Ciecierzyca


ciecierzyca

Ciecierzyca

Co to jest ciecierzyca?

Nohut, groszek turecki, groszek orzechowy - to wszystko są nazwy ciecierzycy - zbożowej rośliny strączkowej. A w Izraelu nazywa się też Khimza.

Nasiona rośliny, a mianowicie groszek - jasnobrązowy, o wielkości nieco większej niż nasiona zwykłego grochu zielonego.

Ojczyzną ciecierzycy jest uważana za terytorium południowo-wschodniej Turcji i północno-wschodniej Syrii, gdzie zaczęła być uprawiana około 7 tysięcy lat temu.

Obecnie ciecierzyca jest używana w ponad 50 krajach na całym świecie, ale nie występuje nigdzie na wolności. Łączna wielkość światowych zbiorów sięga 10,16 mln ton rocznie, a ta liczba stawia ciecierzycę na trzecim miejscu wśród roślin strączkowych, po fasoli i grochu. Azja Południowa i Bliski Wschód stanowią 90% zbiorów, przy czym największa ilość ciecierzycy uprawiana jest w Indiach.

Na świecie istnieje ponad 20000 odmian ciecierzycy. W Izraelu uprawia się 6 gatunków, ale są też importowane odmiany z Etiopii, Indii i Hiszpanii.

Ciecierzyca - korzyści i szkody

Korzyści płynące z ciecierzycy dla organizmu

Zawiera on ogromną ilość substancji ważnych dla organizmu. Jest niezwykle pożywny i niezwykle smaczny. Nasiona ciecierzycy są źródłem cynku, purpurowego kwasu. Zawierają one około 20-30% białka (doskonały zamiennik mięsa wegańskiego), 50-60% węglowodanów, do 7% tłuszczu i około 12% innych substancji, takich jak lizyna aminokwasowa, witaminy z grupy B i wiele innych minerałów.

Ze względu na wysoką zawartość błonnika ciecierzyca poprawia trawienie, korzystnie wpływa na pracę serca i reguluje poziom cukru we krwi. Dostarcza on organizmowi energii na cały dzień, która jest wykorzystywana stopniowo, bez zwiększania poziomu cukru we krwi. To nie na darmo, że Arabowie jedzą ciecierzycę na śniadanie, to naprawdę zdrowe jedzenie i zdrowa dieta.

Wartość odżywcza na 100 g produktu:

Badając wartość odżywczą ciecierzycy, można zrozumieć, że jest to produkt o wysokiej zawartości węglowodanów, nasycony białkiem i kwasami tłuszczowymi.

Ciecierzyca zawiera następujące korzystne substancje:

Ciecierzyca zawiera kwas nikotynowy i askorbinowy. Produkt zawiera również kwasy omega-3 i omega-6. Specjalna wartość groszku tureckiego daje witaminy takie jak: A, K, B1, B2, B4, B6, B9, E. Warto zwrócić uwagę na wysoką zawartość skrobi - nawet do 43%.

Jest to produkt odżywczy, pożywny i, nawiasem mówiąc, dość smaczny.

Właściwości ciecierzycy dla kobiety

W organizmie kobiety ciecierzyca ma szczególny efekt: obecność żelaza przywraca poziom hemoglobiny podczas menstruacji, i w okresie laktacji stymuluje produkcję mleka.

Ważne: Kobietom w ciąży zaleca się spożywanie groszku tureckiego nie częściej niż raz w tygodniu, ponieważ wysoka zawartość białka może powodować zaburzenia trawienia u matki i jej płodu.

Kwas foliowy wpływa na tworzenie się układu nerwowego w łonie matki. Po obróbce termicznej wartość kaloryczna fasoli zostaje zmniejszona prawie o połowę, dzięki czemu zostaje ona włączona do schematów dietetycznych, a obecność aminokwasów egzogennych reguluje procesy metaboliczne. Tkanka komórkowa normalizuje funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Groszek ma korzystny wpływ na serce i ciśnienie krwi. Minerały mają pozytywny wpływ na tkankę kostną. Lizyna wzmacnia układ odpornościowy, aktywuje regenerację i wzrost uszkodzonych tkanek. Przeciwutleniacze w połączeniu z witaminami oczyszczają organizm, co znajduje odzwierciedlenie w kondycji skóry. Fasola ma niski indeks hipoglikemiczny, co pozwala na wprowadzenie jej do diety chorych na cukrzycę.

Właściwości ciecierzycy dla dzieci

Ten rodzaj roślin strączkowych ma pozytywny wpływ na ciało dziecka w łonie matki. Ciecierzyca jest wprowadzana do diety dziecka od półtora roku życia w formie cieniowanej. Spożycie ma pozytywny wpływ na jego organizm w taki sam sposób, jak w przypadku osoby dorosłej. Jeśli jesteś uczulony na gluten z mąki fasolowej, możesz zrobić substytuty chleba. Ważne jest, aby wprowadzać produkt stopniowo, ponieważ układ pokarmowy dziecka nadal się kształtuje, a nowy, dość “ciężki” produkt może powodować dysfunkcje.

Właściwości ciecierzycy dla mężczyzn

Ma on również bardzo korzystny wpływ na męski organizm. Nasycenie białkami roślinnymi i korzystnymi kwasami pomaga poprawić siłę działania. Istnieją legendy o wpływie tego produktu na męską siłę. Każdy mężczyzna doceni smak pożywnej ciecierzycy. Używając “groszku baraniego” co najmniej 2-3 razy w tygodniu, możesz bezpiecznie chronić swoje serce i naczynia krwionośne. Mikroelementy zawarte w tym produkcie odżywiają mięsień sercowy i wzmacniają ściany naczyń krwionośnych. Ale, jak wiecie, mężczyźni są bardziej narażeni na ryzyko wczesnego rozwoju chorób układu krążenia. Sats ciecierzycy zdolność do ochrony i układu nerwowego. Jest to również ważne dla mężczyzn, których życie jest czasem pełne stresu. Groszek dobrze nadaje się do utrzymywania szczupłego ciała i budowania masy mięśniowej podczas ćwiczeń. Produkt zawiera przecież te same cenne białka i witaminy, które nasycają i chronią tkanki.

Ogólne korzyści dla zdrowia

Ciecierzyca jest szczególnie ceniona ze względu na poniższą listę właściwości leczniczych:

A to nie jest kompletna lista zalet ciecierzycy, dla których ten produkt jest tak cenny w zdrowej diecie. Jest w nim dosłownie tyle zalet, że przyćmiewa braki, które ma.

Czy są jakieś wady po zjedzeniu ciecierzycy?

Przy wszystkich zaletach produktu istnieją jednak jego wady.

Należy pamiętać, że występowanie jakichkolwiek chorób przewlekłych, które wymagają specjalnej diety, jest powodem do konsultacji ze specjalistą w sprawie stosowności włączenia ciecierzycy do diety.

Istnieje również szereg przeciwwskazań do spożywania tego grochu:

Głównym przeciwwskazaniem dla ciecierzycy jest fakt, że produkt promuje zwiększone gazowanie. A jeśli istnieją choroby narządów, dla których ten objaw może wzrosnąć lub wywołać negatywne skutki, zaleca się wyłączenie z diety ciecierzycy i innych roślin strączkowych. Nasycenie witaminami i mikroelementami - to jest dobre dla organizmu. Jeśli jednak wystąpią jakieś reakcje alergiczne na składnik zawarty w produkcie. Przecież alergie pokarmowe to dość poważne ryzyko. W przeciwnym razie turecki groszek jest całkiem bezpieczny. I ten produkt jest również całkiem smaczny!

Jak spożywać ciecierzycę?

Czy można jeść ciecierzycę bez gotowania i smażenia? To bardzo proste! Istnieją co najmniej dwa sposoby gotowania tego produktu roślinnego bez obróbki cieplnej. Na przykład, można kiełkować rośliny strączkowe. W tym wariancie żywność nie tylko nie traci na wartości, ale wręcz przeciwnie, nabiera właściwości leczniczych. Ponadto podkiełkowana ciecierzyca ma pikantny, delikatny smak, który jest koneserem smacznego i pożywnego jedzenia. Druga opcja - moczenie! Mocząc groszek przez długi czas, można łatwo uzyskać smaczną i użyteczną podstawę do przygotowania bogatych i jasnych potraw. Na świecie istnieje ogromna liczba potraw, wśród których znajduje się turecki groszek. Wiele dań składa się z jednej ciecierzycy.

Ciecierzyca w gotowaniu

Z ziarna ciecierzycy można zrobić wszystko, co się chce. Używane są zarówno świeże jak i pieczone, gotowane, duszone, pieczone, kandyzowane itp.

Mąka z ciecierzycy jest również produkowana z ciecierzycy, która jest bardzo popularna w kuchni indyjskiej i w kuchniach krajów Maghrebu.

Powszechne zastosowania ciecierzycy:

Na Filipinach ziarna są konserwowane w syropie i podawane na deser. W niektórych regionach Półwyspu Bałkańskiego ziarna są wykorzystywane do produkcji napojów alkoholowych.

Wszystkie odmiany ciecierzycy można podzielić na trzy główne gatunki:

Jak ugotować ciecierzycę?

Większość ciecierzycy sprzedawana jest w sklepach i na targowiskach w formie suchej. Suchej ciecierzycy, na początek należy namoczyć ją w zimnej wodzie przynajmniej na noc, a jeszcze lepiej na dzień. Oprócz suchych ziaren ciecierzycy, w sklepach sprzedawane są również mrożone ziarna ciecierzycy. Jest już ugotowana więc wymaga bardzo krótkiej obróbki cieplnej. I jest też ciecierzyca w puszce. Jest już ugotowane i gotowe do spożycia.

Jak wybrać i przechowywać

Aby otrzymać smaczny i zdrowy posiłek, należy wybrać odpowiednią ciecierzycę. To bardzo proste! Groszek powinien być gęsty, gładki, równomiernie zabarwiony. Kolory wahają się od jasnego brązu do nieco ciemniejszych odcieni (w zależności od odmiany i stopnia dojrzałości). Nie powinieneś kupować produktu, jeśli widzisz dużo spuchniętych wtrąceń. Fasola powinna być mniej więcej tej samej wielkości.

Ciecierzyca jest przechowywana przez długi czas (do 12 miesięcy), jeżeli zapewnione są odpowiednie warunki na okres przechowywania. Te groszki potrzebują ciemności, braku wilgoci i temperatury w zakresie od 0 do 5 stopni. W tych warunkach groszek długo się nie psuje i zachowuje swoje właściwości.

Oto jak wszechstronna i użyteczna jest ciecierzyca! Produkt ten stał się popularny i łatwo dostępny w przestrzeni handlowej naszego kraju. Cena produktu różni się w zależności od kraju produkcji, marki i odmiany. Ale ogólnie jest to niedroga, zdrowa i bardzo smaczna wersja żywności roślinnej!

Przepisy z ciecierzycą

Hummus

Składniki na hummus:

Przygotowanie hummusu:

Cieciorkę zalewamy wodą dodajemy 1 łyżeczkę sody (dzięki temu ziarna będą miękkie) i odstawiamy na całą noc. Następnego dnia odlewamy wodę i ponownie zalewamy ciecierzycę wodą (można dodać ok. 1 łyżki soli) i gotujemy do miękkości ok. 45-60 minut. Ugotowaną cieciorkę przesypuję na sito i jeszcze ciepłą obieramy ze skórki. W misie umieszczamy cieciorkę, dodajemy tahini, przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku, wodę i sok z cytryny. Wszystkie składniki dokładnie miksujemy. Pasta musi być gładka i jednolita. Jeśli okażę się zbyt gęsta, można dodać jeszcze odrobinę wody. Całość doprawiamy do smaku solą i pieprzem. Jeszcze raz miksujemy.

Hummus podajemy z dodatkiem oliwy z oliwek i ćwiartką cytryny. Można udekorować go natką pietruszki lub oliwkami.

Falafel

Składniki na falafel:

Przygotowanie:

  1. Ciecierzycę odcedzić, opłukać i zmielić w maszynce do mielenia razem z cebulą. Do zmielonej masy dodać natki, sodę, sól i resztę przypraw, jeśli nie macie mielonych przypraw, możecie też zmielić je razem z ciecierzycą. Wszystko dokładnie wymieszać i dodać 1 – 2 łyżki wody – masa jest dobra, kiedy ściśnięta w ręce łatwo przyjmuje kształt. Przykryć szczelnie folią i odstawić do lodówki na pół godziny lub dłużej.

  2. W dużej patelni z grubym dnem rozgrzać olej, warstwa powinna mieć 2 – 3 cm. Nabierać po łyżce masy i formować małe, lekko spłaszczone kulki. Ważne jest, by dokładnie je ścisnąć, w przeciwnym wypadku będą się rozpadać.

  3. Uformowane falafele od razu wrzucać na gorący olej na patelni i smażyć 2 – 3 minuty z każdej strony. Następnie odkładać na talerz wyłożony papierowym ręcznikiem, żeby odsączyć je z tłuszczu i od razu podawać ze świeżymi warzywami, sałatkami lub hummusem.