Co to jest cholesterol?


Dobry i zły cholesterol

Co to jest cholesterol?

Cholesterol jest substancją, która powstaje głównie w wątrobie i jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Słowo “cholesterol” pochodzi od greckiego słowa “cholesterol”, które oznacza “żółć”, oraz greckiego słowa “stereo”, które oznacza “twardy”.

Cholesterol jest obecny w zewnętrznej warstwie (błonie plazmowej) każdej komórki naszego organizmu i pełni wiele funkcji. Tworzy on kwasy cholesterolowe, które umożliwiają wchłanianie tłuszczów w jelicie cienkim (produkcja żółci). Bez cholesterolu normalne funkcjonowanie nadnerczy jest niemożliwe, synteza hormonów płciowych, służy jako substancja pomocnicza w produkcji żółci, bierze udział w syntezie witaminy D w skórze, w metabolizmie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E, K), jest powłoką dla włókien nerwowych.

Większość krążącego we krwi cholesterolu jest wytwarzana przez nasz organizm samodzielnie, głównie przez wątrobę, a w niewielkim stopniu przez jelita jajników, jąder i kory nadnerczy. W przypadku spożywanych produktów, tylko około 20% cholesterolu znajdującego się w organizmie dostaje się do organizmu. Cholesterol jest wydalany wraz z żółcią.

Cholesterol nie rozpuszcza się w wodzie, więc nie jest przenoszony przez krew w najczystszej postaci. Do jej transportu wątroba produkuje specjalistyczne białka - apolipoproteiny (apo-LP), do których dołączone są cząsteczki cholesterolu tworzące nowy związek - lipoproteiny. Lipoproteiny rozpuszczają się w wodzie, dzięki czemu są łatwo transportowane z krwią z wątroby do tkanek i z powrotem.

Czym są HDL, LDL i VLDL?

HDL, LDL i VLDL to lipoproteiny. Są one połączeniem tłuszczu (lipidu) i białka. Lipidy muszą być połączone z białkami, aby mogły przemieszczać się we krwi. Różne rodzaje lipoprotein mają różne cele:

Po co nam cholesterol?

Jeśli poziom cholesterolu jest w granicach normy, wpływa on tylko pozytywnie na organizm. Oprócz tworzenia powłoki ogniwa, która chroni je przed agresywnym środowiskiem, spełnia ono wiele innych funkcji:

Co powoduje wysoki poziom cholesterolu?

Najczęstszą przyczyną wysokiego poziomu cholesterolu jest niezdrowy tryb życia. Może to obejmować

Zagrożeni są również mężczyźni z dużym brzuchem. Tłuszcz spowija narządy wewnętrzne, zaburzając ich pracę, zwiększa ciśnienie wewnątrzbrzuszne, niekorzystnie wpływa na pracę wątroby, która syntetyzuje cholesterol. Wykaz ten obejmuje również kobiety w okresie menopauzy, które mają obniżoną funkcję rozrodczą i syntezę żeńskich hormonów płciowych.

W grupie ryzyka znajdują się również fani diet beztłuszczowych. Dlaczego rozcieńczalniki cholesterolu potrzebują cholesterolu i po co mają robić z jedzeniem? Kiedy 20% przepisanego cholesterolu nie pochodzi z pożywienia, organizm zaczyna produkować jego więcej.

Więźniowie obozu koncentracyjnego mieli stale wysoki poziom cholesterolu we krwi. Oprócz sytuacji stresowej, przyczyną było ciągłe niedożywienie przy całkowitym braku tłuszczów w diecie.

Inne przyczyny miały wpływ na produkcję wysokiego cholesterolu: leki hormonalne, doustne środki antykoncepcyjne, diuretyki i B-blokery. Czynnikiem ryzyka będzie również wiek, ponieważ z czasem normalne funkcjonowanie organizmu staje się coraz trudniejsze.

Jakie problemy zdrowotne może powodować wysoki poziom cholesterolu?

Objawy wysokiego cholesterolu

Cholesterol jest nazywany “czułym zabójcą”, ponieważ chęć zjedzenia ciasta lub szynki nie wywołuje bólu jak chory ząb. Nagromadzenie szkodliwej substancji jest często bezobjawowe.

Gdy stężenie cholesterolu wzrasta, w organizmie powstają płytki miażdżycowe, co prowadzi do problemów sercowo-naczyniowych i innych problemów zdrowotnych.

Podwyższony poziom cholesterolu we krwi jest wskazywany przez szereg nieswoistych objawów:

To tylko główne oznaki, które należy zbadać. Objawy choroby często pojawiają się dopiero wtedy, gdy poziom cholesterolu stał się już krytyczny.

Jak rozpoznaje się wysoki poziom cholesterolu?

Zazwyczaj nie ma oznak ani objawów, że masz wysoki poziom cholesterolu. Istnieje badanie krwi, które pozwala zmierzyć poziom cholesterolu. To, kiedy i jak często należy wykonywać ten test, zależy od wieku, czynników ryzyka oraz historii choroby w rodzinie. Ogólne zalecenia są następujące:

Dla osób w wieku 19 lat lub młodszych:

Dla osób, które ukończyły 20 lat:

Produkty obniżające poziom cholesterolu.

Poza ograniczeniem produktów zwiększających poziom cholesterolu, można dodać do diety produkty obniżające poziom cholesterolu.

Możliwe jest również obniżenie poziomu cholesterolu o 15% poprzez wykluczenie kawy i zastąpienie jej wysokiej jakości luźną herbatą zieloną.

Przyczyny, oznaki i skutki niskiego poziomu cholesterolu

Hipocholesterolemia, niski poziom cholesterolu, jest również niebezpiecznym stanem, który może wystąpić przy:

Niedobór cholesterolu wpływa na tło hormonalne - bez niego zmniejsza się synteza kortyzolu, estrogenu i testosteronu. W rezultacie możliwe jest pogorszenie funkcji poznawczych, zaburzeń układu hormonalnego i seksualnego. Obniżony poziom cholesterolu u kobiet w ciąży przyczynia się do przedwczesnego porodu.

Produkty zwiększające poziom cholesterolu

W celu zmniejszenia hipercholesterolemii należy ograniczyć dietę do produktów zwiększających poziom cholesterolu:

Nie należy zapominać, że średnio tylko 30% cholesterolu pochodzi spoza krwi. Reszta jest produkowana przez samo ciało. Więc nawet jeśli spróbujesz zredukować te tłuszcze za pomocą różnych diet, nie będzie możliwe “usunięcie” znacznej ich części.

Specjaliści zalecają stosowanie diety bez cholesterolu nie w celach profilaktycznych, ale tylko w celach leczniczych, gdy poziom tych tłuszczów jest naprawdę wysoki.

10 prostych zasad, aby utrzymać swój cholesterol w normie:

  1. Olej roślinny (siemię lniane, słonecznik, oliwka, kukurydza) z wielonienasyconymi kwasami tłuszczowymi w niewielkich ilościach (do 30g/dzień) wspomaga syntezę lipoprotein o dużej gęstości. Nadmiar oleju zagęszcza krew.

  2. Beztłuszczowe odmiany mięsa i jaj. Przez długi czas jaja były uważane za produkt szkodliwy, ponieważ zawierają wystarczającą ilość cholesterolu. Ale zawierają one również substancję, która pomaga w rozpuszczeniu jej w organizmie.

  3. Normą dla dorosłego jest 1 jajko dziennie. Przydatne są naczynia, w których znajdują się w stanie półpłynnym, ponieważ żółtko jest również doskonałym cholerykiem. (Można pozbyć się nadmiaru cholesterolu również przez przewody żółciowe).

  4. Na liście polecanych produktów znajdują się również miód, kapusta, tarta marchewka. Ogólnie rzecz biorąc, konieczne jest dodanie dużej ilości błonnika i błonnika pokarmowego, które zawierają owoce i warzywa. Usuwa 15% cholesterolu z jelita, nie pozwalając na jego wchłonięcie. Ze względu na brak błonnika pokarm w puszkach również znajduje się na “czarnej liście”.

  5. Całe zboże zawiera dużo magnezu - środka przeciwmiażdżycowego, który normalizuje produkcję użytecznego cholesterolu.

  6. Skrapla krew i przywraca przepływ krwi oraz oleju rybnego z północnych ras ryb, bogatych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z grupy omega-3, przyczyniając się do produkcji lipoprotein o dużej gęstości. Ryba powinna się znajdować w menu 2-3 razy w tygodniu. Bogaty w jod, który obniża “zły” cholesterol, wodorosty, wątrobę dorsza, okonia, krewetki.

  7. Pistacje są liderami wśród orzechów: jeśli jesz je regularnie (20-30 g/dzień), wskaźniki cholesterolu zmniejszają się kilka razy! Niezłe wyniki można uzyskać z migdałów lub orzechów włoskich, które również zawierają korzystne kwasy. Orzechy dodaje się do sałatki, twarogu, kaszy, dozując ich spożycie.

  8. Dobrze sprawdzona w walce z nadmiarem cholesterolu żurawina, herbata, pieprz, malina, borówki i wiśnie o wysokiej zawartości manganu, który obniża poziom cholesterolu. Jeśli borówki mają być tylko świeże, wiśnie mogą być spożywane także po obróbce termicznej.

  9. Bardzo użyteczny produkt - grzyby, które oprócz błonnika zawierają specjalną substancję zwaną statyną, która blokuje produkcję lipoprotein o niskiej gęstości. Ogólnie rzecz biorąc, grzyby są ciężkim produktem żołądkowym, dlatego ważne jest zachowanie umiaru.

  10. Wchłania i usuwa nadmiar cholesterolu. Wystarczy zjeść 200 g fasoli dziennie (gotowanej), aby uniknąć myślenia o nadmiarze cholesterolu. Przydatne jest włączenie do menu karczocha lub jego ekstraktu.

  11. Redukcja cholesterolu i owoców cytrusowych, które zawierają pektyny wiążące “zły” cholesterol w GIT. Jednocześnie, zdecydowanie należy jeść grejpfruta z białą folią. Duża ilość pektyny zawiera również pieczone jabłka.

Dieta na cholesterol

W przypadku wysokiego poziomu cholesterolu, modyfikacja diety do końca życia jest jednym z głównych czynników w walce z takimi zaburzeniami. Główna zasada zdrowej diety - zawartość tłuszczów w menu nie powinna przekraczać 30%.

Co więcej, powinien być w większości nienasycony ich gatunek - taki jak ten zawierający ryby lub orzechy. Stosując się do tych zasad, można nie tylko zmniejszyć stężenie niechcianego cholesterolu, ale także zwiększyć odsetek przydatnych składników.

Zdrowa dieta polega na unikaniu stosowania tłuszczów trans, które są używane do produkcji margaryny lub do smarowania. Cząsteczki dziwactwa są również obecne w wyrobach cukierniczych produkowanych na jego bazie.

Wątrobka jest dobrym źródłem witaminy A, ale jest w niej również dużo cholesterolu, jak również w jajach ryb. Jeśli ograniczysz te produkty w swojej diecie, “zły” cholesterol może zostać przecięty na pół. Istnieje również zakaz dotyczący mięsa czerwonego, zamiast którego zaleca się stosowanie kurczaka beztłuszczowego.

Gotowanie potraw, w przeciwieństwie do smażenia, obniża w nich poziom cholesterolu o 20%.

Leki na cholesterol

Modyfikacje nawyków żywieniowych nie wystarczą, aby unormować wysoki poziom cholesterolu, ponieważ nie zależy on tylko od tego, co jemy: wątroba produkuje go w większym stopniu.

Jeśli jego wskaźniki są bardzo wysokie lub istnieje poważne ryzyko sercowo-naczyniowe, lekarze zalecają przyjmowanie leków obniżających wysoki poziom cholesterolu przez całe życie. Najczęściej przepisywane leki to statyny, które blokują syntezę substancji w wątrobie.

Cholesterol a ciąża

Profil lipidowy zmienia się istotnie w czasie ciąży w 2. i 3. trymestrze. W tym przypadku zawartość lipoprotein może wzrosnąć o współczynnik od półtora do dwóch. Jednak takie wskaźniki nie powinny budzić obaw, ponieważ intensywna praca wątroby jest ukierunkowana na potrzeby powstającego płodu.

I jeszcze jeden mały sekret: być bardziej podekscytowanym. Endorfiny (hormony szczęścia), które są produkowane przez organizm w tym momencie, przyczyniają się do zmniejszenia “złego” cholesterolu i związanych z tym problemów zdrowotnych.