Co to jest glukoza i do czego służy?

Co to jest glukoza i do czego służy?

glukoza

Co to jest glukoza i do czego służy?

Glukoza jest nazywana najprostszym monosacharydem wśród węglowodanów, który ma 1 cząsteczkę cukru. Inne monosacharydy obejmują:

  • glukoza,

  • fruktoza,

  • mannoza i galaktoza

Glukoza, dosłownie przetłumaczona z greckiego, ma znaczenie “słodki”. W przeciwnym razie nazywany jest również dekstrozą lub cukrem winogronowym. W przyrodzie glukoza znajduje się w soku z owoców i jagód. Zaletą tej substancji jest to, że glukoza jest również uważana za główny produkt fotosyntezy.

Cząsteczka, która jest częścią dekstrozy, jest częścią tzw. cukrów złożonych:

  • polisacharydy (celuloza, glikogen, skrobia);

  • disacharydy (laktoza, maltoza, saharoza).

Glukoza jest końcowym produktem rozkładu (hydrolizy) podstawowych cukrów złożonych. W szczególności disacharydy wychwycone w żołądku ulegają rozkładowi na fruktozę i glukozę.

Należy podkreślić następujące właściwości:

  • substancja krystaloidalna;

  • brak wyraźnego koloru i zapachu;

  • obecność słodkiego smaku;

  • rozpuszczalność w wodzie.

Użyteczne właściwości glukozy mają zapewnić energię, której ciało potrzebuje. Ta użyteczna właściwość znajduje się również w tłuszczach i glukozie jako węglowodanach. Komponent ten jest zawarty w następujących użytecznych grupach produktów:

  • chleb;

  • owoce;

  • warzywa;

  • produkty mleczne.

Korzyści z glukozy dla organizmu

Glukoza jest niezbędna dla głównych procesów metabolicznych zachodzących w organizmie. Mózg potrzebuje cukru. Kiedy to nie wystarczy, pojawia się uczucie głodu, które jest swego rodzaju sygnałem.

Połowę całej energii pozyskuje się dzięki użytecznym procesom przetwarzania cukru. Uwalniają one użyteczne właściwości cukru:

  • źródło energii;

  • element substytutów krwi, leki przeciwwstrząsowe;

  • składnik metaboliczny;

  • przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania serca;

  • poprawia ogólny stan zdrowia.

Jakie produkty zawierają glukozę?

Dekstrozę można znaleźć w wielu użytecznych produktach. Glukoza jest częścią krwi. Spożywane produkty są podzielone na następujące składniki:

  • białka;

  • tłuszcze;

  • węglowodany.

Węglowodany rozkładają się na fruktozę i glukozę. Znacząca ilość tej substancji zawarta jest w następujących produktach:

  • cukierki;

  • miód;

  • jagody i owoce;

  • fasola, soczewica, fasola;

  • ziarna;

  • cukier;

  • biały chleb;

  • kapusta;

  • marchewka;

  • dynia.

Cukier w postaci skrobi można znaleźć w gotowanych ziemniakach i kukurydzy. Miód zawiera nie tylko glukozę, ale także użyteczną fruktozę.

Dzienne zapotrzebowanie na glukozę

Znaczna ilość dekstrozy jest szkodliwa. Dzienna stawka spożycia, która jest korzystna, wynosi 30-50 g. Specjaliści zalecają spożywanie mniejszej ilości cukru. Jest to konieczne w celu stymulowania produkcji monosacharydów przez organizm z różnych rodzajów żywności.

Poziom glukozy we krwi

Ciało ludzkie codziennie przetwarza dekstrozę. Proces ten jest obserwowany podczas jedzenia poprzez funkcjonowanie trzustki, która produkuje hormony. Insulina, podobnie jak wątroba, kontroluje poziom cukru we krwi, który wzrasta.

Zdolność organizmu do pracy zależy w dużej mierze od stężenia cukru we krwi. Przed jedzeniem poziom glukozy waha się od 90 do 130 mg/dl. Po 1-2 godzinach, stężenie substancji nie powinno przekraczać 10 mg/dl.

Stężenie glukozy we krwi u dzieci (do 14 roku życia) waha się od 3,3 do 5,5 mmol/l. U dorosłych (14-60 lat) wartość ta wzrasta. Stężenie glukozy u mężczyzn wynosi od 3,3 do 5,5 mmol/l. Czynnikiem decydującym jest raczej charakterystyka wiekowa, a nie płeć. Stężenie glukozy u kobiet jest takie samo jak u mężczyzn.

O czym może świadczyć obniżona glukoza we krwi?

Uzupełniamy energię, dostarczając z pożywieniem użyteczne mikroelementy, makroelementy, witaminy, a także tłuszcze, węglowodany i białka. Wiadomo, że jednym z głównych składników energii są węglowodany. Korzyści i szkodliwość glukozy zawartej w węglowodanach wynikają z jej właściwości.

Objawy niedoboru glukozy w organizmie

Hipoglikemia może powodować poważne szkody zdrowotne. Ten stan patologiczny przejawia się w oznakach związanych z właściwościami dekstrozy:

  • zawroty głowy;

  • słabość;

  • bóle głowy;

  • bladość skóry;

  • szybkie tętno.

Hipoglikemia może być konsekwencją cukrzycy i niezależnego objawu. Stawki spadają do 2,5 (mężczyzn) i 1,9 (kobiet) mmol/L. W przypadku zawrotów głowy, rozmytej świadomości, należy zjeść np. bułkę. Pozwoli to na zwiększenie poziomu cukru do wymaganego poziomu i wyeliminowanie odpowiednich oznak.

Co to jest wysoki poziom glukozy we krwi?

Należy zwrócić uwagę na następujące czynniki, które prowadzą do podwyższonego poziomu glukozy we krwi:

  • ciężkie jedzenie;

  • stres;

  • patologie somatyczne;

  • brak aktywności fizycznej;

  • brak leków na cukrzycę.

Wzrost dopuszczalnego poziomu substancji może prowadzić do nadwagi, cukrzycy i innych chorób. W takich przypadkach konieczna jest dieta obniżająca stężenie glukozy, która może być szkodliwa.

Dieta z hiperglikemią

Dieta mająca na celu obniżenie poziomu cukru we krwi opiera się na wiedzy o tym, które pokarmy podnoszą poziom glukozy i w jakim stopniu. Zdolność żywności do podnoszenia poziomu glukozy jest nazywana indeksem glikemicznym (IG). Jeśli IG w twojej diecie jest przeceniany, poziom cukru we krwi wzrośnie. Przyjmuje się, że indeks glikemiczny samej glukozy wynosi 100 i porównuje się z nim indeksy wszystkich innych produktów. Dla normalizacji metabolizmu węglowodanów konieczne jest spożywanie głównie żywności o niskim indeksie glikemicznym (poniżej 55). Dieta z wysoką zawartością cukru u kobiet zapewnia ograniczenie łatwo przyswajalnych węglowodanów, przestrzeganie żywienia frakcyjnego (5-6 posiłków dziennie).

Lista produktów

  • Chleb i produkty chlebowe: chleb głównie żytni, otręby, razowe.

  • Zupy znajdują się głównie na bulionie warzywnym; na słabym mięsie i bulionie rybnym 1-2 razy w tygodniu.

  • Dania mięsne i drobiowe (wołowina, cielęcina, chuda wieprzowina, drób, królik) w postaci gotowanej i zatokowej.

  • Potrawy z ryb: z odmian beztłuszczowych (sandacz, dorsz, sandacz, navaga, karp) w postaci gotowanej i zatokowej.

  • Naczynia i dodatki do warzyw i zieleni liściastej (kapusta biała, kalafior, sałatka, spodnie, rzodkiewka, ogórek, cukinia, ziemniaki, buraki, marchew) gotowane, surowe i pieczone.

  • Naczynia i dodatki do dań ze zbóż, roślin strączkowych i makaronów: w ograniczonych ilościach.

  • Dania jajeczne: nie więcej niż 1 sztuka dziennie w postaci omletów lub klapek, jak również innych dań.

  • Kwaśne i słodko-kwaśne odmiany owoców i jagód (jabłka Antonowa, cytryny, pomarańcze, czerwona porzeczka, żurawina, itp.) dziennie w postaci surowej, w postaci kompotów z substancjami słodzącymi.

  • Mleko, przetwory mleczne i dania z nich: mleko, kefir, commoner, twarożek, w tym w postaci twarogu, sera i budyniu; ser, kwaśna śmietana, śmietana w ograniczonej ilości.

  • Sosy i przyprawy: ostre sosy na bulionie jarzynowym, przecier pomidorowy, z korzeniami, mleczarnia.

  • Napoje: herbata, herbata z mlekiem, kawa nie jest mocna, sok pomidorowy, soki owocowe i jagodowe z kwaśnych jagód, owoców. Płyny ogółem (wraz z zupą, mlekiem, kompotem, napojami) 5-6 szklanek dziennie.

  • Tłuszcze: kremowe, olej roślinny tylko 30 g dziennie.

  • Niedopuszczalne są: cukierki, czekolada, wyroby cukiernicze, ciastka, dżemy, miód, lody itp., baranina i słonina, pikantne, wędzone i słone przekąski i dania, pieprz, musztarda, napoje alkoholowe, winogrona, banany, rodzynki.

Z tej listy można poruszać się, co można jeść na diecie z wysoką zawartością cukru, a co nie, ale dla jasności podamy również tabelę indeksów glikemicznych niektórych produktów.

Indeksy produktów glikemicznych (indeks glukozy – 100)

  • Biały chleb – 75.

  • Chleb pełnoziarnisty – 74

  • Ugotowany biały ryż – 73

  • Ugotowany brązowy ryż – 68

  • Jęczmień – 28.

  • Kukurydza słodka – 52

  • Spaghetti 49.

  • Makaron ryżowy – 53

  • Makaron Udon – 55

  • Kuskus ma 65 lat.

  • Płatki kukurydziane – 81

  • Płatki owsiane – 55

  • Szybko gotowana owsianka – 79

  • Kaszka ryżowa – 78

  • Kaszka pszenna – 67

  • Muesli bez dodatków – 57

  • Jabłka – 36.

  • Pomarańcze – 43

  • Banany – 51

  • Ananas – 59

  • Mango 51.

  • Arbuz – 76

  • Dżem truskawkowy – 49 (zależy, oczywiście, od ilości cukru)

  • Sok jabłkowy – 41

  • Sok pomarańczowy – 50.

  • Gotowane ziemniaki – 78

  • Frytki – 63

  • Gotowane marchewki – 39

  • Słodkie ziemniaki ugotowane – 63

  • Ugotowana dynia – 64

  • Zupa warzywna – 48

  • Mleko – 39

  • Mleko odtłuszczone – 37

  • Lody – 51

  • Jogurt owocowy – 41

  • Mleko sojowe – 34

  • Mleko ryżowe – 86

  • Fasola – 24

  • Soczewica – 32

  • Soja – 16

  • Czekolada – 40

  • Popcorn – 65

  • Chips – 56

  • Fruktoza – 15

  • Sugaroza – 65

  • Miód – 61

Dieta z wysokim poziomem cukru we krwi: przybliżone menu

Na każde 100 gramów żywności powinno przypadać około 16 gramów białka, 24 gramy tłuszczu i 60 gramów węglowodanów.

Poniedziałek

  • Śniadanie: 50 g gotowanej cielęciny, 200g kaszy gryczanej, 150 g kapusty i sałatki z ogórków, herbata.

  • Drugie śniadanie: jabłko.

  • Obiad: 250g zupy jarzynowej (można dodać śmietanę), 50 g gotowanej piersi z indyka, 100g sałatki jarzynowej, kromka chleba razowego, puree jabłkowe.

  • Przekąska: kisiel bez cukru (z dozwolonym środkiem słodzącym).

  • Kolacja: 150 g pałeczek cukiniowych bez soli, 150 g twarogowego sufletu z serem z dodatkiem środka słodzącego, herbata.

  • Późna kolacja: kefir.

Wtorek

  • Śniadanie: sernik, mleko.

  • Drugie śniadanie: pomarańcza.

  • Lunch: dorsz zapiekany z fasolą.

  • Midday: kefir.

  • Kolacja: sałatka z ogórkiem, rzodkiewką i jajkami.

  • Późna kolacja: szklanka soku warzywnego.

Środa

  • Śniadanie: sałatka z awokado i krewetki.

  • Drugie śniadanie: jajko.

  • Lunch: gotowana wołowina z kaszą gryczaną.

  • Południe: tost z pełnej pszenicy z kawiorem cukiniowym.

  • Kolacja: makaron z mięsem.

  • Późna kolacja: kefir.

Czwartek

  • Śniadanie: jogurt owocowy.

  • Drugie śniadanie: garść czerwonej porzeczki.

  • Obiad: kapusta wegetariańska, kromka chleba razowego.

  • Midday: jablko.

  • Kolacja: gotowany indyk z brokułami.

  • Późna kolacja: kefir.

Piątek

  • Śniadanie: zapiekanka z serem twarogowym.

  • Drugie śniadanie: tost pełnoziarnisty z kawałkiem gotowanego języka.

  • Lunch: kotlet z kurczaka na parze, ciecierzyca.

  • Południe: szklanka bulionu.

  • Kolacja: pieczony królik z kalafiorem.

  • Późna kolacja: mus jabłkowy.

Sobota

  • Śniadanie: kasza perłowa.

  • Drugie śniadanie: śliwki.

  • Lunch: cukinie upieczone z pieczarkami i kurczakiem.

  • Midday: morela.

  • Kolacja: sałatka z buraków i jabłek.

  • Późna kolacja: kefir.

Niedziela

  • Śniadanie: twarożek z kawałkami jabłka.

  • Drugie śniadanie: jajko.

  • Lunch: barszcz wegetariański, kromka chleba razowego.

  • Midday: kefir.

  • Kolacja: sałatka z pomidorami, ogórkami i sałatką liściową.

  • Późna kolacja: szklanka rosołu.

Glukoza: skutki uboczne

Glukoza dla organizmu jest ryzykiem hipoglikemii i hiperglikemii. Nadmierne używanie wyrobów cukierniczych może prowadzić do otyłości i innych poważnych konsekwencji. Hipoglikemia nie jest jednak również przydatnym schorzeniem. Patologia powoduje pogorszenie stanu zdrowia, zmniejszenie wydajności, warunki przedpogrzebowe.

Po zastosowaniu dekstrozy może dojść do uszkodzenia w postaci zwiększonego stężenia cholesterolu. Ta właściwość jest niebezpieczna dla zakrzepów krwi i rozwoju zakrzepowego zapalenia żył.

W związku ze stosowaniem cukru w różnych formach medycznych mogą wystąpić następujące działania niepożądane, szkodliwe dla zdrowia:

  • zmniejszony apetyt;

  • hypervolemia;

  • dyspepsia;

  • mdłości;

Glukoza: przeciwwskazania do stosowania

Stosowanie produktów leczniczych może powodować szkody w następujących przypadkach:

  • alergie na składniki leku;

  • hyperglycemia;

  • hiperlactacidemia;

  • zaburzenia krążenia, które mogą prowadzić do obrzęku płuc lub mózgu;

  • obrzęk mózgu, obrzęk płuc;

  • zaburzenia pooperacyjne objawiające się zaburzeniami wykorzystania glukozy;

  • ostra postać niewydolności lewej komory.

  • Polityka Prywatności
  • Kontakt

Leave a Comment