szczęście istnieje dieta, która jest dostosowana do północnych szerokości geograficznych i przy umiarkowanym budżecie.

Nazywa się to dietą “kopenhaska", “norweską”, a nawet wikingowską. Ale jego najczęstsza nazwa to dieta skandynawska.

Twórcą skandynawskiej diety jest Klaus Meyer. Nie jest on ani lekarzem, ani dietetykiem, ale restauratorem z Kopenhagi. W 2004 r. Meyer zauważył wzrost popytu na suplementy żywnościowe i półprodukty. Zorganizował sympozjum dla restauratorów, które zaowocowało manifestem nowej kuchni nordyckiej. W manifeście argumentowano, że Skandynawia daje swoim mieszkańcom dość użyteczne i smaczne produkty, a niezależnie od tego, jak atrakcyjne są egzotyczne i półprodukty, warto popularyzować własne, użyteczne i tanie produkty. Na podstawie tego manifestu dietetycy z Uniwersytetu w Kopenhadze opracowali “Nową Dietę Skandynawską”, która jest obecnie poszukiwana na całym świecie.

Istota diety skandynawskiej

Dieta ta oferuje rezygnację ze sztucznej, niezdrowej żywności z syntetycznymi dodatkami, stabilizatorami smaku, emulgatorami i barwnikami na rzecz produktów naturalnych, przyjaznych dla środowiska. Proszę sobie wyobrazić, jakie produkty byłyby do Państwa dyspozycji, gdyby nie było problemów z żywnością, gospodarstw drobiarskich i innych masowych producentów. Według Meyera i jego współpracowników owoce i warzywa uprawiane na łóżku rolnika powinny mieć pierwszeństwo przed tymi uprawianymi w szklarni firmowej. A zamiast mięsa z ubojni, powinniśmy szukać drobiu lub dziczyzny.

Faktem jest, że organizm mieszkańców różnych szerokości geograficznych jest genetycznie predysponowany do jedzenia, które znajduje się w ich rodzimym regionie. Ludy tundry miały bardzo mało żywności roślinnej, ale ich dieta była bogata w mięso i tłuszcz. Jeśli jednak mieszkaniec słonecznych Indii, z jego obfitością owoców, ma tendencję do jedzenia jak osoba z północy, będzie cierpiał na zaburzenia żołądkowe i problemy metaboliczne. Ale w sensie globalnym, to właśnie dzieje się z mieszkańcami wszystkich rozwiniętych krajów: dużo nietypowej żywności, do której ciało jest słabo przystosowane, przenika do diety obywatela. Dlatego duńscy dietetycy zalecają powrót do bardziej naturalnej diety.

Norweski system wyrobów cukierniczych i alkoholu sugeruje również rezygnację z pieczenia z białej mąki. Dla Skandynawii, z jej niewielką ilością gruntów ornych, chleb babeczkowy, bułki i karawany od dawna są rzadkością. Zakazane są również konserwy i fast foody: zaleca się rezygnację z gotowych pierogów, naleśników, klusek i zup.

Podstawowe zasady diety

  1. Skandynawska dieta zaleca trzymać się złotego środka: nie należy się męczyć głodem, ale nie należy też przesadzać z jedzeniem. Optymalna dieta - 5 razy dziennie w małych porcjach po 200-250 gramów. Nie należy jeść przed snem, lepiej wypić szklankę mleka, jogurtu lub kefiru.

  2. Drugą zasadą jest gotowanie żywności domowej, a nie dodawanie sztucznych dodatków do żywności. Nie należy całkowicie rezygnować z soli, ale jej stosowanie powinno być ograniczone: nie należy przesadzać z produktami solnymi, nie należy wlewać soli, gdy nie jest ona potrzebna. Na przykład w Rosji często solone są świeże warzywa: ogórki, pomidory.

  3. Trzecia zasada to nie smażenie na patelni. Zamiast tego można piec potrawy w piekarniku, gotować, dusić, przygotowywać świeże sałatki.

  4. Czwarta zasada polega na ograniczeniu spożycia tłustych rzeczy. Dać pierwszeństwo chudemu mięsu, a tam gdzie to możliwe - zastąpić je rybą i owocami morza. Oczywiście, skandynawski system żywnościowy daje pierwszeństwo rybom złowionym w morzach północnych. Jest bogaty w wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3, który jest dobry dla serca. Podczas gotowania należy preferować oleje roślinne: słonecznikowy, lniany i rzepakowy.

  5. Piątą zasadą jest jedzenie świeżych owoców i warzyw. Nie ograniczaj się do kilku lub trzech zwykłych warzyw - na przykład pomidorów, ogórków, marchwi, ale postaraj się umieścić w menu jak najwięcej zielonych, czerwonych, żółtych warzyw. Wybierz produkty sezonowe, które rosną w Twojej ojczyźnie, ponieważ organizm dobrze je wchłania.

  6. Szósta zasada - spróbuj rozpieszczać się produktami leśnymi, darami dzikiej przyrody. Oczywiście, nie jest to takie proste, jeśli chodzi o mięso jeleni lub łosi, ale w sezonie można znaleźć dzikie jagody: żurawinę, malinę moroszkę, borówkę lub borówkę brusznicę.

  7. Wreszcie, nie należy rezerwować z chleba, ale należy wybrać odmiany bogate w błonnik: na przykład żytni lub czarny chleb.

Żywność w diecie skandynawskiej

Ponieważ jedną z głównych zasad skandynawskiej diety odchudzającej pozostaje lokalne pochodzenie produktów, skład menu może się różnić w zależności od regionu. Jednak w najbardziej ogólnej formie wygląda lista jego składników, z których przy pewnym ułamku wyobraźni i zręczności może składać się wiele różnych zdrowych potraw:

Warzywa

Podstawą diety skandynawskiej są warzywa: zachęca się jednak do korzystania z sezonowych przysmaków, ponieważ lato w Skandynawii jest krótkie i ostre, stosunkowo obfita zieleń jest dostępna tylko przez krótki czas. Ale przez cały rok można polegać na warzywach korzeniowych i warzywach ściółkowych - ważne jest, aby były one uprawiane w pobliżu, a nie sprowadzane z zewnątrz. Podejście to nie tylko wspiera lokalnego producenta, ale także opiera się na optymalnym składzie witamin i minerałów roślinnej żywności, zbieranej na czas i uprawianej bez użycia stymulujących środków chemicznych.

Krewetki, węgorz, ostrygi, glony również powinny być włączone do diety.

Szczególnie popularne w menu diety skandynawskiej są ziemniaki, marchew, buraki, pasternak i rzepa, a także wszystkie rodzaje warzyw krzyżowych, z których najbardziej znane są wszystkie rodzaje kapusty.

Owoce

Zwolennicy diety północnej muszą zapomnieć o egzotykach takich jak papaja, mango czy nawet banany: głównym owocem są jabłka, zwłaszcza pachnące chrupiące i słodkie owoce późno dojrzewających odmian, które są dobrze tolerowane przez długie okresy przechowywania.

Jagody

Żurawina, malina, jeżyna, borówka, jałowiec - wszystkie te wspaniałe, pyszne i bogate w witaminy i przeciwutleniacze jagody rosną na północy i północnym zachodzie. W diecie nordyckiej mogą być stosowane zarówno w postaci napojów, sosów, świeżo mrożonych blankietów. Jagody są nie tylko deserem, ale także wspaniałym dodatkiem do dań mięsnych i warzywnych.

Całe ziarno

Kraje skandynawskie słyną z aromatycznego chleba i bułek: pełne ziarna zachowują smak i świeżość na dłużej, ale mają też wszystkie zalety “żywych” zbóż, w przeciwieństwie do wypieków z rafinowanej białej mąki o indeksie glikemicznym poza skalą. W Diecie Północnej całe ziarna używane są nie tylko do pieczenia, ale również do wyrobu kaszy (poranna owsianka - obowiązkowa!) i innych dań. Na przykład pudding jęczmienny?

Ryby

Przewiduje się, że głównym źródłem bio przyswajalnego białka, a także tak cennych pierwiastków śladowych jak fosfor, wapń, cynk, selen, magnez i oczywiście niezbędne kwasy tłuszczowe. Różne rodzaje łososia, pstrąga i śledzia są szczególnie cenione w diecie północnej - są gotowane, pieczone, wędzone, fermentowane, a nawet spożywane na surowo.

Mięso

Tak jak starożytni przodkowie Skandynawów żyli z rolnictwa i łowiectwa, tak ich potomkowie nie polegają szczególnie na hodowli zwierząt, wolą z umiarem jeść mięso zwierząt i wolą dziczyznę: jelenie, łosie. W skrajnych przypadkach rolę składnika mięsnego odgrywa wołowina hodowlana uprawiana na wolnych pastwiskach.

Produkty mleczne

Dieta skandynawska charakteryzuje się powściągliwą pozycją w stosunku do mleka i jego pochodnych: nie zaleca się. Właściwa jest minimalna ilość masła, mleka pełnego i fermentowanych przetworów mlecznych bez dodatków.

Jak wiecie, oliwa z oliwek jest alfa i omega diety śródziemnomorskiej. W diecie północnej w swojej roli jest tańszy i neutralny w smaku rzepak - to właśnie ta rolnicza roślina oleista jest uważana za “jego” na północy. Olej rzepakowy stosowany jest zarówno do smażenia, jak i do przyrządzania sałatek.

Takie pikantne dodatki jak ocet naturalnej fermentacji, sól morska, musztarda, chrzan pomogą uporządkować niuanse w prostych, ale smacznych daniach.

Zakazana żywność

Okoliczności mogą być różne: brak funduszy, zły wybór na półkach sklepowych. Następnie do pomocy dołącza się listę produktów, które powinny być wyłączone:

Zalety i wady diety

Skandynawski system żywienia ma dobry wpływ na przemianę materii, wzmacnia odporność, poprawia stan narządów wewnętrznych. Wszystkie te ulepszenia mają wpływ na wygląd, więc zwolennicy tej metody wyglądają młodziej niż osoby w ich wieku nie stosujące dietę.

Wady tego systemu są nieliczne i względne. Na przykład, jeśli chcesz szybko schudnąć “do lata”, “; do Sylwestra” lub “spotkać się z absolwentami, aby dostać się do swojej sukni szkolnej”, to system skandynawski powinien zostać rozpoczęty sześć miesięcy przed tym ważnym wydarzeniem, ponieważ waga będzie schodzić stopniowo, ale nie ze szkodą dla zdrowia. Jeśli lubisz soczyste steki, frytki i półprodukty, wadą tego podejścia będzie fakt, że przez cały czas należy zachować zdrowe menu. Wady można zapisać, że metoda ta nie jest odpowiednia dla wegetarian, wegan i osób uczulonych na ryby i owoce morza.

Skutki utraty wagi

Kiedy dietetycy w Kopenhadze właśnie opracowywali dietę, nie zamierzali tworzyć menu dietetycznego do odchudzania, ale oferować zdrową dietę dla ludzi z północnych szerokości geograficznych. Jednak teoria wymagała testów, więc dietetycy rekrutowali wolontariuszy, którzy następnie zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa jadła przetworzone ziarno, cukier i inne żywności o niskiej wartości. Druga grupa jadła po nowemu systemu. Wyniki były nieoczekiwane: osoby z drugiej grupy nie tylko poprawili swoje ciśnienie, ale również poprawiła się praca narządów wewnętrznych - ich waga wróciła do normy. Każdy z uczestników stracił od 3 do 15 kg podczas eksperymentu.

Dieta skandynawska nie daje szybkich efektów, więc nie należy spodziewać się utraty 15 kg w ciągu pierwszego miesiąca. Jest to jednak nie tylko normalne, ale i prawidłowe: zdrowe, niegroźne dla organizmu tempo utraty masy ciała około 5 kg miesięcznie. Diety, które obiecują dramatyczną utratę wagi, są pełne wyczerpania i szybkiego powrotu do wagi w przyszłości.

Przykładowe menu na tydzień:

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

Jest to orientacyjne menu, które można łatwo przekształcić. Można przygotować wszelkiego rodzaju zupy z wołowiną lub jagnięciną. Możliwe jest również przygotowanie klopsików mięsnych z kurczaka i warzyw lub pieczonych kulek. Kapusta z gołąbek warzywna i mięsna nadaje się również do dań obiadowych. Istnieje wiele innych dań, które pozwalają na łatwe zapewnienie pełnej diety.

Dieta kopenhaska

Dietetycy polecają ananasy, awokado, nasiona szałwii hiszpańskiej i inne egzotyczne produkty, które na naszych szerokościach geograficznych znajdują się w supermarketach, a nigdy w ogrodach, lasach czy ogródkach warzywnych. Dlatego chęć trzymania się egzotycznej diety przekłada się na wydatki, za które można żyć przez miesiąc, gdy dostawcy przynoszą te same awokado z ananasami. Na szczęście istnieje dieta, która jest dostosowana do północnych szerokości geograficznych i przy umiarkowanym budżecie.

Nazywa się to dietą “kopenhaska", “norweską”, a nawet wikingowską. Ale jego najczęstsza nazwa to dieta skandynawska.

Twórcą skandynawskiej diety jest Klaus Meyer. Nie jest on ani lekarzem, ani dietetykiem, ale restauratorem z Kopenhagi. W 2004 r. Meyer zauważył wzrost popytu na suplementy żywnościowe i półprodukty. Zorganizował sympozjum dla restauratorów, które zaowocowało manifestem nowej kuchni nordyckiej. W manifeście argumentowano, że Skandynawia daje swoim mieszkańcom dość użyteczne i smaczne produkty, a niezależnie od tego, jak atrakcyjne są egzotyczne i półprodukty, warto popularyzować własne, użyteczne i tanie produkty. Na podstawie tego manifestu dietetycy z Uniwersytetu w Kopenhadze opracowali “Nową Dietę Skandynawską”, która jest obecnie poszukiwana na całym świecie.

Istota diety skandynawskiej

Dieta ta oferuje rezygnację ze sztucznej, niezdrowej żywności z syntetycznymi dodatkami, stabilizatorami smaku, emulgatorami i barwnikami na rzecz produktów naturalnych, przyjaznych dla środowiska. Proszę sobie wyobrazić, jakie produkty byłyby do Państwa dyspozycji, gdyby nie było problemów z żywnością, gospodarstw drobiarskich i innych masowych producentów. Według Meyera i jego współpracowników owoce i warzywa uprawiane na łóżku rolnika powinny mieć pierwszeństwo przed tymi uprawianymi w szklarni firmowej. A zamiast mięsa z ubojni, powinniśmy szukać drobiu lub dziczyzny.

Faktem jest, że organizm mieszkańców różnych szerokości geograficznych jest genetycznie predysponowany do jedzenia, które znajduje się w ich rodzimym regionie. Ludy tundry miały bardzo mało żywności roślinnej, ale ich dieta była bogata w mięso i tłuszcz. Jeśli jednak mieszkaniec słonecznych Indii, z jego obfitością owoców, ma tendencję do jedzenia jak osoba z północy, będzie cierpiał na zaburzenia żołądkowe i problemy metaboliczne. Ale w sensie globalnym, to właśnie dzieje się z mieszkańcami wszystkich rozwiniętych krajów: dużo nietypowej żywności, do której ciało jest słabo przystosowane, przenika do diety obywatela. Dlatego duńscy dietetycy zalecają powrót do bardziej naturalnej diety.

Norweski system wyrobów cukierniczych i alkoholu sugeruje również rezygnację z pieczenia z białej mąki. Dla Skandynawii, z jej niewielką ilością gruntów ornych, chleb babeczkowy, bułki i karawany od dawna są rzadkością. Zakazane są również konserwy i fast foody: zaleca się rezygnację z gotowych pierogów, naleśników, klusek i zup.

Podstawowe zasady diety

  1. Skandynawska dieta zaleca trzymać się złotego środka: nie należy się męczyć głodem, ale nie należy też przesadzać z jedzeniem. Optymalna dieta - 5 razy dziennie w małych porcjach po 200-250 gramów. Nie należy jeść przed snem, lepiej wypić szklankę mleka, jogurtu lub kefiru.

  2. Drugą zasadą jest gotowanie żywności domowej, a nie dodawanie sztucznych dodatków do żywności. Nie należy całkowicie rezygnować z soli, ale jej stosowanie powinno być ograniczone: nie należy przesadzać z produktami solnymi, nie należy wlewać soli, gdy nie jest ona potrzebna. Na przykład w Rosji często solone są świeże warzywa: ogórki, pomidory.

  3. Trzecia zasada to nie smażenie na patelni. Zamiast tego można piec potrawy w piekarniku, gotować, dusić, przygotowywać świeże sałatki.

  4. Czwarta zasada polega na ograniczeniu spożycia tłustych rzeczy. Dać pierwszeństwo chudemu mięsu, a tam gdzie to możliwe - zastąpić je rybą i owocami morza. Oczywiście, skandynawski system żywnościowy daje pierwszeństwo rybom złowionym w morzach północnych. Jest bogaty w wielonienasycony kwas tłuszczowy omega-3, który jest dobry dla serca. Podczas gotowania należy preferować oleje roślinne: słonecznikowy, lniany i rzepakowy.

  5. Piątą zasadą jest jedzenie świeżych owoców i warzyw. Nie ograniczaj się do kilku lub trzech zwykłych warzyw - na przykład pomidorów, ogórków, marchwi, ale postaraj się umieścić w menu jak najwięcej zielonych, czerwonych, żółtych warzyw. Wybierz produkty sezonowe, które rosną w Twojej ojczyźnie, ponieważ organizm dobrze je wchłania.

  6. Szósta zasada - spróbuj rozpieszczać się produktami leśnymi, darami dzikiej przyrody. Oczywiście, nie jest to takie proste, jeśli chodzi o mięso jeleni lub łosi, ale w sezonie można znaleźć dzikie jagody: żurawinę, malinę moroszkę, borówkę lub borówkę brusznicę.

  7. Wreszcie, nie należy rezerwować z chleba, ale należy wybrać odmiany bogate w błonnik: na przykład żytni lub czarny chleb.

Żywność w diecie skandynawskiej

Ponieważ jedną z głównych zasad skandynawskiej diety odchudzającej pozostaje lokalne pochodzenie produktów, skład menu może się różnić w zależności od regionu. Jednak w najbardziej ogólnej formie wygląda lista jego składników, z których przy pewnym ułamku wyobraźni i zręczności może składać się wiele różnych zdrowych potraw:

Warzywa

Podstawą diety skandynawskiej są warzywa: zachęca się jednak do korzystania z sezonowych przysmaków, ponieważ lato w Skandynawii jest krótkie i ostre, stosunkowo obfita zieleń jest dostępna tylko przez krótki czas. Ale przez cały rok można polegać na warzywach korzeniowych i warzywach ściółkowych - ważne jest, aby były one uprawiane w pobliżu, a nie sprowadzane z zewnątrz. Podejście to nie tylko wspiera lokalnego producenta, ale także opiera się na optymalnym składzie witamin i minerałów roślinnej żywności, zbieranej na czas i uprawianej bez użycia stymulujących środków chemicznych.

Krewetki, węgorz, ostrygi, glony również powinny być włączone do diety.

Szczególnie popularne w menu diety skandynawskiej są ziemniaki, marchew, buraki, pasternak i rzepa, a także wszystkie rodzaje warzyw krzyżowych, z których najbardziej znane są wszystkie rodzaje kapusty.

Owoce

Zwolennicy diety północnej muszą zapomnieć o egzotykach takich jak papaja, mango czy nawet banany: głównym owocem są jabłka, zwłaszcza pachnące chrupiące i słodkie owoce późno dojrzewających odmian, które są dobrze tolerowane przez długie okresy przechowywania.

Jagody

Żurawina, malina, jeżyna, borówka, jałowiec - wszystkie te wspaniałe, pyszne i bogate w witaminy i przeciwutleniacze jagody rosną na północy i północnym zachodzie. W diecie nordyckiej mogą być stosowane zarówno w postaci napojów, sosów, świeżo mrożonych blankietów. Jagody są nie tylko deserem, ale także wspaniałym dodatkiem do dań mięsnych i warzywnych.

Całe ziarno

Kraje skandynawskie słyną z aromatycznego chleba i bułek: pełne ziarna zachowują smak i świeżość na dłużej, ale mają też wszystkie zalety “żywych” zbóż, w przeciwieństwie do wypieków z rafinowanej białej mąki o indeksie glikemicznym poza skalą. W Diecie Północnej całe ziarna używane są nie tylko do pieczenia, ale również do wyrobu kaszy (poranna owsianka - obowiązkowa!) i innych dań. Na przykład pudding jęczmienny?

Ryby

Przewiduje się, że głównym źródłem bio przyswajalnego białka, a także tak cennych pierwiastków śladowych jak fosfor, wapń, cynk, selen, magnez i oczywiście niezbędne kwasy tłuszczowe. Różne rodzaje łososia, pstrąga i śledzia są szczególnie cenione w diecie północnej - są gotowane, pieczone, wędzone, fermentowane, a nawet spożywane na surowo.

Mięso

Tak jak starożytni przodkowie Skandynawów żyli z rolnictwa i łowiectwa, tak ich potomkowie nie polegają szczególnie na hodowli zwierząt, wolą z umiarem jeść mięso zwierząt i wolą dziczyznę: jelenie, łosie. W skrajnych przypadkach rolę składnika mięsnego odgrywa wołowina hodowlana uprawiana na wolnych pastwiskach.

Produkty mleczne

Dieta skandynawska charakteryzuje się powściągliwą pozycją w stosunku do mleka i jego pochodnych: nie zaleca się. Właściwa jest minimalna ilość masła, mleka pełnego i fermentowanych przetworów mlecznych bez dodatków.

Jak wiecie, oliwa z oliwek jest alfa i omega diety śródziemnomorskiej. W diecie północnej w swojej roli jest tańszy i neutralny w smaku rzepak - to właśnie ta rolnicza roślina oleista jest uważana za “jego” na północy. Olej rzepakowy stosowany jest zarówno do smażenia, jak i do przyrządzania sałatek.

Takie pikantne dodatki jak ocet naturalnej fermentacji, sól morska, musztarda, chrzan pomogą uporządkować niuanse w prostych, ale smacznych daniach.

Zakazana żywność

Okoliczności mogą być różne: brak funduszy, zły wybór na półkach sklepowych. Następnie do pomocy dołącza się listę produktów, które powinny być wyłączone:

Zalety i wady diety

Skandynawski system żywienia ma dobry wpływ na przemianę materii, wzmacnia odporność, poprawia stan narządów wewnętrznych. Wszystkie te ulepszenia mają wpływ na wygląd, więc zwolennicy tej metody wyglądają młodziej niż osoby w ich wieku nie stosujące dietę.

Wady tego systemu są nieliczne i względne. Na przykład, jeśli chcesz szybko schudnąć “do lata”, “; do Sylwestra” lub “spotkać się z absolwentami, aby dostać się do swojej sukni szkolnej”, to system skandynawski powinien zostać rozpoczęty sześć miesięcy przed tym ważnym wydarzeniem, ponieważ waga będzie schodzić stopniowo, ale nie ze szkodą dla zdrowia. Jeśli lubisz soczyste steki, frytki i półprodukty, wadą tego podejścia będzie fakt, że przez cały czas należy zachować zdrowe menu. Wady można zapisać, że metoda ta nie jest odpowiednia dla wegetarian, wegan i osób uczulonych na ryby i owoce morza.

Skutki utraty wagi

Kiedy dietetycy w Kopenhadze właśnie opracowywali dietę, nie zamierzali tworzyć menu dietetycznego do odchudzania, ale oferować zdrową dietę dla ludzi z północnych szerokości geograficznych. Jednak teoria wymagała testów, więc dietetycy rekrutowali wolontariuszy, którzy następnie zostali podzieleni na dwie grupy. Pierwsza grupa jadła przetworzone ziarno, cukier i inne żywności o niskiej wartości. Druga grupa jadła po nowemu systemu. Wyniki były nieoczekiwane: osoby z drugiej grupy nie tylko poprawili swoje ciśnienie, ale również poprawiła się praca narządów wewnętrznych - ich waga wróciła do normy. Każdy z uczestników stracił od 3 do 15 kg podczas eksperymentu.

Dieta skandynawska nie daje szybkich efektów, więc nie należy spodziewać się utraty 15 kg w ciągu pierwszego miesiąca. Jest to jednak nie tylko normalne, ale i prawidłowe: zdrowe, niegroźne dla organizmu tempo utraty masy ciała około 5 kg miesięcznie. Diety, które obiecują dramatyczną utratę wagi, są pełne wyczerpania i szybkiego powrotu do wagi w przyszłości.

Przykładowe menu na tydzień:

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

Sobota

Niedziela

Jest to orientacyjne menu, które można łatwo przekształcić. Można przygotować wszelkiego rodzaju zupy z wołowiną lub jagnięciną. Możliwe jest również przygotowanie klopsików mięsnych z kurczaka i warzyw lub pieczonych kulek. Kapusta z gołąbek warzywna i mięsna nadaje się również do dań obiadowych. Istnieje wiele innych dań, które pozwalają na łatwe zapewnienie pełnej diety.