Dieta Dukana: z czego składa się dieta Dukana?


dieta-dukana

Dieta dukana

Pierre Dukan, francuski dietetyk, stworzył system żywienia, w którym nadmiar wagi jest usuwany, organizm się oczyszcza, a waga będzie utrzymywana w pożądanych granicach. Dieta białkowa Dukana wyróżnia się brakiem kaloryczności i ograniczeniem ilości żywności, co jest bardzo wygodne dla tych, którzy nie wytrzymują surowych zasad diety.

Dieta Dukana nie ma dokładnych ram czasowych, wszystko zależy od ilości dodatkowych kilogramów, jaką ma człowiek. Tylko kilka podstawowych zasad jest absolutnie niezbędnych w całym okresie stosowania diety:

  1. Ilość czystej wody na dzień powinna wynosić 1,5-2 litry.

  2. Obowiązkowy jest spacer (do pracy, z psem, w parku) 20-30 minut dziennie.

  3. Otręby owsiane na co dzień w ilości odpowiadającej każdej fazie.

Z czego składa się dieta Dukana?

Dieta składa się z czterech kroków, czas trwania każdego z nich jest obliczany na podstawie aktualnej i idealnej (lub pożądanej) wagi.

Dieta dukana faza 1: “Uderzeniowa”

Dieta składa się z produktów białkowych, a praktyką jest prawie całkowita eliminacja tłuszczów i węglowodanów. Zalecamy chude mięso (na tym etapie należy wykluczyć baraninę i wieprzowinę), drób (z wyjątkiem tłustych kaczek i gęsi), ryby, owoce morza, jaja, odtłuszczone produkty mleczne. Oprócz białek należy spożywać 1,5 łyżki otrębów owsianych i pić co najmniej 2 litry wody dziennie, ponieważ spożywanie dużych ilości białek prowadzi do odwodnienia i nie sprzyja trawieniu.

Na tym etapie należy powiedzieć stałe “nie” dla sosów, olejów roślinnych, cukru, słodkich napojów gazowanych, alkoholu i soków. Dukan pozwala jednak picie herbat, naparów ziołowych, kawy, cykorii i lekkich napojów gazowanych - z syntetycznymi substancjami słodzącymi zamiast cukru. Polecamy również różne przyprawy, zioła, przyprawy, które urozmaicą i uatrakcyjnią jedzenie.

W zależności od zdefiniowanej wcześniej ilości nadmiaru wagi, etap ten może trwać od dwóch do dziesięciu dni. Z reguły podczas pierwszego etapu waga zaczyna gwałtownie spadać, więc można stracić do 5 kg w ciągu tygodnia, co teoretycznie stymuluje większość nowych zwolenników systemu. Na drugim końcu skali występują efekty uboczne: zawroty głowy i osłabienie spowodowane brakiem cukru w diecie oraz odwodnienie. Dlatego zaleca się unikanie poważnej aktywności fizycznej, z wyjątkiem codziennych 20-minutowych spacerów.

Etap 2: “Równowaga”

Węglowodany - warzywa (oraz dodatkowo - 2 owoce dziennie) dodawane są do produktów białkowych. Dni białkowe na przemian z białkowo-warzywnymi, jeden po jednym, dwa po dwóch, pięć po pięciu - lub jak to byłoby wygodne, aby zastąpić tę samą liczbę dni. Ten etap trwa do momentu osiągnięcia pożądanej wagi. Przy średnio 1 kilogramie na tydzień, etap może trwać miesiąc, dwa lub nawet trzy.

W dni kiedy jemy warzywa i białko, nacisk powinien być nadal na białko: warzywa idą, jak to się nazywa, do obciążenia. A tabu nakłada się na ziemniaki, kukurydzę, fasolę, soczewicę, awokado, banany, winogrona i inne warzywa oraz owoce bogate w skrobię, cukier i tłuszcz; oleje roślinne i cukier są nadal zabronione.

Dozwolone są pomidory, ogórki, szpinak, rzodkiewka, papryka, szparagi, zielona fasola, bakłażan, cukinia, dynia, seler naciowy, szpinak. Marchew i buraki powinny być spożywane w małych ilościach. Dietę uzupełniają dwie łyżki stołowe otrębów owsianych dziennie. Nadal trzeba pić około 1,5 litra wody dziennie i nie zapominać o 20-minutowych spacerach. Trudnością jest powolna utrata masy ciała w porównaniu z pierwszym etapem, czasem nawet zatrzymanie wagi, ponieważ otrzymujemy więcej wody, dzięki posiłkom z warzywami.

Etap 3: “Utrwalenie”

Jak sugeruje tytuł, faza ta ma na celu konsolidację osiągniętych wyników. Liczba dni w tym okresie powinna odpowiadać liczbie kilogramów utraconych podczas diety w proporcji 10 do 1, tj. 10 dni na 1 kilogram utraconej wagi. Do produktów z dwóch pierwszych faz dodaje się ziemniaki skrobiowe, kukurydzę, fasolę (ale nie więcej niż dwa razy w tygodniu). Najlepsze jest to, że raz w tygodniu można ucztować: jeść co się chce. Jednak w ramach jednego posiłku - na przykład tylko na śniadanie lub tylko na kolację. W ramach rekompensaty, jeden dzień w tygodniu powinien być całkowicie białkowy, co odpowiada pierwszemu etapowi. Ilość otrębów owsianych zwiększa się do 2,5 łyżki dziennie. Należy pić 1,5 litra wody dziennie i poruszać się: chodzić co najmniej 20 minut dziennie.

Etap 4: “Stabilizacja”

Są to zalecenia żywieniowe na całe życie. Są one dość proste: jeden dzień w tygodniu powinien być całkowicie białkowy, w pozostałe dni można mieszać białko z warzywami i dodać kilka produktów o dużej zawartości skrobi, kilka kromek chleba, trochę sera. Tak jak poprzednio, należy pić 1,5 litra wody dziennie i dodawać otręby - 3 łyżki stołowe dziennie. Kilka razy w tygodniu można urządzać biesiady - zjeść zakazane, ale ulubione, na śniadanie, obiad lub kolację.

Dlaczego dieta Dukana jest oparta na proteinach?

Dieta Dukana, podobnie jak inne diety niskowęglowodanowe, konieczne jest, aby organizm czerpał energię nie tylko z pokarmów, które spożywamy codziennie, ale także z tego, co organizm oszczędza w deszczowy dzień, czyli z depozytów tłuszczowych. Węglowodany są odpowiedzialne za tworzenie się tłuszczu i jako pierwsze produkują energię. Jeśli w diecie znajduje się więcej węglowodanów niż jest potrzebne do bieżącej aktywności życiowej, są one przechowywane. W związku z tym, jeśli jest ich mniej, wcześniej skumulowana ilość trafia do obiegu. Węglowodany szybko gaszą głód, ale nie na długo: poziom cukru we krwi gwałtownie wzrasta, a następnie spada, powodując uczucie głodu. Powoduje to proces, który sam się przyspiesza: im więcej węglowodanów jemy, tym więcej chcemy. Białko jest trawione wolniej, po strawieniu rozkłada się na aminokwasy, co samo w sobie jest procesem energochłonnym i długo nasyca organizm. Aminokwasy są cegiełką do masy mięśniowej, więc dieta białkowa w połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi prowadzi do uzyskania ulgi mięśniowej. W rezultacie otrzymujemy doskonały obraz: osady tłuszczu topią się, mięśnie stają się silniejsze, a ciało staje się bardziej napięte.

Dlaczego dieta Dukana jest tak popularna?

Uważa się, że dieta Dukana jest łatwym sposobem na osiągnięcie doskonałej wagi. Po pierwsze, nie ogranicza ona kaloryczności diety, wielkości i liczby posiłków, ani czasu i liczby posiłków. Po drugie, etap “Uderzeniowa”, oparty wyłącznie na produktach białkowych, ma tendencję do szybkiej utraty wagi, co zachęca rekrutów do niepoddawania się po pierwszych dniach i kontynuowania pracy. Wreszcie, dieta Dukana gwarantuje, że rezultat jest trwały przez długi okres czasu, pod warunkiem, że przestrzega się kilku prostych zasad odżywiania. Trzymając się ich, można okresowo pozwolić sobie na wszystko: pizzę w nocy, alkohol i słodycze - i utrzymać się w pożądanej wadze.

Lista produktów spożywczych w diecie Dr. Pierre’a Ducana

Faza uderzenia

Dieta Dukana produkty dozwolone w nieograniczonych ilościach:

Żywność dozwolona z ograniczeniami:

Faza równowaga

Jedzenie dozwolone do spożycia:

Żywność dozwolona z ograniczeniami:

Produkty niedopuszczone do spożycia:

Faza utrwalenie

Jedzenie dozwolone do spożycia:

Produkty dozwolone z ograniczeniami:

Produkty niedopuszczone do spożycia:

Świąteczny posiłek:

Wspaniałym bonusem jest cotygodniowy, świąteczny posiłek, podczas którego można poczęstować się swoimi ulubionymi potrawami. Mądrze byłoby mieć PIR zupę, drugie danie, deser i kieliszek wina, ale i tak warto zrezygnować z tego dodatku. W drugiej połowie tej fazy, kiedy będą dozwolone kilku świątecznych posiłków w tygodniu, staraj się nie układać ich pod rząd, lepiej zrobić sobie przerwę na dwa lub trzy dni.

Dieta Dukana jadłospis

Faza ATAKA

ZMIENNOŚĆ Fazowa

Faza czyszczenia

W poniższym artykule znajduje się lista produktów przeznaczonych do stosowania w diecie Dr. Pierre’a Dukana.

Zalety i wady diety Dukana

Zalety i wady Diety stały się popularne ze względu na szeroką gamę produktów spożywczych, które mogą być spożywane w trakcie diety, ponieważ poważne ograniczenia są obecne tylko w pierwszym etapie tego systemu dietetycznego. Nie należy jeść o określonych porach dnia. Nie musisz liczyć kalorii i obliczać ilości spożywanych węglowodanów. Poza tym, można naprawdę schudnąć. Ale jakim kosztem?

Liczne badania wykazały, że dieta jest rzeczywiście skutecznym skutkiem odchudzania, ale z jakiegoś powodu skutki uboczne takiej diety są prawie nie brane pod uwagę. Nadmiar białka jest szkodliwy dla nerek, dlatego dieta Dukana nie jest przeznaczona dla osób z chorobami układu moczowego. Nadmierne stosowanie diety proteinowej może prowadzić do choroby kamieni moczowych lub niewydolności nerek. Dieta jest również zła dla wątroby, a nawet dla mózgu, który potrzebuje glukozy, która nie jest dostępna w pierwszych etapach tej diety.

Jeśli zależy Ci nie tylko na utracie wagi, ale także na zdrowiu, rozważ inną metodę. Znacznie ważniejsza od szybkiej utraty wagi jest ciągła zmiana nawyków żywieniowych. Dieta musi być dostosowana do sposobu życia i do indywidualnych potrzeb organizmu. Jeśli nadal zastanawiasz się, jak schudnąć, możesz poprosić o pomoc doświadczonych dietetyków. Będą one w stanie zapewnić Państwu zbilansowaną dietę, doradzić, jak wybrać wysokiej jakości produkty i pomóc w przywróceniu prawidłowej wagi bez uszczerbku dla zdrowia. Uważaj na siebie.

Dieta Dukana efekty

Jeśli chodzi o tempo redukcji kilogramów, dieta proteinowa jest jedną z najskuteczniejszych diet odchudzających. W ciągu zaledwie kilku dni można pozbyć się kilku centymetrów w talii. Jednak bardzo niewiele osób jest w stanie doprowadzić dietę do ostatniego etapu ostatecznej stabilizacji. W praktyce oznacza to, że po restrykcyjnej, monotonnej diecie białkowej osoby odchudzające się często mają zwiększony apetyt na owoce, chleb lub nawet zwykłe ziemniaki, co często prowadzi do przyrostu masy ciała.

Niebezpieczeństwa stosowania diety

Głównym uszkodzeniem diety Dukana jest brak istotnych elementów przez długi czas. Brak witamin i minerałów może być zrekompensowany przez specjalne kompleksy, ale nie zastąpi to naturalnego spożycia. A to prowadzi do obniżenia odporności, pogorszenia wszystkich organów i układów organizmu.

Białko jest ciężkie dla układu pokarmowego. Dlatego też dieta składająca się wyłącznie z białka jest przyczyną zaburzeń trawienia u osób, które odchudzają się na tej diecie, zwłaszcza ostrych problemów z kałem. Rozsądny Dukan zobowiązuje swoich zwolenników do jedzenia dużej ilości otrębów, aby zamaskować tę ogromną wadę.

Straszna prawda o diecie Dukana jest taka, że wysoka zawartość białka w żywności powoduje ogromne obciążenie dla nerek. Dwa litry wody przepisane przez Dukana nie mogą pomóc nerkom wydobywać produktów rozpadu białka. Powoduje to zaburzenia w układzie moczowym, które mogą prowadzić do poważnych chorób.

Przeciwwskazania do diety Dukana

Skutki uboczne diety Dukana są dość poważne, dlatego należy spojrzeć na imponującą listę przeciwwskazań tej diety. Ale nawet jeśli jesteś całkowicie zdrowy, powinieneś być ostrożnym.

Po pierwsze i najważniejsze, nerki cierpią na dietę Dukana. Wiadomo, że nadmiar białka zużywa te organy w wysokim tempie, więc nawet niewielka choroba nerek może pogorszyć się do choroby przewlekłej.

Tak samo jest z wątrobą. Dieta jednobiałkowa jest dodatkowym obciążeniem dla tego ważnego organu, które może pogłębić uszkodzenia wątroby.

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób dostrzega swoje predyspozycje do przeziębień. Jeśli i ty masz tendencję do chorowania co sezon, dieta jest przeciwwskazana, ponieważ i tak już słaba odporność zostanie zmniejszona przez skromną dietę mięsną.